De Popronde: het grootste showcasefestival van Nederland. Met de aftrap in Nijmegen en het eindfeest in Amsterdam reist het evenement in vier maanden tijd 41 steden door. Een briljant concept waarbij muzikanten de kans krijgen buiten hun eigen regio op te treden en veel podiumervaring op te doen. Zo fantastisch als het is voor de deelnemende acts, zo ingewikkeld klinkt het voor de organisaties. 41 steden in vier maanden, hoe organiseer je dat? 3voor12 Noord-Holland vroeg het Mike Warrink, sinds twee jaar de coördinator van Popronde Hoorn.

Mike in een notendop:

- Haalde een BA of Arts (Media, Kunst, Design & Architectuur) en een MA of Arts (Comparative Arts & Media Studies) aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

- Deze opleidingen resulteerde in een stage bij Paradiso, waar hij voor de Grote Prijs van Nederland aan de slag ging op de afdeling Marketing & Communicatie.

- Hierna is Mike aan de slag gegaan bij de Popronde. Sinds drie jaar is hij verantwoordelijk voor de PR en promotie van Popronde Arnhem, en sinds twee jaar als coördinator eindverantwoordelijke van Popronde Hoorn.

- Sinds een aantal jaren interviewt Mike kunstenaars over creativiteit voor het Capturing Creativity Project

 

 

 

 

Mike geeft ons eerst een spoedcursus Popronde

Mike: “Alle soorten acts kunnen zich, ongeacht het genre, aanmelden voor de Popronde. Dit zijn er ieder jaar rond de 1400. Na de aanmeldingsprocedure kijkt een selectiecommissie welke acts er doorgaan. De selectie die hieruit voortkomt, wordt naar de coördinatoren van iedere stad gecommuniceerd, die hiermee het programma kunnen gaan samenstellen.”

De deelnemende acts staan allemaal aan het begin van hun carrière en gebruiken de Popronde als een opstapje naar de grotere podia. Het festival wordt gezien als een kans om veel meters te maken en een groter netwerk te krijgen. De meeste Popronde steden hebben meerdere coördinatoren. Mike doet de organisatie van Hoorn in zijn eentje.

 

Na de selectieprocedure begint het eigenlijk pas. Wat zijn de taken van een coördinator?

Mike: “Behoorlijk wat! Ten eerste werft de coördinator de locaties die deelnemen aan de Popronde. Hoe meer locaties, hoe groter het programma kan zijn. Welke locaties er meedoen, verschilt ieder jaar.”

Na de locatiewerving moet vervolgens het programma gemaakt worden. Mike beluistert alle acts en kijkt op welke locaties deze het beste passen. In Hoorn heeft hij dit jaar de keuze uit veertien verschillende plekken, “waarover ik uiteindelijk veertíg acts heb geprogrammeerd!”. Of een band geprogrammeerd wordt, hangt af van het budget van de locatie, de beschikbaarheid van de band en of het rendabel is om een act op die plek neer te zetten.

Mike: “Een vijfkoppige metal band zet je niet in een koffietentje. Omdat de locaties de acts zelf betalen worden suggesties altijd meegenomen en wordt er soms iets voorgesteld waar je als coördinator niet eens aan had gedacht”.

Een gevarieerd programma

“Als coördinator moet je proberen diversiteit in het programma te waarborgen. Elk genre verdient evenveel aandacht. Zo creëer je een realistisch beeld van wat er op landelijk gebied in de muziekindustrie speelt.” Hoorn begint rustig met singer-songwriters, country, americana en popmuziek. Later komt de hiphop, reggae en het wat stevigere rockwerk, zodat er een geleidelijk verloop is. “In Hoorn werken veel genres goed. Elektronische acts zijn vaak wat lastiger te boeken, omdat er in Hoorn op verschillende festivals vaak dj’s worden geprogrammeerd en de locaties tijdens een Popronde graag iets anders willen. Verder is het programma heel gevarieerd.”

'Zondagstad'

Popronde Hoorn vindt plaats op een zondag. Bij een ‘zondagstad’ is het de uitdaging om het publiek niet te verliezen na het avondeten. De verleiding is groot om thuis te blijven als je daar eenmaal bent. Daarom laat Mike het programma van Hoorn constant doorgaan, zodat mensen eerder in de stad een hapje gaan eten. Het doel is ook om ieder genre over verschillende locaties te programmeren, zodat mensen actief de stad rondgaan. Mike programmeert de eerste band om twee uur ’s middags, wanneer de mensen lekker uitgeslapen zijn, en de laatste rond tien uur ’s avonds. Op deze manier is iedereen de volgende dag weer fris om naar het werk te gaan. “De tijdsindeling verschilt per stad, maar dat houdt de Popronde interessant. De coördinatoren van de verschillende steden hebben beschikking over dezelfde acts, maar er zijn allerlei factoren die uiteindelijk het programma en de dynamiek van de stad bepalen.”

Zijn er verder nog belangrijke taken?

Daarnaast werft een coördinator vrijwilligers. Deze vangen op de dag zelf de acts op en dienen als stagemanager. “De vrijwilligers zijn essentieel, want ik ben dan druk bezig met het schudden van handjes, blussen van brandjes en loop met mijn telefoon meerdere locaties af om de social media te doen.”

