Klezmagic, een elfkoppige klezmer act speelde een crowdfundstunt livestream op Bevrijdingsdag. Last minute werd ik uitgenodigd te komen kijken. Dat heb ik gedaan, want een kans alsnog een live show te zien op een dag als deze laat ik niet aan me voorbij gaan. Daarnaast ben ik wel benieuwd naar deze relatief onbekende muziekstijl. Zo een stijl die je toevallig tegenkomt op een festival, waar je vaak veel lol hebt, maar die je ook (te) snel weer vergeten bent... Tot je het weer tegenkomt! Zoals nu ongeveer: in een spontane actie naar het concert van Klezmagic.

Klezmagic hoste deze livestream in samenwerking met Radio Weesper. Voor de leuk maar vooral ook om geld in te zamelen voor een EP. De opname was in de tuin van het Hermitage te Amsterdam en De Protestantse Diaconie is zo aardig om hun voortrap en tuin te laten gebruiken als podium. En die trap kwam goed uit met het opstellen van de elf muzikanten! Qua muzikale bezetting kan de instrumenten liefhebber van alles terugvinden in Klezmagic, zoals de accordeon en panfluit, strijkers, andere blazers, en je standaard opstelling drums, gitaar en bas. Veel verschillende geluiden dus, afgewisseld met zang. 

Goed, een plattegrond van de bezetting hebben we dus. Maar wat is klezmer eigenlijk? We nemen Klezmagic hun liveshow als voorbeeld, en begeleiden je zo een stukje deze muziekstijl in. Want zover ik het begrepen heb, draait klezmer voornamelijk om het live element.

Even in klezmer duiken: de show

Klezmer als genre staat voornamelijk voor expressieve dans- en feestmuziek met een herkomst in de Joodse traditie. Veelal reisden klezmer gezelschappen rond, van bruiloft naar bruiloft. Klezmer heeft veel verschillende invloeden, zoals volksliederen, balkan en jazz. Qua toeters en bellen lijkt het voor de leek soms bijna hetzelfde. Uitpluizen en herontwikkelen van klassieke klezmer arrangementen staat centraal, zo blijft de muziek herkenbaar, maar blijft het zich ook ontwikkelen door de input van nieuwe generaties en muziekstijlen. Klezmagic profileert zich overigens ook als jonge Amsterdamse balkan en klezmer outfit, hebben al zo een klezmer straattour gedaan, redelijk wat traditionele covers maar ook 3 eigen singles uit.

De set van Klezmagic zou een uur gaan duren, met vooral veel muziek van hun nog-op-te-nemen album. Deze begon wat braaf, maar met zoveel bandleden lijkt het al snel gezellig druk. De aanwezigen die bekend waren met de muziek van Klezmagic die hadden minder nodig. Zodra de noten, blazers en strijkers volop in de weer waren, stonden zij al snel mee te joelen en te dansen op hun plek. Dat versterkte de act ontzettend, en klezmer draait voor een groot deel ook om de interactie. Zelf had ik iets meer moeite, want stiekem zat ik ook wel lekker en hoe moet je ook alweer op muziek bewegen?! Een paar voorbijgangers raakten echter ook geïnteresseerd, bleven voorzichtig plakken, en deden op gegeven moment hun dansje. De mensen op de stream kon ik natuurlijk niet zien, maar ik kan me voorstellen dat ook daar iets gebeurde. Des te verder het uur vorderde, des te hoger het tempo werd van zowel het publiek als van Klezmagic, uitmondend in een erg gezellige boel en een geslaagde stream. Het was overigens niet per se te verstaan, wel te begrijpen! Klezmagic heeft veel instrumentale nummers, maar gebruikt ook Arabische, Turkse en Poolse teksten. Ook Nederlandse nummers kregen een plek in de set, en soms werd er zelfs voorzichtig gerapt. Interessante combinatie.

Besluit: klezmer is veel plezier

Ik heb besloten: klezmer is uiteindelijk gewoon veel plezier. Huh? Klinkt simpel? Ja, misschien wel, maar daar draait het wel echt om. Gijs, accordeonspeler van Klezmagic beaamt het. Zij spelen niet per se klezmer, omdat ze een geschiedenis met de roots van de stijl hebben. Veel interesse erin hebben ze wel en dat is mede dankzij het plezier dat in de stijl terugkomt. Er is ruimte voor veel interactie met het publiek, voor veel instrumenten en bandleden, en voor het feestje dus. Klezmagic had dat feestje, in onze huidige betekenisgeving, redelijk goed voor elkaar. De crowdfunding was direct geslaagd, de EP wordt gemaakt en het einddoel komt meer in het zich: “Klezmer muziek naar het brede publiek brengen”. Het mooie aan Klezmagic is dan ook dat het oudste lid op het moment van schrijven 25 jaar is. Wie had verwacht dat deze muziek zo een jong publiek van makers zou aantrekken, die in eerste instantie niets met de cultuur hadden? Toch maar weer een zacht bewijs voor de stelling dat muziekbeleving een universele taal is, grenzeloos.