Van de Lets-Nederlandse zangeres en producer ANNNA uit Amsterdam verscheen in februari de EP Mortgage On Toast. Op de EP worden vijf dansbare popnummers geïntroduceerd die een autobiografisch verhaal vertellen over problemen van een millennial. Op de EP komen thema’s voorbij die gaan over carrières en burn-outs, materialisme, opwarming van de aarde en de ‘fast fashion’ kledingindustrie. We spraken af met Anna Madara Pērkone langs het IJ in Amsterdam om alles te horen over Mortgage On Toast.

MORTGAGE ON TOAST

De EP Mortgage On Toast is inmiddels ruim een maand uit, hoe zijn de reacties tot nu toe?

“Ik ben heel blij met wat er over de EP wordt gezegd. Bovendien, ik voel dat dit iets nieuws is qua sound. Ik vind het superbelangrijk dat mijn luisteraars dit kunnen waarderen. De EP-release stond in alle grote media in Letland en veel muziekblogs en magazines wereldwijd. In Nederland stond ik in de lijst van New Music Friday op Spotify en met het nummer ‘French Toast’ gaf ik een optreden op NPO Radio 2. Het is een gekke tijd voor ons allemaal, maar dit soort dingetjes maakt alles beter.”

Een groot deel van de EP heb je zelf geproduceerd. Vertel eens hoe de EP tot stand is gekomen?

“Ja, daar ben ik heel trots op. Er zijn heel weinig vrouwelijke producers en dat maakt me ook vaak onzeker. Ik kreeg veel suggesties om naar een ‘echte producer’ te gaan dat ik soms dacht: “Nou, misschien ben ik niet goed genoeg”. Maar toch, ik heb drie nummers van mijn EP in mijn kleine thuisstudio in Amsterdam helemaal zelf geproduceerd.

Voor ‘French Toast’ en ‘Like I Said’ werkte ik samen met Bastian Benjamin, een toffe Nederlandse artiest en producer. Wij hebben elkaar tijdens ADE’s Writers Camp in 2019 ontmoet en sinds die tijd zitten wij heel vaak in mijn kleine studio te springen en dansen op onze eigen producties. Wij maken veel lawaai en als wij dit leuk vinden klinken dan is er drie tot zes uur later een nummer. Benjamin moet best lang terug naar huis rijden en vaak luisteren wij dan in de auto naar onze demo’s.”

Als centraal thema van de EP vertel je een autobiografisch verhaal over problemen van een millennial. 

“Wij zitten nu in een hele grote bubbel. Heel veel mensen hebben het heel moeilijk, niet alleen met geld maar ook met de toekomst van onze planeet. Daardoor het is een vraag van: “Moet ik nu een huis kopen, werken, kinderen krijgen of gaan wij allemaal in 30 à 50 jaar onderwater?” Heel veel van mijn vrienden zijn heel gefrustreerd, vandaar de thema’s op mijn EP die gaan over burn-outs, materialisme, opwarming van de aarde etc.”

De EP opent met ‘French Toast’ die je bij de presentatie live vanuit een auto in een autowasstraat speelde op YouTube en Instagram. Een bijzondere plek voor de presentatie van de EP?

“Als ik eerlijk moet zijn, had ik een heel ander plan voor mijn EP-presentatie. Nu moet je gewoon anders denken omdat optredens niet mogelijk zijn. Omdat ik veel demo’s met Bastian Benjamin in de auto luisterde, dacht ik: “Waarom zouden wij het niet live vanuit een auto doen?”. Het was ook leuk dat er met YouTube en Instagram meer interactie is. ‘French Toast’ gaat over materialisme. Daardoor wilde ik met Benjamin in een mooie luxe Tesla door een autowasstraat rijden.”

In ‘Freddie’ zing je over de millennial generatie met in de hoofdrol een meisje die met haar knuffel Freddie terugblikt naar een tijd toen haar ouders haar vertelde dat ze alles kan worden in haar leven. Wat wilde je vroeger zelf als klein meisje worden later?

“Ik wilde een diplomaat zijn. Yup, ik wilde goed verdienen en een grote auto voor mijn mama kopen. Toen ik 15 was, had ik een soort van stage bij de Amerikaanse ambassade in Letland. Ik zag daar al die grote auto’s, kon zelfs eens de hand van Hillary Clinton schudden en daarom dacht ik dit is wat ik wil. Overal naartoe reizen en met mensen praten. Ik heb European Studies aan de Universiteit van Maastricht gestudeerd, maar je ziet hoe dat voor mij is gegaan! Ik ben wel afgestudeerd, maar begon direct daarna in de muziek te werken.”

DUURZAME KLEDING

Het nummer ‘Oops’ heb je speciaal gemaakt voor het Fashionclash Festival in Maastricht. Waar gaat het nummer over?

“Het nummer gaat over een thema dat heel veel voor mij betekent. Nadat ik hoorde over de impact van de kledingindustrie op ons milieu ben ik mijn eigen duurzame kledingmerk Māsa Organic begonnen. Ik wilde echt een merk hebben dat honderd procent eerlijk en milieuvriendelijk is. Hetzelfde geldt voor mijn merchandise. Alles is gemaakt van organische materialen op een goede manier, soms zelfs CO2-neutraal. De kledingindustrie is de op twee na grootste vervuiler ter wereld! Mensen hebben soms geen idee hoeveel impact hun goedkope T-shirt op de wereld kan hebben. Als ik met mijn muziek tenminste één iemand over dit onderwerp iets kan leren, dan heb ik mijn doel al bereikt.”

