Broer Paul heeft inmiddels zijn EP 'Sunset Blues' onlangs uitgebracht en deze gepresenteerd in de Roode Bioscoop Amsterdam. Ondertussen zit zijn oudere broer Frank niet stil en is bezig met een muzikaal project. Eerder heeft hij dat gedaan onder de naam Alain Fournier. In een beperkte oplage heeft hij 'Myths' uitgebracht. Bovendien is dat album niet te vinden op de streamingsdiensten of andere digitale muziekplatformen. Dat ligt anders met wat hij met de muziek van de verdwenen Francis Alban Blake wil gaan doen.

Pseudoniem

Zoeken via zoekmachines

Wie zoekt naar Francis Alban Blake via de moderne zoekkanalen, komt slechts een single ‘Storm Behind A Window’ tegen en dat het gaat om een album ‘Passages’ dat later het levenslicht moet gaan zien. Francis Alban Blake is het pseudoniem van Frans de Blaak uit Warder, in 1974 geboren en vrijwillig verdwenen in 2018. Zijn nalatenschap: Een aantal muziekstukken die AlascA frontman Frank Bond wil voltooien tot een volwaardig album. Bij het uitvoeren van dit plan komt Franks literaire achtergrond enorm goed uit, als het gaat om het verder afmaken van deze muzikale nalatenschap.

De cover van de single 'Storm Behind A Window' Foto: Castor

Zonderling figuur

Voorliefde voor po√ęzie en muziek

Volgens Frank heeft de filosoof een voorliefde voor poëzie en muziek. ,,Het is een vrij zonderling figuur”, zegt Frank in de uitzending van Alternative FM. Hij verdwijnt een half jaar na het overlijden van zijn vrouw in 2018. Op dat moment werken de muzikale filosoof en Frank samen aan een album, omdat Frans dit graag wil opnemen. De verdwijning komt niet als een verrassing. ,,Wij wisten dat hij niet blij was in deze wereld en uiteindelijk heb ik toestemming aan zijn familie gevraagd om toch dat album af te mogen maken”, vertelt Frank.

De laatste plaats waar Francis Alban Blake is gezien. Foto: Castor

Omvattend nalatenschap

'Muziek laat zich het best omschrijven als kluizenaarswerk'

Het nalatenschap bevat behoorlijk wat. ,,Hij heeft een bijzonder verhaal achter gelaten, gezien zijn tapes en waar hij van alles heeft opgenomen. Zijn dagboeken. Hij hield vrijwel alles bij. Dat is vrij bijzonder. Vrijwel elke dag noteerde hij wel iets of schreef hij iets op. De muziek laat zich het best omschrijven als kluizenaarswerk”, zegt Frank over het nalatenschap. Over dat nalatenschap geeft hij een inkijk. Dat doet Frank met een documentaire die hij verdeeld over zeven delen.

Frank en Sam bij de piano van Frans (Francis Alban Blake)

Inhoud

Landschap van geluiden in eerste deel

In het eerste deel van de documentaire die Frank over het nalatenschap van Francis Alban Blake heeft gemaakt op YouTube laat de AlascA voorman horen wat het werk inhoudt. ,,Het is fragmentarisch. Vlak voor het opnemen was het een ‘nutty’ proffessor”, zegt Frank daarover. Volgens Frank heeft hij een landschap van akoestische geluiden gemaakt, die weer klinken als een orkest. ,,Al deze geluiden heb ik geprobeerd om zo mooi mogelijk naar voren te brengen”, zegt Frank daarover. Interpretaties over welke instrumenten die Blake heeft gebruikt zijn er ook, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een trombone, maar dat wordt door Frank tegengesproken, omdat dit gaat om een harmonium. Bij het inzingen van de muziek is de stem onmiskenbaar de stem van Frank zelf, maar de muziek is toch echt van Francis Alban Blake.

Broer

Als een soort dirigent

In het tweede deel wat Frank onlangs op YouTube heeft gedeeld, laat hij de broer van de verdwenen filosoof, muzikant en dichter aan het woord. Daar komt naar voren wat de Volendamse songwriter al heeft beschreven over de vergelijking die is te maken van wat De Blaak min of meer heeft gedaan. In de rol als een soort dirigent van een klassiek stuk die de muziek laat horen. Het brengt Frank op het punt van het kijken en luisteren naar het werk van de zonderlinge en verdwenen man uit Warder. Als muzikant moet hij niet zo maar een eigen interpretatie geven zoals dirigenten dat bijvoorbeeld wel eens doen aan de Vijfde Symfonie van Beethoven. ,,Het is een moeilijk ding. Het is een goed punt. Het is een moeilijke scheidingslijn. Je moet uitkijken dat je niet teveel van jezelf er in gooit”, zegt Frank over dit onderdeel. De muzikale filosoof is weliswaar verdwenen, maar het is niet de bedoeling dat hij aan de deur bij Frank staat met de vraag: ‘Wat heb je nu met mijn muziek gedaan?’. Frank zelf denkt dat hij terugkeert. Hoewel Frank verwacht dat hij dan terugkomt.

Muzikale onderbouwing

'Hij was zelf erg onzeker over zijn stem'

Frank omschrijft Frans de Blaak als iemand die geen ego heeft. Hij zal het accepteren dat Frank het album uit gaat brengen. Frank zegt dat Frans de onderbouwing van de AlascA voorman wel zal begrijpen. ,,Hij was zelf erg onzeker over zijn stem. Dat had ie vanuit zichzelf niet fijn gevonden, maar daar heb ik wel de nodige eigen input geleverd”, zegt Frank over de samenwerking met Frans de Blaak voor zijn verdwijning. Over die verdwijning dat De Blaak in een andere dimensie zit, heeft de Volendamse muzikant zijn nodige twijfels. ,,Ik geloof daar helemaal niks van. Het lijkt mij stug. Ik denk dat die aan de Belgische kust zit of zo. Of ergens aan de Schelde”, zegt Frank daarover. Naast dit alles betrekt Frank ook het publiek bij dit verhaal. Het album moet op vinyl verschijnen en er zit een kistje bij waar een aantal aantekeningen bij zitten. Om die reden is hij een campagne op Voordekunst gestart. Dit alles moet leiden tot het album ‘Passages’ die in het voorjaar van 2022 moet gaan verschijnen.