Vorig jaar september maakte puntjudith een opvallend debuut met de eerste single ‘Sabotage’ en de bijbehorende videoclip. Daarna verschenen er ook videoclips van de singles ‘Lichter’ en ‘Missen’. Het visuele aspect speelt een belangrijke rol bij de muziek van puntjudith als het gaat om het vertellen van verhalen. Vandaag verschijnt als onderdeel van het vierluik de videoclip van het nummer ‘Snelweg’.
Op 5 maart jl. verscheen de debuut-EP Snelweg van de nieuwe elektronische popact puntjudith. Met Nederlandstalige poëtische teksten en over je heen denderende elektronische beats wordt de luisteraar meegenomen in de gedachtestroom van een millennial in een chaotische wereld die piepend tot stilstand kwam. We spraken met Judith Rijsenbrij onder meer over de nieuwe EP, het opname- en schrijfproces, het belang van een goede visuele presentatie en de aanstaande première van de concertfilm Snelweg. Vandaag gaat ook de videoclip van het nummer ‘Snelweg’ in première.
“Voor de nieuwe videoclip van ‘Snelweg’ hebben we met een grote lens mijn pupil gefilmd. In de pupil hebben we vervolgens beelden van de aankomende concertfilm geprojecteerd. Dat spel van overprikkeling van onze generatie zit daarin: “Er zit een snelweg in m’n hoofd”. Dat binnenstebuiten is in de nieuwste videoclip vertaald naar mijn pupil, waarin deze grote show zich afspeelt met al die lichten en beweging. Dit terwijl je doodstil in een zwarte ruimte zit en je het spanningsveld daartussen voelt. De regisseur is Thijs Mosterman die eerder de videoclip van ‘Lichter’ maakte.”
Begin van de band
Vertel eens over hoe puntjudith is ontstaan?
“Puntjudith is ontstaan op de Popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Samen met Wannes Notenbaert (productie/synthesizers/basgitaar) en Adriaan Stoop (drums) vormen we puntjudith. We zijn begonnen om vanuit een tekstuele inslag samen muziek te maken. Ik had veel ideeën liggen en met Wannes ben ik gaan kijken hoe we dit het beste konden uitwerken. We zijn enorme fans van James Blake en Sevadaliza. Die elektronische inslag was het vertrekpunt. We conformeren ons niet zoals een bepaald liedjes moet klinken. Groove, bass, elektronisch en mysterieus gebruik van sound staan hierin centraal. Met Adriaan zijn we vervolgens gaan zitten om te kijken hoe we de muziek naar een volgend plan kunnen trekken voor wat betreft grooves. Deze manier van werken, werkt bij ons heel goed. Het concept voor de band zat al een tijdje in m’n hoofd. Het ontstond eigenlijk vanzelf omdat we al een tijd met elkaar bevriend zijn.”
Opname- en schrijfproces van Snelweg
De EP Snelweg is opgenomen op een afgelegen plek in een vuurtoren. Vanwaar deze bijzondere plek?
“De EP is in eigen beheer opgenomen in een vuurtorenhuisje op een afgelegen plek in Zeeland. We hebben daar alleen opgenomen, alles was van tevoren al geschreven. Het is fijn dat je jezelf helemaal kan terugtrekken op zo’n plek met elkaar. Als je in de studio zit dan ga je daarna toch weer naar huis, waar dingen wachten en moeten gebeuren, zoals afspraken. Je zit daardoor in een hele andere energie. Als je met z’n allen in de middel of nowhere zit dan geeft dat een zekere rust om je alleen op de muziek te kunnen storten. De volgende EP gaan we de volgende keer ook ergens verstopt in de natuur opnemen. Dat is ons erg goed bevallen.
Ik trek mezelf vaak terug in de natuur als ik aan het schrijven ben. Het gebeurde wel eens dat Adriaan met Wannes iets aan het opnemen is en ik een stukje ga wandelen en dan met een stuk tekst terugkom.”
Hoe verloopt het schrijfproces bij jullie?
“Bij mij gaat het vaak dat ik schrijf vanuit thematiek, observaties, impulsen en gedachtestromen. Ik kijk dan hoe ik die energie kan vertalen naar sounds. Het is geen compromis van hoe het moet zijn, maar meer uitersten die bij elkaar worden gezet. We bekijken dan hoe we dat het beste kunnen laten werken. Zo hebben de nummers ‘Missen’ en ‘Meisje’ bijvoorbeeld hele verassende wendingen in de songs. Met z’n drieën lopen we te nerden. Dat verloopt heel erg goed en op die manier heeft ieder z’n kracht samen kunnen bundelen in puntjudith. Op de EP werken we ook samen met Antonio Mariano Moreno Glazkov die trompet speelt op een aantal nummers.”
Waar haal je je inspiratie voor de teksten vandaan?
“De teksten gaan over alledaagse beslommeringen en chaos. Veel teksten zijn ook biografisch. Het nummer ‘Snelweg’ is een pré-corona overprikkeling. Hier zijn we uitgegaan van de chaos van de dag, de drukte van de stad en het zoeken naar connecties en houvast. Er zijn verschillende thema’s die daarin voorbijkomen. ‘Meisje’ heeft weer een feministische inslag. Het gaat over hoe je je als vrouw het gevoel hebt dat je bepaalde dingen niet kan zeggen. Laten we maar vrolijk zijn en daardoor bepaalde dingen niet aankaarten die er aan de hand zijn. Het nummer heeft een licht activistische inslag.”
Visueel verhalen vertellen
Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding campagne opgezet om onder meer het visuele aspect van puntjudith mogelijk te maken. Vertel hier eens wat meer over?