“Mijn muziek gaat over het totale milieuprobleem en de kledingindustrie is daar een groot onderdeel van. Wij kopen zo veel en gooien na een paar maanden alles weg. Ik kom van een land waar alles (toen ik jong was) ‘ecologisch’ was. Er bestond geen ‘biologisch’ omdat alles gewoon zo natuurlijk was, zoals groenten, vlees en melk. Toen ik ongeveer 20 jaar oud was, begon ik me zorgen te maken over ons klimaat. Toen zag ik de film ‘The True Cost’ op Netflix en dat was echt iets wat mij wakker maakte. Het is heel moeilijk om een impact op al die grote fabrieken te hebben, maar het is wel mogelijk om betere kleding te dragen! Dit is de meest toegankelijke manier voor mij om een verandering te maken. Bijna alles in mijn kledingkast is vintage of tweedehands. Dat is mijn boodschap en ik wil dat niemand door mijn kledingkast wordt onderbetaald, verstikt of verslaafd wordt.”

ONLINE LIVE OPTREDENS

Vorig jaar werd je uitgeroepen tot OOR-Talent van de Popronde 2020. De Popronde kon door de corona-maatregelen niet doorgaan. Er vond nog wel een online editie plaats in de Melkweg. Hoe is dat voor jou om online voor publiek thuis te spelen?

“Ik vind het superleuk. Je kan weliswaar geen applaus horen of zelfs zien of er überhaupt iemand naar je luistert, maar het is wat het is. In mei vorig jaar hebben wij met de band een YouTube livestream concert midden in een bos gespeeld. Tijdens het concert was ik live aan het bellen met mensen die aan het kijken waren. Ik heb wat pakketjes met mijn merchandise in de set verstopt en onze kijkers konden die pakketjes tijdens de livestream zoeken. Het leek net alsof het een ‘telesale’ was. In het begin dacht ik dat niemand zou bellen, maar toen ik zei: “okee, nu is de telefoonlijn open”, kreeg ik meer dan 200 oproepen. Wij hebben drie mensen uitgekozen en die kwamen uit Engeland, Finland en Letland. Dit soort dingen maken mij nog steeds zo blij en gaan wij zeker nog een keer doen.”

Wat zijn je verwachtingen voor dit jaar met live spelen?

“Ik zit in een band samen met de twee leukste muzikanten ter wereld: Lisa Soraya (basgitaar/toetsen) en Rogier Van Roosmalen (drums). Ze zijn allebei zo professioneel en enthousiast dat ze zelfs een hele nieuwe setup voor ons hebben bedacht. Die hebben wij voor het eerst bij Radio 2 uitgeprobeerd en dat ging supergoed. Op 30 april a.s. spelen wij een concert in Leiden, daarna hopelijk, als alles doorgaat, wat meer festivals in het noorden van Europa en ook een festival in Duitsland in September.”

NIEUWE SAMENWERKINGEN

In oktober 2019 won je met het nummer ‘Stardom/Hater’ de Amsterdam Dance Event's (ADE) Demolition-competitie. Zijn daar nog interessante samenwerkingen uit ontstaan?

“Mijn carrière is op een hele andere manier begonnen. Nu doe ik dankzij ADE veel samenwerkingen met DJ’s en dance producers. Ik heb zelfs met een single een première op BBC Radio 1 in Engeland gehad. Het is echt te gek en hier ben ik nu heel veel mee bezig. Het is leuk om met anderen mensen uit de hele wereld te kunnen werken vanuit mijn thuisstudio in Amsterdam.”

Je brengt regelmatig nieuwe singles en samenwerkingen met andere artiesten en producers uit. Staan er binnenkort nog nieuwe releases op de planning?

“Yes! En eentje waar ik echt niet op kan wachten, komt al op 30 april a.s. uit! Dat wordt mijn eerste samenwerking met de Nederlandse artiest Jengi. Daarnaast ben ik ook nog met iets heel spannends bezig, namelijk mijn eigen Global Warming Index NFT (non-fungible token). Deze NFT is een kunstwerk met mijn muziek en een unieke animatie. Samen met mijn team zijn we hier mee bezig en het is iets heel nieuws in onze industrie. Mijn liedje ‘Oops’ sluit helemaal aan bij het thema van global warming.”

ANNNA met een projectie van de Global Warming Index

“Het wordt een concept waarbij ik samen ga werken met verschillende opkomende digitale artiesten. Elke NFT zal de ‘Human-induced warming index’ weergeven. Het idee is dat je een NFT koopt die de temperatuur van de aarde op dat moment laat zien. Bij elke aankoop gaan we de hoeveelheid CO2 compenseren die met de verkoop van het NFT is uitgestoten. Bijvoorbeeld, met het planten van bomen, donaties geven aan Carbon Offset organisaties of stimuleren van initiatieven die ontbossingen tegengaan. Dit is een kans voor mij om meer aandacht te vragen voor onze milieuproblemen.”

Bekijk het NFT van ANNNA hier

Wil je op de hoogte blijven van ANNNA’s nieuwste releases? Volg ANNNA op haar Instagram en Facebook. Op haar website kan je ook meer vinden over haar duurzame kleding en organische bamboe merchandise.