De tijd van het smeken bij een poppodium om een optreden lijkt voor muzikanten voorbij. Tegenwoordig kunnen zij hun eigen muziek spelen in hun zelf gebouwde poppodium zonder dat daar veel commercie bij nodig is. Het is mogelijk in de virtuele wereld van GlobalStage.tv.
Een uniek project waar het Amstelveense poppodium P60 samen met het bedrijf Lightmaker de oprichter van is. 3VOOR12 Noord-Holland sprak met Gerard Lohuis, de directeur van P60. “GlobalStage.tv is opgericht in 2004 omdat P60 meer wilde zijn dan alleen een poppodium. Naast cultuur, pop en media heeft P60 nu ook een interactief belevingsplatform.”
GlobalStage.tv biedt verschillende mogelijkheden. Als onbekende muzikant breng je jouw repertoire via het web wereldwijd ten gehore. In je eigen gecreëerde popruimte kun jij je beleving delen met al je vrienden. Door middel van een navigatiesysteem creëer je een poppetje met jouw gekozen persoonlijkheid, stijl en gevoel. Met deze functies hoopt GlobalStage.tv zijn doelstelling te bewerkstelligen: “Een broadcast-site zijn die te ontvangen is in de hele wereld.”
Lohuis vertelt verder over de toekomst: “We willen nu een keuze inbouwen waarmee je het beeldscherm 100% of 200% kunt vergroten en vijf nieuwe podia’s aantrekken. We zijn bezig om een podium uit Japan en eentje uit Amerika aangesloten te krijgen, zodat de bezoeker dag- en nacht concerten kan bezoeken. Wij willen een werelddekking realiseren, daarom zullen wij voorlopig geen partners binnen Nederland zoeken. Tenslotte staat GlobalStage.tv daar ook voor!”
Indien een podium zich wil aansluiten bij het muziekplatform moeten wel aan een aantal punten voldaan worden. Naast een goede internetverbinding en de juiste opname-apparatuur moet er wekelijks een concertregistratie plaatsvinden. Daarnaast heeft GlobalStage.tv iemand nodig als aanspreekpunt en zal het podium een aantal vrijwilligers moeten zorgen zodat een moderator in hun taal kan optreden.
Gerard vertelt verder: “Indien jij je concert wilt uitzenden via GlobalStage.tv, is het niet noodzakelijk om als podia aangesloten te zijn. Zo kan er bijvoorbeeld in het virtuele P60 een concert uitgezonden worden uit Moskou. Maar op lokaal gebied zijn we ook bezig. Via een muziekcommunity binnen GlobalStage.tv waarin gestemd kan worden op een band of op een VJ-artiest die dan uitgenodigd wordt voor een optreden in P60.”
Er zijn nu ruim 150.000 geregistreerden en iedere maand komen daar nog ruim 3000 bezoekers bij. En dat succes is geboekt zonder enige vorm van commercie. Is er dan niks gedaan aan vergroting van naamsbekendheid? “GlobalStage.tv is expres niet groots aangekondigd. Eerst moesten de kinderziektes uit het programma en waren wij nog niet tevreden. Er moeten meer podia aangesloten zijn en de chat- en webcamfunctie moet veilig zijn. Het project moet realiseerbaar blijven met de beperkte financiële middelen. Bij de start heeft gemeente Amstelveen een éénmalige subsidie verstrekt, de jaarlijkse vaste lasten bekostigen wij nu zelf.”
Als GlobalStage groter wordt kan het een interessant middel zijn voor marketingdoeleinden. Hoe kijkt Gerard Lohuis hier tegenaan? “Als wij de 200.000 geregistreerde bezoekers hebben bereikt, word je interessant voor sponsors. Hierbij is het wel belangrijk dat wij onze core-business, muziek/media/uitwisseling, niet uit het oog verliezen. GlobalStage.tv wilen wij laagdrempelig houden zodat het voor iedere muziekliefhebber gratis toegankelijk blijft. Dat is lastig te bewerkstelligen, het is niet makkelijk maar GlobalStage.tv is wel eerlijk en transparant. Sponsoring kan, mits het goed uitgevoerd wordt, kostenverlagend werken en een toegevoegde waarde hebben voor het programma.”
“Global Stage onderscheidt zich op verschillende manieren van andere platforms. Second Life is veel commerciëler van opzet en heeft muziek niet als core-business. You Tube is voornamelijk gericht op filmpjes van onder meer muziek en My Space is meer gericht op communicatie. Globalstage.tv is een combinatie van beide gericht op unsigned talent.
Behalve voor uitzendingen via Globalstage.tv gebruikt P60 de huidige techniek en nieuwe media ook om het eigen programma breder en toegankelijker te maken. “Bij de opening van P60 is er gekozen voor een zo breed mogelijk programma. Om dit te bewerkstelligen is het heel belangrijk dat je op een gerichte manier de verschillende doelgroepen bereikt. Juist met nieuwe media kan een poppodium zich sterker maken. Met de juiste communicatiemiddelen is het mogelijk om de doelgroep te laten zien wat zij willen.”
Daarnaast gebruikt P60 een aantal tv schermen in het gebouw om het publiek nieuwsgierig te maken. “Met de schermen ziet het publiek uit de zaal de mensen in het café en vice versa. Hierdoor creëer je betrokkenheid en maak je de afstand tussen de verschillende ruimtes kleiner. De bezoekers verplaatsen zich hierdoor sneller en blijven dan toch langer aanwezig.”
Op de tweede verdieping van de grote zaal is een regieruimte ingericht. Tijdens concerten registreren vrijwilligers en stagiaires hier met live-montage de uitzending op de tv-schermen in het pand. De beelden worden afgewisseld met clips van eerdere optredens in P60 en aankondigingen van komende programma’s. Tegenwoordig bestaat het leiden van een succesvol poppodium niet meer alleen uit het programmeren van goede acts.
P60 gaat wereldwijd met GlobalStage.tv
Naast cultuur, pop en media nu ook een interactief belevingsplatform
De tijd van het smeken bij een poppodium om een optreden lijkt voor muzikanten voorbij. Tegenwoordig kunnen zij hun eigen muziek spelen in hun zelf gebouwde poppodium zonder dat daar veel commercie bij nodig is. Het is mogelijk in de virtuele wereld van GlobalStage.tv.