In mijn pannen kook ik eten en als ik schoonmaak, dan zit mijn sopje in een emmer. Voor mij heel vanzelfsprekend, tot het afgelopen weekend. Voortaan zal ik mijn pannen, potten, emmers en waarschijnlijk alle andere huishoudelijke benodigdheden met andere ogen bekijken en vooral bewerken en beluisteren.
Zaterdag vond in en rond café Batavia te Wormer het 1ste bierfestival plaats. En daar wilde ik even kijken, omdat EmmerNemmer daar zouden optreden. Lang geleden had ik in een lokale krant lovende woorden gelezen over dit tweetal en deze woorden waren blijven hangen. Gewoon als Wormerse, niet als verslaggeefster, ging ik naar de Bataaf, zoals het café hier genoemd wordt. Buiten en binnen stonden diverse brouwerijen hun bieren aan te prijzen.
Voor het optreden spreek ik heel kort met één van de emmers. Ruud de Munk vertelt trots over het optreden op de Amsterdams Uitmarkt 2006 en over de workshops die EmmerNemmer onder meer op scholen geeft. Voor drummen is geen drumstel nodig, drummen kun je overal op doen. Dan geeft Ruud de ander emmer, Martin van der Honing een seintje: ze gaan naar binnen en beginnen.
Emmer Martin bespeelt 2 synthesizers, terwijl emmer Ruud, op de grond gezeten, een aantal witte emmers bewerkt met zijn drumstokken. Het resultaat van deze ongewone combinatie van instrumenten is verbluffend. Na het eerste nummer neemt Martin ook plaats op de grond. In eerste instantie bewerkt hij ook zijn emmers. Afwisselingen in ritme en tempo volgen elkaar op. Sommige stukken worden zo perfect synchroon gespeeld, dat je bijna je eigen oren en ogen niet meer vertrouwd. Hier moeten echt vele uren oefening aan vooraf zijn gegaan! Als Martin ook nog op pannen gaat spelen, ontstaat er zelfs iets melodieus.
Als ik tegen mijn man zeg dat ik hier toch iets over wil schrijven, snelt hij naar huis om de camera te halen. De ritmes van EmmerNemmer werken bijzonder aanstekelijk. Ik timmer afwisselend mee op de barkruk en op mijn benen en voeten. De barman achter mij begint te drummen met twee schuimspanen. Dat klinkt leuk!
Binnen één nummer, zonder ritme-onderbreking, verplaatsen de emmers zich van de ene naar de andere plek. Bijzonder indrukwekkend is het slagwerk op de vaten. Bij het slaan op de vaten, gaan de vaten stuiteren met als gevolg verplaatsing. Onder het spelen trapt Ruud, onverstoorbaar en onhoorbaar, de vaten weer op hun plek.
Na een zeer korte onderbreking, gaan de emmers weer gepassioneerd verder met het bewerken van potten, pannen en vaten. Slechts één keer wordt er gebruik gemaakt van de synthesizers, waarbij een heel apart oriëntaals effect ontstaat.
Tijd voor een praatje na het optreden is er niet. De vaten, emmers en pannen worden in elkaar geschoven en ingeladen. EmmerNemmer vertrekt naar Ankeveen voor het volgende optreden.
De rest van de middag geniet ik van de zon, het bier, de Ierse muziek van Kavel 47 en mijmer ondertussen over het effect van mijn pollepels (ik heb nog geen drumstokken) op mijn pannen, emmers, bakken en potten.
EmmerNemmer geeft andere kijk op keuken:
Nieuwe dimensie aan potten en pannen.
Muziek en koken gaan af en toe beter samen dan je op het eerste gezicht zou denken. In plaats van koken met een muziekje op de achtergrond zijn er ook mensen die het keukengerei als instrument gebruiken: Het Noord Hollandse EmmerNemmer. Lees hier een interview met Ruud de Munk over het optreden op de Amsterdamse Uitmarkt en de workshops die ze onder meer op scholen geven.