Je noemt Jacques Brel, Maarten van Roozendaal en Annie M.G. Schmidt als inspiratiebronnen. Welke invloeden van deze grote namen heb je meegenomen in de muziek voor Juliet?
“Wat ze voor mij gemeen hebben is dat de teksten zo mooi en verhalend zijn. Alle drie schrijven ze een verhaal met kop en staart. Daar hou ik van. De teksten zijn recht voor z’n raap en niet cryptisch. Zinnen die kloppen, rijmen, precies evenveel lettergrepen hebben etc. De melodieën en arrangementen passen ook feilloos bij de teksten en het liedje staat als een huis.”
“De humor en het verdriet schuilen in de onbenulligheden. Hiermee bedoel ik dat de kleinste details het pijnlijkst zijn. Als je schrijft over liefdesverdriet, bijvoorbeeld: “mijn hart is gebroken en ik mis je zo blabla” dan is dat natuurlijk mooi. Maar als je dat gemis vat in een detail zoals: “Ik vond nog een sok van je in m’n wasmand”, dan is dat zoveel treffender dan die grootspraak. Dat is ook wat Jacques Brel, Maarten van Roozendaal en Annie M.G. Schmidt als geen ander doen. Die kiezen de kleinste details uit en maken er een verhaal van waar we ons allen in kunnen herkennen. Dat probeer ik in mijn liedjes ook te doen.”
Vorig jaar hoorde we je zelfs samen met Paul de Leeuw op NPO Radio 1 het nummer ‘Sorry dat ik besta’ zingen, waar Annie M.G. Schmidt de tekst van heeft geschreven. Hoe was deze ervaring voor jou?
“Het was op NPO Radio 1 en ik vond het heel spannend. Paul de Leeuw had van tevoren namelijk aangegeven niet te willen zingen. De programmamakers vroegen of ik hem wilde overhalen. Dit nummer van Annie M.G. Schmidt had ik al eens gezongen tijdens een Annie M.G. Schmidt-project op de opleiding. Ik vroeg hem juist dit nummer mee te zingen, ook omdat ik wist dat hij dit al eens tijdens een theatertour had gezongen en het was tenslotte die week pride-week. Het was wel even spannend, maar hij wilde het heel graag meezingen!”
Het duet van Juliet en Paul de Leeuw op Radio 1 is hier terug te kijken.