Juliet is het nieuwe Nederlandstalige solo-project van Julia Schellekens, ook wel bekend van het indie folkrock duo Sam & Julia. Met Juliet laat ze een hele andere kant van zichzelf zien. Haar tragikomische liedjes zijn geïnspireerd door haar helden Jacques Brel, Maarten van Roozendaal en Annie M.G. Schmidt. Vandaag verschijnt de nieuwe single ‘Portugallig’, de tweede single van de debuut-EP van Juliet die in oktober zal verschijnen.

Juliet

We kennen je als zangeres/toetsenist van Sam & Julia. Met Juliet laat je een hele andere kant van jezelf zien. Vanwaar dit nieuwe solo-project?

“Ik ben altijd al grote liefhebber van de Nederlandse taal geweest. Ik hou erg van Nederlandse literatuur en muziek. Veel van de muziek die ik luister wordt hier als kleinkunst bestempeld, maar voor mij zijn het gewoon hele mooie liedjes. Ik heb al lang de behoefte om zelf iets met de Nederlandse chanson te doen. Het is een kant van mij die ik niet binnen Sam & Julia kwijt kon. Sam en ik supporten elkaar heel erg om onszelf ook los van elkaar muzikaal te ontplooien. Ik zocht naar muzikanten die dit genre met mij wilden onderzoeken. Dat ging eigenlijk heel makkelijk en al snel hadden we een EP af.”

Portugallig

Artwork 'Portugallig' van Mathieu Schellekens

Vandaag is de nieuwe single ‘Portugallig’ uitgebracht, de tweede single van je aankomende debuut-EP. Waar gaat het nummer over?

“Het is helaas een waargebeurd verhaal. Ik ging twee jaar geleden naar Portugal met mijn toenmalige vriend. Die relatie ging uit tijdens de vakantie. 'Portugallig' is een tragikomische ode aan die reis. Het was heel droevig om met iemand op vakantie te gaan waarvan je voelt dat het niet werkt. Alles wat leuk hoort te zijn, bekijk je dan door een andere bril. En al die onbenullige ruzies en onderhuidse frustraties over de bedbank die niet uitklapt en dergelijke, die zijn misschien herkenbaar voor mensen.”

“In diezelfde tijd had ik ook last van slaapproblemen. In Portugal dacht ik dat het aan mij lag omdat ik slecht sliep. Dat werd alleen maar erger en ik heb toen gezegd dat ik naar huis moest om te kunnen slapen. In bed die nacht dacht ik wel: “Ligt het probleem bij mij of ligt het probleem letterlijk naast me?”. Ik denk dat onze relatie gewoon niet gezond was. Toen we terug in Nederland waren, was het ook meteen klaar tussen ons en hebben we elkaar nauwelijks meer gesproken. Dat vind ik wel jammer, ik zou er graag nog eens met hem over napraten en hopelijk ook een beetje kunnen lachen om onze ellende.”

Vertel eens over het bijzondere artwork van de single?

“Het artwork is gemaakt door mijn broer Mathieu Schellekens. Hij is kunstenaar en maakt etsen. Ik ben fan van zijn werk en wilde al heel lang iets van hem gebruiken voor mijn muziek. Ik heb hem gevraagd mee te denken over het artwork dat echt bij de muziek past omdat het heel erg draait om de teksten. Toen heeft hij letterlijk een stukje Portugal voor me getekend. Een stuk verdriet. Je ziet heel goed dat contrast van dat mooie oude appartementje met buiten die vuilniszak, dat krat bier en binnen de TL-verlichting. Het is er net niet gezellig!”

Raamkozijn

Vorig jaar april maakte we voor het eerst kennis met Juliet toen je tijdens de eerste lockdown het liedje 'Raamkozijn' uitbracht. Vertel hier eens wat meer over?

“Het liedje was al een paar maanden af voordat de lockdown begon. Ik was toen druk bezig met de EP. Ik belde de producer Wannes Notenbaert met de vraag of hij het ook een goed idee vond om ‘Raamkozijn’ op dat moment uit te brengen. Het leek ons erg toepasselijk om het liedje juist tijdens de lockdown uit te brengen. Het liedje brengt ook een soort van troost. Ik ben blij met de reacties die het liedje toen heeft gekregen.”

“Ik schreef het nummer vanuit mijn zolderkamer, waar ik uitkeek op een typisch Amsterdams huizenblok. Ik kon bij veel ramen naar binnen kijken. Direct tegenover mij woonde iemand die ik kon zien als ik achter de piano zat. Ik realiseerde me dat hij mij waarschijnlijk dan ook kon zien. Dat was een leuk uitgangspunt voor het liedje in de zin van wat ik zie, wat hij ziet en hoe we over elkaars leven denken.”

