5 jaar P60, gefeliciteerd! Kun je wat vertellen over het ontstaan van P60 en de begintijd?
In 1990 waren er al plannen een nieuw Stadshart in Amstelveen te bouwen. Er was toen niets voor de jeugd en de Gemeente vond het eigenlijk wel lekker rustig ook. Toch kwam er een jongerencafé en in 2001 werd P60 -ondanks veel scepsis over de concurrentiepositie ten opzichte van Amsterdam- geopend. De eerste 2 jaren waren zeker niet makkelijk, maar we hadden zeker het idee op de goede weg te zijn.
Hoe onderscheiden jullie je van de Amsterdamse concurrentie, zoals de Melkweg en Paradiso?
We onderscheiden ons door onze akoestiek en onze innovativiteit op het gebied van het gebruik van nieuwe media, VJ’s en beeldschermen. Daarnaast pikken we er net die dingen uit die Amsterdam laat liggen denk aan het aandacht schenken aan substromingen als Gothic, jazz, ska, metal en dancestromingen als techno. Het Amsterdamse publiek heeft dit inmiddels ook ontdekt. Ook vinden de mensen de sfeer van P60 en het makkelijk kunnen parkeren prettig.
Welke festiviteiten vinden er plaats om het eerste lustrum te vieren?
We hebben een feestweek met een aantal lustrumspecials zoals optredens van Gabriël Rios en een speciale Heroes of Techno avond.
Ik las in jullie agenda dat op in die week op 1 november er hommages worden gebracht aan tal van pophelden. Er wordt oa. Opgetreden door Manuela Kemp als Herman Brood, Mieke 'Gigantjes' Stemerdink als Nina Hagen, Frederique Spigt als Elvis Presley en Ellen ten Damme doet The Pretenders. Kun je iets meer vertellen over hoe dit programma zo ontstaan is?
Dat is voortgekomen uit een samenwerking met Bartel Bartels van het Muziekpakhuis die regelmatig met deze artiesten speelt in zogenaamde “Professor Nomad gaat undercover” sessies. Op het Oerol festival festival speelden veel van die artiesten met zijn allen samen en het leek ons erg leuk om hun laten spelen op ons verjaardagsfeestje.
Wat is je kijk op het huidige klimaat voor poppodia in Noord Holland?
Het is altijd een kwestie van overleven en pionieren geweest voor veel poppodia. Poppodia krijgen in tegenstelling tot schouwburgen veel minder subsidie. Maar ik vind dat dat pionieren eigenlijk wel goed is.
Siebe Weide, scheidend directeur van de Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivalorganisaties (VNPF) klaagde anders in een interview onlangs over een traditionele sector.
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ik denk dat poppodia ook meer risico’s zouden moeten nemen. De kost gaat tenslotte voor de baat uit.
Hoe doet P60 dat?
We hebben bijvoorbeeld altijd veel geïnvesteerd om de lokale muziekscene aan ons te binden. Ik vind dat P60 ook een laboratoriumfunctie heeft met innovaties in de programmering en het gebruik van nieuwe media.
Wat zijn de toekomstplannen van P60?
We krijgen in 2007 een 3 tal oefenstudio’s erbij die we verhuren aan het nieuwe, lokale talent. Verder gaan we ook het lokale talent verder ondersteunen door promotie-ondersteuning en uitwisseling met andere poppodia in Nederland. We geven door deze samenwerking nieuw talent de gelegenheid veel te spelen, ook in andere regio’s.
Waar ben je het meest trots op als directeur van P60?
Ik ben het meest trots op mijn team van medewerkers, vrijwilligers. Terugkijkend heeft iedereen de handschoen opgepakt en hebben we het met z’n allen gedaan.
Veel succes in de toekomst van P60 en veel plezier met de lustrumfeest week!
"Poppodia zouden meer risico’s moeten nemen"
P60 bestaat 5 jaar
Poppodium P60 bestaat 5 jaar. Een mooie aanleiding om directeur Gerard Lohuis eens nader aan de tand te voelen. 3voor12 vroeg hem naar het onderscheid ten opzichte van de Amsterdamse concurrentie en zijn mening over het Noord Hollandse Popklimaat en de rol van P60 daarin. Een interview met een gedreven en enthousiast man.