Netwerken als doel op zich

Vrijplaats #68

tekst: André Hoogeboom ,

3VOOR12/Noord-Holland werkt samen met de Alkmaarsche Courant. Wekelijks in de papieren krant én op deze site: Vrijplaats 3VOOR12. Vandaag is het woord aan André Hoogeboom, redacteur van de Alkmaarsche Courant. Over de digitale snelweg, vriendennetwerken en een platenmaatschappij.

Vrijplaats #68

3VOOR12/Noord-Holland werkt samen met de Alkmaarsche Courant. Wekelijks in de papieren krant én op deze site: Vrijplaats 3VOOR12.

Laatst zag ik een televisieprogramma over de verwarring waarin de muziekmarkt zich in bevindt. Aan de ene kant is er de ongekende vrijheid van de digitale techniek, die het mogelijk maakt om de - net zo digitale - snelweg op te gaan en daarmee de platenmaatschappijen te omzeilen. Aan de andere kant de teloorgang van de grote instituten die hun macht dreigen te verspelen. Dankzij de vriendennetwerken als MySpace en Facebook, Twitter en YouTube gaan de muzikanten wel hun eigen weg.

Maar dat netwerken is bijna een doel op zich geworden. ’Vrienden’ verzamelen als ware het postzegels. Vraag is namelijk of al die vrienden ook je nieuwe cd of je prachtige liedje gaan kopen. En hoeveel ’vrienden’ moet je hebben wil het enige commercieel effect sorteren.

Die nieuwe vrijheid klinkt mooi. De vrije jongens van de rock gaan onafhankelijk van grote instituten hun eigen weg en vinden zelf wel de toegang tot de wereldwijde markt. Iedereen kan je horen, van New York tot Alice Springs, van Hong Kong tot Kuala Lumpur. Dat is een geweldig afzetgebied!

In de regio zijn er zat pop- en rockbands die op z’n minst talentvol zijn. Van de veelbesproken Electric Jets tot het ambitieuze La La Lies en alles wat daar tussenin zit of bovenuit stijgt. Vraag is hoe zij de mensen in Hong Kong denken te bereiken.

Wat namelijk niet duidelijk werd in het televisieprogramma is hoe je nu al die nieuwe vrijheid ook te gelde kunt maken. Want in Hong Kong zijn er ongetwijfeld eveneens honderden talenvolle bandjes die dromen van wereldwijd succes. Ook zij zullen ongetwijfeld netwerken tot ze erbij neervallen. Dat je toegang hebt tot de hele wereld is mooi, maar omdat iedereen die toegang heeft is het er druk geworden in cyberspace. Hoe val je dan in godsnaam op.

Het antwoord is: marketing! En wat heb je nodig voor marketing? Een groot commercieel apparaat dat geld heeft om te investeren en de wegen kent om het doel te bereiken. Een platenmaatschappij dus.