Klezmer als genre staat voornamelijk voor expressieve dans- en feestmuziek met een herkomst in de Joodse traditie. Veelal reisden klezmer gezelschappen rond, van bruiloft naar bruiloft. Klezmer heeft veel verschillende invloeden, zoals volksliederen, balkan en jazz. Qua toeters en bellen lijkt het voor de leek soms bijna hetzelfde. Uitpluizen en herontwikkelen van klassieke klezmer arrangementen staat centraal, zo blijft de muziek herkenbaar, maar blijft het zich ook ontwikkelen door de input van nieuwe generaties en muziekstijlen. Klezmagic profileert zich overigens ook als jonge Amsterdamse balkan en klezmer outfit, hebben al zo een klezmer straattour gedaan, redelijk wat traditionele covers maar ook 3 eigen singles uit.
De set van Klezmagic zou een uur gaan duren, met vooral veel muziek van hun nog-op-te-nemen album. Deze begon wat braaf, maar met zoveel bandleden lijkt het al snel gezellig druk. De aanwezigen die bekend waren met de muziek van Klezmagic die hadden minder nodig. Zodra de noten, blazers en strijkers volop in de weer waren, stonden zij al snel mee te joelen en te dansen op hun plek. Dat versterkte de act ontzettend, en klezmer draait voor een groot deel ook om de interactie. Zelf had ik iets meer moeite, want stiekem zat ik ook wel lekker en hoe moet je ook alweer op muziek bewegen?! Een paar voorbijgangers raakten echter ook geïnteresseerd, bleven voorzichtig plakken, en deden op gegeven moment hun dansje. De mensen op de stream kon ik natuurlijk niet zien, maar ik kan me voorstellen dat ook daar iets gebeurde. Des te verder het uur vorderde, des te hoger het tempo werd van zowel het publiek als van Klezmagic, uitmondend in een erg gezellige boel en een geslaagde stream. Het was overigens niet per se te verstaan, wel te begrijpen! Klezmagic heeft veel instrumentale nummers, maar gebruikt ook Arabische, Turkse en Poolse teksten. Ook Nederlandse nummers kregen een plek in de set, en soms werd er zelfs voorzichtig gerapt. Interessante combinatie.