Het is een mooie zonnige dag, waar menig Amsterdammer haastig de vruchten van plukt door buiten de parken te bezetten in het kader van ‘vluchtige vrijetijdsbeleving’. Max verwelkomt ons in zijn karakteristieke appartement in Amsterdam, waar hij aan zijn bureau in de woonkamer plaatst neemt. De zon schijnt door zijn ramen, en je ziet meteen dat dit ‘zijn’ plek is met om hem heen verschillende inspiratiebronnen; boeken, posters, zijn plaat aan de muur, sponsor props van spijkerstof en speciaalbier merken, en niet te vergeten zijn gitaren, skateboard en surfboard.
Wil je beginnen met jezelf voorstellen. Wie is Max Poolman?
“Max Poolman, ik maak muziek en ik schrijf liedjes. Mijn inspiraties zijn zowel grote helden als Bob Dylan en Bruce Springsteen, als ook nieuwe artiesten zoals Ryan Adams en Ryan Bingham. Daarnaast ben ik ‘aspiring’ succesvol ‘business’ man. Ik heb een ‘business’ in boekings management en relatiebeheer en ondersteun artiesten vooral met betrekking tot optredens. Ik doe de zakelijke kant zodat zij zich kunnen focussen op hun muziek. Verder loop ik met de gedachte om meer met coaching te doen. Ook voor creatieven, maar niet specifiek voor artiesten. Ik wil graag mensen kunnen helpen en ondersteunen, ook in persoonlijke ontwikkeling. Daar krijg ik heel veel energie en inspiratie van, en dat krijgt ook weer betrekking tot mijn muziek. Want muziek is echt een onderdeel van mijn zijn. Ik adem mijn liedjes, maar ik zou niet de hele dag alleen maar muziek willen maken. Mijn inspiratie komt juist door mijn leven te leven, en veel andere dingen te doen en mee te maken.”
Je hebt in november je debuut ep ‘Bucking the Tiger’ uitgebracht, hoe gaat het daarmee?
“Goed! We hebben de plaat deels gefinancierd gekregen van het Sena Productiefonds en verder quitte gedraaid met de pre-orders, voordat de plaat er überhaupt was. Daar kwam het ondernemerschap wat ik noemde dus goed bij kijken. We doen alles zelf en in eigen beheer. Ook het ‘vervelende’ werk; mailen, bellen, bij labels langs gaan... Als je het niet vet vindt, dan gaan we naar de volgende! Zo doen we alles wat je moet doen om weer een stapje verder te komen. We hebben redelijk wat streams nu, wat blijft oplopen net als het aantal vaste luisteraars. Één van de ideeën achter deze eerste plaat was om een fysiek visitekaartje te hebben. Iedereen is tegenwoordig zo gefocust op Spotify Streaming, terwijl je daar de authenticiteit mee kan verliezen. Een plaat is iets fysieks dat je in je handen hebt en waar je een connectie mee hebt, het geeft een concept weer van begin tot eind. Het kan altijd beter, maar ik ben dus tevreden!”
Is het hebben van dit fysieke visitekaartje het kader waarop jij gaat voortbouwen in volgend werk?
“Ik definieer mijzelf niet, dus ik sta overal voor open. Het is zeker wel een mix van veel van mijn invloeden. Het ene liedje is Springsteen- gericht en een ander heeft wat Southern Rock invloeden. Het ene klinkt super klein en folky, het andere wat groter en harder met band. Eigenlijk is het maken van een plaat je eigen sausje mengen van heel veel invloeden. Ik wil mezelf verder niet per se definiëren van hier ga ik helemaal op verder, maar wel op al die elementen in hun eigen zin. Dat ga ik verder ‘exploren’.”