“De crowdfunding is vorig jaar gestart toen we gingen afstuderen aan het Conservatorium van Amsterdam. Er konden toen geen optredens plaatsvinden. Normaal zouden mensen naar een concert zijn gekomen die het nu leuk vonden om iets bij te dragen. Ik merk dat het mensen aanspreekt om straks het artwork te krijgen en de concertfilm te zien, of het vinyl op hun deurmat te vinden.
De opbrengsten zijn hoofdzakelijk gebruikt voor de uitwerking van het visuele gedeelte. We wilden heel graag video’s bij de singles uitbrengen om zo de verhalen visueel te kunnen vertellen. De video’s van ‘Sabotage’, ‘Lichter’, ‘Missen’ en ‘Snelweg’ zijn mede hierdoor tot stand gekomen.”
En in je andere project VRUKT zagen we ook visuals voorbijkomen tijdens liveoptredens.
“De samenwerking met Signe Dø in VRUKT is belangrijk voor m’n sound en visuele ontwikkeling geweest. Het staat op een lager pitje omdat zij nu terug naar Noorwegen is. Voor VRUKT ligt er muziek klaar dat we op den duur willen releasen. Het is puur elektronisch dansbaar met een net iets andere inslag. Er zitten zeker overlap met puntjudith in. We werken voor VRUKT veel samen met Noor Stenfert Kroese die grote visuele installaties en soundscapes heeft gemaakt.”
Hoe belangrijk is visuele vormgeving als onderdeel van de muziek voor jou?
“Ik vind dit heel erg belangrijk. Sommige beginnende band besteden hier niet echt aandacht aan. Bij de grotere artiesten is dat misschien 50 procent muziek en 50 procent wat je daaromheen doet. Tegenwoordig zit iedereen snel te scrollen op Instagram. Als je je zonder visueel verhaal presenteert heeft dat veel minder impact. Je hebt daarom een goed visueel verhaal nodig dat pakt en blijft hangen.”
Hoe ga je hiervoor te werk als team?
“Ik werk graag samen met mensen. Ik kom uit de theaterhoek en heb daar veel vrienden, regisseurs en makers leren kennen. Hier komt ook de liefde voor grote multidisciplinaire projecten vandaan. Ik heb altijd gekeken naar met wie ik kan werken om het project naar een volgend plan te tillen. Ik bedenk het concept niet in m’n eentje, maar samen met een team van mensen. Het begint met een vaag concept om daarna met elkaar over te brainstormen en vervolgens uit te werken.”
Heb je inspiratievoorbeelden als het gaat om gebruik van visuals?
“Sevdaliza vind ik hierin heel erg goed. Ook hoe Wende Snijders haar liveshows vormgeeft vind ik inspirerend. Soms zit ik de hele dag video’s van andere artiesten te kijken, waardoor ik geïnspireerd raak.”
“De debuutsingle ‘Sabotage’ neemt je mee in een vervreemde wereld waarin je wilt wegvluchten van jezelf. De video is geregisseerd door Edward de Jong en samen met een team van de Filmacademie tot stand gekomen.”
“De tweede single ‘Lichter’ is een ode aan de zoekende, swipende mens. Het concept is samen met regisseur Thijs Mosterman tot stand gekomen. Hij is ook betrokken bij de nieuwe video van ‘Snelweg’ en de aankomende concertfilm.”
Première concertfilm Snelweg
Als onderdeel van de EP-release verschijnt binnenkort ook de concertfilm Snelweg. Wat kunnen we hiervan verwachten?
“De concertfilm Snelweg gaat op vrijdagavond 2 april in première. Het is een 45 minuten durende liveshow met de muziek van de EP Snelweg en nieuw onuitgebracht materiaal. De band wordt voor deze show versterkt door een blazerskwartet en een koor in een groot speciaal ontwikkeld decor. De show is ontworpen met een uitgebreid team van ontwerpers, muzikanten en technici, onder de regie van Christina Pfrötschner. Dit is tevens het afstudeerwerk van Yared van der Zijde, Lou Bikkers, Mathieu Abbink en Anique van Laar (design & technologie), Alex van den Akker (scenografie) en Belle Lammers (productie). Onder leiding van Thijs Mosterman is alles gefilmd.
We hebben er met z’n allen een gigantisch werk van gemaakt. Met de regisseur zijn we gaan kijken hoe we het beste deze XL-show in elkaar kunnen zetten. Er hebben zo’n 20 mensen aan de concertfilm meegewerkt. Het was een enorm feest om ondanks corona met zo’n groot team te kunnen werken!”
Waar kunnen we de concertfilm gaan bekijken?
“De concertfilm is vanaf vrijdagavond 2 april a.s. om 20.00 uur te zien op de website van puntjudith. Meer informatie over de concertfilm en het bestellen van tickets kan je vinden op het Facebook evenement.”.
Toekomstplannen
Wat zijn de plannen voor liveoptredens?
“De optredens die in deze periode gepland stonden, zijn of worden nog verzet. Het optreden in Cinetol in Amsterdam is inmiddels verplaatst naar 8 mei a.s. Voor het optreden in Trix in Antwerpen wordt nog naar een nieuwe datum gezocht. In april doen we een online optreden op Pop TV in de Q-Factory in Amsterdam. Verder hopen we dat we in september kunnen meedoen aan de Popronde.”
En nog andere plannen voor de toekomst?
“De verwachting is dat we na de zomer nieuwe singles gaan uitbrengen. We hopen vooral veel te kunnen gaan optreden en komend jaar verder te kunnen werken naar de volgende release. Het is nog even de vraag of dit een EP of een album gaat worden. Er is in ieder geval genoeg materiaal waar we mee vooruit kunnen!”