Een blik in de glazen bol

Vrijplaats #59

tekst: André Hoogeboom ,

3VOOR12/Noord-Holland werkt samen met de Alkmaarsche Courant. Wekelijks in de papieren krant én op deze site: Vrijplaats 3VOOR12. Vandaag is het woord aan André Hoogeboom, redacteur van de Alkmaarsche Courant. Over nieuwe bandjes, nieuwe podia en een nieuw jaar.

Vrijplaats #59

3VOOR12/Noord-Holland werkt samen met de Alkmaarsche Courant. Wekelijks in de papieren krant én op deze site: Vrijplaats 3VOOR12.

Elke dag begint een nieuw jaar, maar we hebben nu eenmaal met z’n allen afgesproken dat we het maar één keer vieren. Dat is maar goed ook, want stel dat je elke nieuwe dag met een nieuw jaar moet beginnen, dat wordt al met al knap vermoeiend. Het nieuwe jaar is dus nu vijftien dagen oud en we moeten er derhalve nog 350. Dan gaan we weer een balans opmaken en blikken we terug op 2010. Hoe zou het er dan uitzien? Hebben we het over het popjaar in de regio.

Na The La La Lies zijn ook de Electric Jets nationaal doorgebroken en gepresenteerd als de nieuwe Di-rect. Ze komen in De Wereld Draait Door en krijgen een vet contract bij een grote maatschappij. Rijk worden ze er niet van; gelukkig wel.

Alkmaar besluit uiteindelijk toch om samen te werken met Heerhugowaard en de Waerdse Tempel te omarmen als de poptempel van de regio. De - nieuwe - gemeenteraad is zich rotgeschrokken van de kosten die de realisatie van een nieuw poppodium met zich meebrengt. Men legde even het oor te luisteren in Amsterdam om te vernemen dat de Melkweg voor 37 miljoen euri is verbouwd, ruim 1,8 miljoen duurder dan gepland, en een jaarlijkse subsidie krijgt van negen ton.

Op Alkmaarse schaal vond men de investering ontverantwoord. Er wordt wel geld gestoken in infrastructuur - zodat je ook makkelijk op de fiets in Heerhugowaard kunt komen - en buslijnen. Ook Langedijk en Sint Pancras worden bij de plannen betrokken. De popliefhebbende vrijwilligers uit Alkmaar worden met open armen ontvangen in Heerhugowaard.

Het jubilerende Indian Summer festival (tien jaar) werd een enorm succes. Het Lowlands van Noord-Holland brak alle records in toeschouwersaantallen, omdat directeur Marco Kuiper erin was geslaagd het evenement een internationaal karakter te geven. In totaal bezochten meer dan dertigduizend fans het festival, dat rechtstreeks werd uitgezonden op RTV NH, maar ook de NPS toonde belangstelling.