Wat is je functie bij Duycker?
Kay: “Ik ben programmeur bij Duycker. Inmiddels vijf jaar, ik zag toevallig laatst op LinkedIn mijn werk jubileum voorbij komen. Dat was toentertijd een nieuwe functie gericht op talentontwikkeling onder middelbare scholieren in de omgeving. In de afgelopen jaren heeft dat een paar draaien genomen en gooi je er een eigen sausje overheen, ik ben me meer gaan focussen op de hiphop kant en verschillende bandavonden. Ik doe van alles, vooral lokaal. Maar het is heel leuk om steeds meer nationale en internationale acts op de agenda te zetten, dat is best moeilijk als Hoofddorp zijnde.”
Jolinde: “Ik ben inmiddels vier jaar werkzaam bij Duycker. Eigenlijk moet ik het Cultuurgebouw zeggen, ik werk namelijk op de overkoepelende marketingafdeling. Duycker is mijn verantwoordelijkheid. Ik richt me op communicatie, de ticketverkoop; zorgen dat we bekend zijn en blijven in de omgeving. We zijn nu met veel dingen bezig, zoals het maken van een podcast.”
Wat is het Cultuurgebouw?
Jolinde: “Het cultuurgebouw is een clustering van vijf ondernemingen, waaronder dus Duycker. Maar ook theater De Meerse, bibliotheek Haarlemmermeer, Pier K en het Podium voor Architectuur.”
Is dat stukje talentontwikkeling ook in samenwerking met de andere ondernemingen uit het Cultuurgebouw?
Kay: “Het deel wat ik doe, dat was ooit Artquake. Eigenlijk gewoon een jongerenorganisatie waar Duycker uit is gekomen door een heel ingewikkeld verhaal met fuseringen. Artquake was een onafhankelijk project, maar er gaat meer samen sinds we hier met zijn allen zitten. Vooral met het Kunstencentrum. Talentontwikkeling is een hele brede term, wat wij doen is echt gericht op educatie door middel van projecten met middelbare scholen en jongerencentra. Maar daarbuiten is Duycker in de kern bezig met muzikaal talent stimuleren. Vanaf twaalf jaar proberen we nieuw talent, die we scouten bij open podia van middelbare scholen, meteen een podium te geven. Gewoon om ze even die podiumervaring te geven, een deel valt af en merkt dat het niks voor hun is; die blijven op hun zolderkamertje muziek maken of stoppen er helemaal mee. Maar er zit een deel bij die vanuit onze podiumavonden doorgroeien naar de HvA of het conservatorium. Dat is natuurlijk een best klein gedeelte, het draait meer om de ervaring.”