Jelle en Thom, ook wel de Schotanusbroeders genoemd, zijn Indie in Town gestart in podium De Bakkerij in Castricum. Na twee succesvolle avonden hebben ze het evenement uitgebreid en verplaatst naar de Sugarfactory te Amsterdam. Afgelopen edities was “het gezellige avondje uit”, zoals ze het zelf noemen, iedere keer uitverkocht en het succes lijkt alleen maar toe te nemen. Hoog tijd voor een gesprek.

Jullie zijn begonnen in Castricum, hoe zijn jullie hier zo terecht gekomen?

 

 

Jelle: “Thom en ik komen uit Castricum. Er is daar maar één podium waar er toentertijd voornamelijk metal werd geprogrammeerd. Ik vond dat het aanbod van indiemuziek veel te weinig was, dus zijn we zelf maar bands gaan neerzetten. De Bakkerij is niet heel groot, ls je propt past er ongeveer honderd man in. Dat hebben we gedaan, en we merkten dat ons concept aansloeg bij het publiek. In Castricum konden we niet verder uitbreiden, dus zijn we doorgegaan in de Sugarfactory in Amsterdam.”

 

Tot nu toe zit er een stijgende lijn in het succes van Indie in Town. “We zijn begonnen in een zaaltje met tachtig man, en nu maken we gebruik van beide zalen van de Sugarfactory. Het groeit lekker door en het evenement doet steeds meer naamsbekendheid op. Mensen leren ons kennen en daar doen we ook ons best voor. "

 

De mannen doen hun best voor zowel het publiek als de bands. Ze hechten namelijk veel waarde aan een goed contact met de artiesten. “Voordat een band hier speelt, gaan we altijd langs om kennis te maken, een promotiefilmpje op te nemen en om een beetje te chillen.” Ook krijgen ze voorafgaand aan het optreden een heerlijk zelfgemaakte pasta pesto en worden ze op de gastenlijst gezet voor de volgende edities van Indie in Town. “Ik denk dat we ons daarin ook wel onderscheiden van andere evenementen. Soms ontmoet een act de organisatie helemaal niet, of pas op de avond zelf. Wij vinden het wel belangrijk dat we goed contact hebben met de bands.”

Indiemuziek is een breed begrip. Waar letten jullie op bij de programmering?

Jelle:  “Indiemuziek is heel breed, maar we zijn niet zo kritisch als het gaat om genre, zolang we de act maar vet vinden en het potentie heeft”.

Thom: “We kijken ook goed naar de opbouw van de avond. We boeken niet drie aparte, goede bands, maar we zorgen dat de hele avond klopt. De ene editie is iets meer popindie, de andere keer is het meer indierock. Na de bands gaat de huis-dj Young Wolf plaatjes draaien die passen bij de vibe van de avond. Er zijn in Amsterdam redelijk wat showcases met indiemuziek. Het publiek komt daar voornamelijk voor de line up, om die ene band te zien. Als ze die dan hebben gezien, gaan ze weer naar huis. Met Indie in Town willen we juist dat mensen er een leuke avond uit van maken en zich laat verrassen door de bands op het podium. Het gaat niet om die ene act, maar om het hele programma. Het doel is om voor Indie in Town een imago te creëren dat iedereen hoe dan ook een leuke avond heeft, omdat de kwaliteit van het programma sowieso goed is. De bands zijn geheel op elkaar afgestemd. Zo zorgen we ervoor dat het publiek aan het einde van de avond altijd staat te dansen of te moshen.”

 

Zijn er toekomstplannen om het evenement nog succesvoller te maken?

Thom: “We willen het programma misschien nog gaan uitbreiden met andere kunstdisciplines. Dan kunnen mensen tijdens Indie in Town niet alleen naar muziek luisteren, maar ook bijvoorbeeld een expositie of animatie bekijken. Daarmee willen we het evenement meer de breedte in brengen. Verder zouden we graag naar andere steden uitbreiden. Indie in Town moet een onafhankelijk concept worden dat overal kan plaatsvinden, niet alleen in Amsterdam.”

Als ander wild idee opperen de organisatoren het idee van een Indie in Town festival outdoor. “Of als we het toch mogen idealiseren: een Indie in Town cruise voor minstens duizend man. Dan zetten we iedereen op een olietanker. Het programma bestaat uit kleine Nederlandse bands en andere opkomende kunstenaars van verschillende disciplines. De olietanker vaart naar Coachella, of naar Engeland. En er is ook heel veel bier! Gratis!”

 

Wat kunnen we van de volgende editie op 6 september verwachten?

“Dat wordt echt een moshpitavond. Bereid je voor om hard te gaan! En we hebben voor het eerst een speciale aanbieding: vier bier voor tien euro!”

 

Kom je voor de line up, een gezellig avondje uit, vier bier voor tien euro of gewoon om lekker te dansen? Koop hier je kaartje voor de editie van 6 september.