En met 'Raamkozijn' was je zelfs in diverse landelijke media te horen, zoals bij Omroep Max en Chantal Janzen & Beau op RTL4.

“Ik was erg blij met de reacties in diverse media voor zo’n eerste release. Ik merkte wel dat toen Chantal Janzen iets over het liedje zei er meteen meer naar werd geluisterd. Ook op TV werd er aandacht aan besteed en mocht ik via de webcam live spelen vanuit mijn kamer. Er kon toen tijdens de lockdown natuurlijk vrij weinig wat betreft optredens, dus dit was heel bijzonder.”

Onderweg naar debuut-EP

De eerste twee singles zijn nu uit. Zijn 'Raamkozijn' en 'Portugallig' representatief voor wat we nog meer kunnen verwachten van de aankomende debuut-EP?

“Mijn debuut is een vreemd geheel, op een goede manier hoop ik. Op de EP staat bijvoorbeeld een absurdistisch lied over de stad als één grote naaktcamping. Ook is er een rocklied over het creëren van zinloze content voor sociale media. De nummers op de EP zijn allemaal met elkaar verbonden. Het centrale thema is de grote anonimiteit in de stad tegenover het totale gebrek aan privacy. Dat staat haaks op elkaar, maar voor mij is het heel toepasselijk voor het wonen in Amsterdam. Naast het overlappende thema zit er af en toe een existentiële crisis van mij doorheen geweven. ‘Portugallig’ is bijvoorbeeld zo’n nummer.”

 

“De humor en het verdriet schuilen in de onbenulligheden."

Juliet

Jacques Brel, Maarten van Roozendaal en Annie M.G. Schmidt

Je noemt Jacques Brel, Maarten van Roozendaal en Annie M.G. Schmidt als inspiratiebronnen. Welke invloeden van deze grote namen heb je meegenomen in de muziek voor Juliet?

“Wat ze voor mij gemeen hebben is dat de teksten zo mooi en verhalend zijn. Alle drie schrijven ze een verhaal met kop en staart. Daar hou ik van. De teksten zijn recht voor z’n raap en niet cryptisch. Zinnen die kloppen, rijmen, precies evenveel lettergrepen hebben etc. De melodieën en arrangementen passen ook feilloos bij de teksten en het liedje staat als een huis.”

“De humor en het verdriet schuilen in de onbenulligheden. Hiermee bedoel ik dat de kleinste details het pijnlijkst zijn. Als je schrijft over liefdesverdriet, bijvoorbeeld: “mijn hart is gebroken en ik mis je zo blabla” dan is dat natuurlijk mooi. Maar als je dat gemis vat in een detail zoals: “Ik vond nog een sok van je in m’n wasmand”, dan is dat zoveel treffender dan die grootspraak. Dat is ook wat Jacques Brel, Maarten van Roozendaal en Annie M.G. Schmidt als geen ander doen. Die kiezen de kleinste details uit en maken er een verhaal van waar we ons allen in kunnen herkennen. Dat probeer ik in mijn liedjes ook te doen.”

Vorig jaar hoorde we je zelfs samen met Paul de Leeuw op NPO Radio 1 het nummer ‘Sorry dat ik besta’ zingen, waar Annie M.G. Schmidt de tekst van heeft geschreven. Hoe was deze ervaring voor jou?

“Het was op NPO Radio 1 en ik vond het heel spannend. Paul de Leeuw had van tevoren namelijk aangegeven niet te willen zingen. De programmamakers vroegen of ik hem wilde overhalen. Dit nummer van Annie M.G. Schmidt had ik al eens gezongen tijdens een Annie M.G. Schmidt-project op de opleiding. Ik vroeg hem juist dit nummer mee te zingen, ook omdat ik wist dat hij dit al eens tijdens een theatertour had gezongen en het was tenslotte die week pride-week. Het was wel even spannend, maar hij wilde het heel graag meezingen!”

Het duet van Juliet en Paul de Leeuw op Radio 1 is hier terug te kijken.

Live spelen

Wat zijn je plannen voor wat betreft live spelen met Juliet?

“Ik heb op 25 augustus a.s. een optreden met Milou Mignon in de Roode Bioscoop in Amsterdam. Het heet ‘Geheimbewaarders’, waar mensen geheimen aan ons opbiechten en wij schrijven daar dan nummers over. Als de EP in oktober uitkomt, wil ik een drietal try-out optredens gaan doen waar ik nu mee bezig ben dit te organiseren. Als er meer bekend is, zal ik dat aankondigen op mijn sociale media!”

Om op de hoogte te blijven van alles rondom Juliet, ga naar www.julietzegt.nl