Voorafgaand aan de Popronde avond regelt de coördinator de promotie. Hiervoor levert de Popronde promotiemateriaal aan, die door de coördinator wordt verspreid door de hele stad. Daarnaast wordt er veel via sociale media gepromoot en is het aan de coördinator om bijvoorbeeld mediapartners te werven die hier vrijwillig ook een bijdrage aan willen leveren. Qua promotie heeft Mike dit jaar digiborden langs de provinciale weg, een twee-weken- lange-plek in een ochtendshow op de lokale radio, een podcast van vijf uur met toelichting van de acts en interviews in regionale kranten kunnen regelen.

“En dat was het wel zo’n beetje qua taken.”

Een flinke lijst! Bevalt het werk van een coördinator?

“Zeker! Ten eerste rol je een netwerk in waar je ‘U’ tegen zegt. Ik ontmoet ontzettend veel nieuwe muzikanten en mensen uit de muziekindustrie. Als coördinator zijn een liefde voor muziek en een brede interesse wel vereist. Het kost veel tijd, maar betaalt zich altijd terug in waardering en credits. Bij veel acts hoop ik dat het gewoon doorpakt en dat ze met de Popronde echt een goede start kunnen maken. Het is heel leuk als je een paar jaar later een muzikant tegenkomt die zegt: in jouw stad is het allemaal begonnen!”

“Dat is mijn grootste motivatie. En daarnaast doe ik het om de inwoners van Hoorn en omgeving te laten zien wat er allemaal speelt in de muziekindustrie. Muziekevenementen in Hoorn zijn vooral gericht op regionaal talent. De Popronde vult dit mooi aan door aan het einde van het festivalseizoen te laten zien wat er zich op landelijk gebied afspeelt.”

Als coördinator zie je op de avond zelf helaas vrij weinig van het programma. “Ik word daarom heel blij als muzikanten achteraf naar me toe komen om te vertellen dat ze een hele toffe gig hebben gehad. Het is ook fijn als de eigenaar van de locatie tevreden is, of als er bezoekers op me af komen die versteld staan van wat ze op die avond hebben gezien. Daarnaast word ik blij van rondlopende mensen met Popronde boekjes in hun hand die op zoek zijn naar een bepaalde locatie. Dat betekent dat de Popronde leeft.”

Wat gebeurt er als er tijdens een act maar vier man in het publiek staat?

“Dit kan van allerlei factoren afhangen. Ligt het aan de act? Misschien aan de locatie of ligt het aan mij? Stond er bijvoorbeeld iets tegenover geprogrammeerd wat voor het grote publiek veel interessanter was? Is er misschien niet genoeg promotie aan besteed? Het is vooraf moeilijk te peilen waar mensen op afgaan. De Popronde heeft in principe geen headliners, dus iedere act wordt evenveel gepromoot. De kwaliteitslabels van 3voor12 en OOR sturen het publiek natuurlijk in een bepaalde richting, maar dat betekent niet dat ik alleen maar acts met deze labels ga boeken. Experimentele acts verdienen ook een publiek. Vier mensen zijn toch weer vier mensen; dat maakt niet per se een mislukte gig.”

Ondanks de labels blijft het publiek onvoorspelbaar. “Vorig jaar had ik bijvoorbeeld nooit gedacht dat hiphop het zo goed zouden doen. Tijdens de afterparty met SoulTrash en Fata Boom stond de zaal echter toch echt vol. Menig West-Fries heeft daar een flinke cultuurshock gehad. Het eerste nummertje stonden de mensen een beetje de kat uit de boom te kijken, bij het tweede nummer begon iedereen wat meer te springen, en daarna was het feest. De eigenaar van de locatie heeft het nu nog over het ringbaardje van Fata Boom en de jongens uit de Bijlmer; dat is goud! Het publiek wordt altijd positief verrast.”

Wat zou je graag nog zien gebeuren de komende jaren?

 

“Ik hoop volgend jaar, tijdens het jubileum van Hoorn, wat meer kracht bij te zetten door nog een lichte groei mee te maken. We doen er nu al veel aan om verschillende doelgroepen te dienen. Zo organiseren we bijvoorbeeld een signeersessie voor de diehards die alle Popronde steden afgaan. Ook bieden we een ‘Popronde Hoorn Muzikale Burger Menu’ aan zodat de mensen in de stad blijven en niet naar huis gaan om te eten. Door dit soort dingen er de komende jaren in te houden en uit te breiden, krijgt Hoorn nog meer eigenheid. We merken dat steeds meer mensen, ook buiten Hoorn, onze Popronde ontdekken, en dat willen we natuurlijk graag verder doorvoeren.”

 

Daarnaast ziet Mike graag dat elektronische acts meer geboekt gaan worden. “Elke geselecteerde act is kwalitatief gewoon goed, dus geen reden om deze minder te boeken dan andere. Ook zou de urban hoek wat meer mogen doorstromen na deelname aan de Popronde. Urban acts, in de breedste zin van het woord, worden door Popronde, OOR en 3voor12 al erkend, maar het is wel de bedoeling dat ze verder komen. De Popronde probeert te benadrukken dat de deelnemende acts niet alleen experimenteel en bijzonder zijn, maar dat ze ook écht goed zijn en zeker een publiek verdienen. Door samenwerkingen met nieuwe partners als Hiphop In Je Smoel (HIJS) en The Daily Indie kunnen deze genres nog meer onder de aandacht worden gebracht.”

 

Popronde Hoorn is op 28 oktober en wordt afgetrapt met heerlijke soulmuziek van Eline Mann! Bekijk hier het complete programma.