Atlantis krabbelt langzaam op

Eigenaar Fred Schrieken: 'Ook voorzichtig over de grenzen kijken'

Tekst: Andre Hoogeboom, ,

,,We moesten het tot op de grond toe afbreken om het langzaam weer steen voor steen op te bouwen. En nu begint het een weer een beetje gestalte te krijgen. Het programma voor de komende maanden biedt weer veel live-muziek.'' Zegt Karel Schrieken, eigenaar van Atlantis, optimist over de nieuwe tijd. ,,We hopen ook weer eens internationaal aansprekende acts te kunnen boeken.''

Eigenaar Fred Schrieken: 'Ook voorzichtig over de grenzen kijken'

,,We moesten het tot op de grond toe afbreken om het langzaam weer steen voor steen op te bouwen. En nu begint het een weer een beetje gestalte te krijgen. Het programma voor de komende maanden biedt weer veel live-muziek.'' Zegt Karel Schrieken, eigenaar van Atlantis, optimist over de nieuwe tijd. ,,We hopen ook weer eens internationaal aansprekende acts te kunnen boeken.'' Met Beef, The Postman, Boris, een slagwerkspektakel rond Eveline Carels staat er de komende maanden weer volop live muziek geprogrammeerd op het podium aan de Breedstraat. En weer de regionale bands. ,,Want we willen talent een kans blijven geven. Dat is en blijft toch een beetje ons ding.'' De tendens leek erop te wijzen dat Atlantis steeds meer dance ging programmeren en steeds minder muziek van vlees en bloed. Niets is minder waar, zo verklaart Karel Schrieken nader. ,,Er is geen enkele ambitie om de nieuwe discotheek van Alkmaar te worden. Ons publiek heeft een bepaalde identiteit en dat willen we graag behouden, daardoor is Atlantis geworden tot wat het is.'' Alleen heeft Schrieken de nadrukkelijke voorwaarde dat het schuurtje bij het huisje wordt gehouden. ,,We zijn een onderneming en we willen niet de fout maken die in het verleden is gemaakt.'' Daarom is de cultuur van Atlantis ondergebracht in een aparte stichting, een stichting die ook subsidie krijgt van de gemeente Alkmaar. Zestigduizend euro. ,,Het is een begin'', zegt Schrieken. Maar natuurlijk lang niet genoeg om een hogere culturele ambitie na te jagen. De gemeente Alkmaar kan zich in de handen knijpen met een centrum als Atlantis, dat zichzelf min of meer bedruipt. Om het Haarlemse Patronaat, met al z'n ambities en pretenties overeind te houden, moest de gemeente er nog eens zeven ton extra in storten. ,,Ja, dat klopt. Alkmaar mag blij zijn ons. Maar ik vind dit ook een gezonde situatie. Zo doet Ecco in Utrecht het ook. We hebben de horeca en stichting van elkaar gescheiden en dat houdt de zaak scherp. Inkomsten en uitgaven moeten in relatie tot elkaar staan. Als de gemeente exploitant van een poptempel zou zijn, wordt dat toch een heel ander verhaal.'' Er zijn voorbeelden te over van ambitieus gestarte projecten die door mismanagement de gemeenschap vele miljoenen kostten. Patronaat is er een van, maar ook Nighttown in Rotterdam, heeft zware klappen gekregen. ,,Ik zie heel veel'', zegt Schrieken, ,,in de samenwerking met Parkhof. Nu nog worden we allebei beperkt in onze mogelijkheden door onze gebrekkige accommodatie. We hebben het dan weliswaar over een meerjarenplan, maar de ambitie is uitgesproken, ook door de gemeente. Nu al hebben we een behoorlijke uitwisseling van publiek en dat kan alleen maar beter worden.'' ,,We moeten ook niet vergeten'', gaat hij verder, ,,dat er voor vernieuwende popcultuur in Alkmaar slechts een klein publiek te porren is. Alkmaarders blijven liever achterover hangen op de bank, tot ze zeker weten dat iets goed is. Pas als ze dat zeker weten, komen ze uit hun luie stoel. Dat maakt het programmeren hier tot een heikele zaak. We kunnen pas echt risico's nemen, als we voldoende reserve hebben opgebouwd.'' Want ambities heeft Karel Schrieken wel degelijk. ,,Ik houd van live muziek. Als je muzikanten op het podium hebt staan, gebeurt er iets extra's. We willen ook proberen verrassend te programmeren. Vorig jaar hadden we ook al een aantal aardige internationale acts, Pro Pain, Australian Nirvana's, Steke Lukather, Wishbone Ash. Dat was ook om aan de buitenwereld te laten zien dat we 'alive and kickin' waren, na alle negatieve publiciteit rond het mismanagement. Maar vervolgens hebben we op de rem moeten trappen.'' Er werd grof gesneden in de podiumactiviteiten. De plaatselijke bandjes werden geschrapt, maandenlang slechts dance geprogrammeerd, de zondagmiddag jazz verdween. ,,Dat heeft de tongen nogal losgemaakt. De plaatselijke bands en de zondagmiddag jazz vooral. Maar ja, we zijn weer aan het opkrabbelen. We hebben nu weer op één donderdagavond in de maand een plaatselijke popavond (donderdagavond was de tweede aflevering van 3keerNixxxm, red.) en wat de jazz betreft. Tja, Jaap Winder (organiseerde de jazz-zondagmiddag, red.) is ergens anders heen gegaan.'' Toch zal het niet meevallen een representatieve poptempel in Alkmaar van de grond te krijgen. ,,Er is natuurlijk best wel veel gebeurd, hier in Atlantis. We hebben veel artiesten van naam en faam binnen gehad. Ik was tien jaar bedrijfsleider en heb het allemaal van nabij zien gebeuren. Maar je ziet waar het toe heeft geleid. Daar komt nog iets bij. Behalve het feit dat Alkmaarders wat moeilijk van de bank afkomen, begint de live muziek in het clubcircuit het langzamerhand af te leggen tegen de dance en de dj's.''