De muziekstijlen lopen nogal uiteen bij de tweede vrijdag in december. Het lijkt erop dat er toch nog wat uitkomt tot vlak voor kerst en dat daarna de meesten hun kruit droog houden tot januari. De kerst is traditioneel toch even een pas op de plaats maken. Het is van hiphop tot postpunk en experimenteel met songwriter materiaal wat deze vrijdagse pot schaft. De hiphop komt van Manu samen met muziekcollectief Multibeat, de postpunk is van HOOFS over hindernissen in de jeugd, Chanbel met songwritermateriaal en Luka Schuurman met experimentele instrumentale muziek.

Manu

Ontroerende liefde door de ogen van een kind

Eerder dit jaar heeft Manu samen met muziekcollectief Multibeat twee ‘spoken word’ nummers uitgebracht, alhoewel de hiphop daar niet ver weg is. Maatschappijkritisch is dat materiaal zeker, maar van het nieuwe werk is dat toch anders.

Manu gaat terug naar het kleine, waar het in zijn ogen eigenlijk min of meer om draait. Dat wordt duidelijk als je de nieuwe single Ogenblik beluistert. Hier omschrijft Manu het ontdekken van de hemel in de ogen van z’n kinderen. Met de song herontdekt de rapper en schrijver ook zichzelf als uitvoerend artiest. Nog steeds bevlogen om grote thema’s en ideeën in taal en muziek te vangen, in lijn met zijn erfenis als één van Nederlands meest maatschappij reflecterende rappers (De vloek op de overvloed, 2008). Het is nu wel echter afgezet tegen de meer kleine dingen in het leven waar het in essentie altijd om draait. Uit het perspectief van het kind wel te verstaan.

Manu zelf vat het treffend samen: ‘En wat liefde is. Ik weet het niet. Behalve dan dat ik in jouw blik een definitie vind.’ Ogenblik is een single die je bij de les houdt als mens en als ouder.

HOOFS

Moeilijke jeugd krijgt uitweg op nieuwe single

HOOFS maakt stevige postpunk en komt voor het merendeel uit Amsterdam, hoewel er ook leden zijn die uit Rotterdam komen. Het merendeel van de geschreven teksten komt uit de koker van frontman Ramón van Geytenbeek. Zijn andere vier muzikale vrienden van de band werken dat uit tot een muzikale compositie.

HOOFS is een band die bestaat uit een dwarsdoorsnede van leeftijden. Dat is niet af te horen aan het materiaal wat de band de afgelopen jaren heeft uitgebracht. Zelfs in het pandemie jaar heeft HOOFS single materiaal uitgebracht. Op het nieuwe Late Bloomer spreekt Ramón zich scherp uit. Er niet helemaal bij horen, je niet op je plek voelen, jezelf nergens terugzien. Dat is het uitgangspunt van deze keiharde, nieuwe single van HOOFS. Late Bloomer vertelt, in nog geen twee minuten, de frustratie van anders zijn en queer opgroeien. De gitaren snijden vanaf de eerste noten dwars door je heen en laten je niet veel later overrompeld achter. HOOFS balanceert hier nonchalant op de scherpe randen van (post-)punk en noise en klinkt zelfverzekerder dan ooit.

In dat op zicht geeft Ramón houvast aan mensen die met hetzelfde probleem worstelen. Hij is niet de enige want Wendy Moore heeft met IDK How To Be Fun een zelfde soort geluid laten horen.

Chanbel

Plezier in muziek maken

Het is ooit begonnen met het huren van studioruimte. Daar is Daan Stam die schuilgaat achter Chanbel vaak te vinden en hij heeft veel plezier in het schrijven en maken van muziek. ,,Ik ben niet hard tegen mijzelf. Ik heb er plezier in”, zegt hij over het maken van muziek. Inmiddels is het in een versnelling gekomen als hij ook nog eens een piano aanschaft. Na The Guy Who en Mother brengt Chanbel nu zijn derde single uit.

,,Opeens was daar deze track. Get Lost. Alles eraan greep me. De klank van de akoestische gitaar en de piano.. en de synthesizers. Heel filmisch, het sprak me meteen aan. De tekst kwam uit mijn hart, en ik voelde dat dit iets kon gaan worden. Iets om trots op te zijn. Vanaf dat moment stond ik in vuur en vlam”, zegt hij over Get Lost. Alleen is Chanbel nog niet klaar. ,,Met hulp van vrienden heb ik soms moeilijke keuzes gemaakt en heb ik mezelf door het hele opname proces heen gewerkt en nu is het album klaar. Ik bedank Sena en Amarte voor het financieren van het muzikale avontuur wat dit album is geworden. Hierdoor is het ook mogelijk geworden prachtige artwork te laten maken en is het album gemixt door Maurits Nijhuis en gemasterd door Wessel Oltheten. Daarbovenop komt het album ook nog uit op vinyl!”, vertelt Chanbel over het materiaal wat nog uit gaat komen.

Luka Schuurman

Experimentele instrumentale muziek komt uit op album ‘Hollow’

Luka Schuurman heeft zich eerder dit jaar al laten horen met de single The Sun From Behind Dreams. Een nummer die hij heft laten doorklinken in de Amstelkerk van Amsterdams. Op het instrumentale werk zijn zelfs de achtergrond geluiden te horen. Dat is iets wat bij Luka als een rode draad door zijn werk heen loopt.

Op het nieuwe album staan ​​zes stukken, vol met feedback, loops en wat tape-effecten. ,,Ik herinner me dat ik op Volta aan het opnemen was, ik denk dat ik mijn Richwood hollowbody had aangesloten op twee versterkers: een Yamaha B100 basversterker met een grote Fender-kast en een Marshall-stack die ik vooral gebruikte vanwege zijn prachtige reverb. De holle body en de basversterker zijn gewoon magisch samen, als ik met deze opstelling speel, heb ik het gevoel dat ze door dezelfde handen zijn gemaakt”, zegt Luka over de instrumenten die hij heeft gebruikt voor Hollow.

Uitgebalanceerd geluid

‘Zwaar maar glashelder’

,,Het geluid van die combinatie is zo uitgebalanceerd, vol diepte en helderheid, zwaar maar glashelder. Nu ik beter luister, is het eerste stuk, Moon Gardens, waarschijnlijk tijdens een andere sessie op een andere gitaar opgenomen. Ik maakte het album af door het door mijn analoge mengtafel en een tape-echo te sturen”, vertelt Luka over het opnameproces. Deze muziek is rauw, puur en het is nu beschikbaar voor oren om ervan te genieten. Volgens Luka is het bedoeld om luid te spelen. Iets waar hijzelf erg dol op is. Luka hoopt dat de liefhebbers van instrumentale muziek dit gevoel hebben wat hij zelf heeft bij Hollow.