Elliot Boyd mag de derde voorronde beginnen en hoewel het publiek dan aarzelend binnenkomt, laat hij zien uit welk muzikaal hout hij is gesneden. De synthesizer is prominent aanwezig, net als de drums die een extra accent op het geluid leggen. De galm in het geluid heeft eveneens een functie. Bovendien is bij alles nagedacht als het gaat om het optreden in de kleine zaal van de Haarlemse poptempel, Dat komt naar voren met een stuk choreografie bij één van zijn songs. Een van Elliot Boyd's voorbeelden is James Blake, wat zeker in zijn wrk terug is te horen. ,,Het is wel pop, maar geen mainstream pop", zegt hij over zijn muziek. Sowieso geen muziek die je op een zender als Radio 538 zal verwachten. Daarnaast is hij op weg om zijn eerste single uit te gaan brengen. Een finaleplaats in de Rob Acda Award zal daar zeker bij gaan helpen.
Elliot Boyd heeft de jury bij de Rob Acda Award weten te overtuigen met zijn alternative synthpop. Niet alleen zijn muziek en inhoud van de songs hebben daarvoor gezorgd, maar ook met de twee danseressen die tijdens één van de songs de choreografie hebben gedaan, hebben een belangrijke rol gespeeld.
Foto's: Marcus van Dam
Elliot Boyd zet de toon met optreden
Aftrap derde voorronde begint met onderhoudende show
Spetterende grintcore van Spetterpoep
Grunten, snerpende gitaren en beuken
Spetterpoep is de tweede band die mag optreden en brengt haast een orkaan van geluid in de zaal met snerpende gitaren. Het is niet alleen dat, maar ook grunten behoort tot de uitrusting van de band die misschien wel een record aan materiaal spelen tijdens hun set van maximaal twintig minuten. In dat tijdsbestek rost Spetterpoep ongeveer 17 songs er doorheen. Zelf omschrijven ze het als: 'Niet goed, maar wel gezellig'. De gezelligheid zit in de moshpit die ontstaat tijdens het optreden. Wie een foto heeft willen maken, moet bij de moshpit opletten dat de camera of smartphone nog heel blijft, of even wachten tot het einde van het moment. De jury zegt in hun eindoordeel dat er een vorm van anarchisme in de muziek schuilt. Niet geheel onverwacht gaat Spetterpoep met de publieksprijs bij de derde voorronde aan de haal. Alleen over alle voorrondes genomen, pakt Fleebag de prijs, waarmee het doorgaat naar de finale van de Rob Acda Award op 17 april.
Jacob Drescher brengt rust in de zaal
Op adem komen met mix van jazz en blues
Waar Spetterpoep met een muur van volume komt, doet Jacob Drescher dat met rust en kalmte. Het is de aandacht die je moet hebben bij de songs die de bescheiden muzikant met zijn band laat horen. Met het klarinetspel in één van de songs, is het bijna een verademing om Jacob Drescher te horen spelen. De band kan bijna moeiteloos naar het North Sea Jazz festival, want de mix is er één van jazz en blues en een vleugje funk. Het is het gevoel hebben om met je partner bij de open haard te zitten, met een goed glas wijn en een hapje erbij om het even te hebben over de mooie kanten van het leven. Hoewel Jacob Drescher de runner-up van deze avond wordt, is Ellis Day uit de eerste voorronde in de ogen van de jury de beste runner-up die naar de finale mag.
Met de winnaars uit de drie voorronden, winnaar Nat Francis uit de Night Edition en met Fleebag en Ellis Day zijn de zes deelnemers bekend die op eerste paasdag in het Patronaat mogen uitmaken wie van hen op het hoofdpodium van Bevrijdingspop 2022 mag gaan staan. Uiteraard zijn de interviews van Alternative FM en de samenvatting van Haarlem 105 terug te vinden.