Vorige maand werd bekend dat Geleen Calling gaat stoppen. Na zeventien jaar, ruim veertig festivals en meer dan 200 liveoptredens gaat de stekker eruit. Het festival op 12 oktober is het eerste van de laatste drie evenementen die de stichting nog organiseert. Hierna volgen nog op 11 januari 2025 de Kids-editie, met piepjong muzikaal talent, en op 15 maart 2025 een knallende slot-editie, met bekende bands die ooit al eens op Geleen Calling hebben gespeeld. Na The Final valt het doek definitief, naar eigen zeggen vanwege de combinatie van toenemende concurrentie en onbetaalbare kleinschaligheid.

The Avery Fallon band

Bij openingsacts is de opkomst doorgaans niet heel hoog en tot onze schrik zitten er nog maar twee mensen in het publiek wanneer wij het intieme Theater Karroessel binnenkomen. Daar komt gelukkig snel verandering in. Wanneer The Avery Fallon Band het openingsnummer ‘Meadow’ inzet, zit de zaal halfvol. Wat volgt, is een prettige mix van indie, pop en softrock. The Avery Fallon Band is in 2019 opgericht rondom de Sittardse singer-songwriter Elke Lamerichs en in 2021 kwam hun debuut-EP Out of the Blue uit. Van dit album speelt de band drie nummers, waaronder het dromerige ‘Don’t Know How’ en het swingende ‘Demon’. Naast recenter werk brengt de band ook een cover van Florence & The Machine ten gehore. De heldere, soms breekbare stem van Lamerichs past perfect bij hun speelse uitvoering van ‘Girl With One Eye’. De zanginstallatie is niet optimaal, bij tijd en wijle klinkt er een valse uithaal en de spanning zakt soms wat in, maar al met al weet de spontane frontvrouw met haar band een prima sfeer te creëren. Wanneer ze na het einde van de show nog wat dollen met vertrekkend gitarist Iloy Vaessen, begeven we ons met een brede glimlach op ons gezicht naar de volgende act. (MV)

The Avery Fallon Band

The Avery Fallon Band

Maria Iskariot

De Belgische punkband Maria Iskariot beleeft een topjaar. Hun debuut-EP EN/EN, die in april uitkwam, is alom geprezen en de band won dit jaar de prestigieuze Humo’s Rock Rally. Vorig jaar speelden ze in het voorprogramma van Hang Youth, dit jaar hebben ze op menig festival hun opwachting gemaakt. De bandnaam is een combinatie van maagd Maria en verrader Judas (van Iskariot). Er kan dan ook geen twijfel over bestaan: Maria Iskariot kiest voor tegenstrijdigheden, goed én kwaad. Hun Nederlandstalige punknummers brengen ze met zoveel energie dat het publiek volledig van de sokken geblazen wordt. De haast filosofische teksten zijn niet goed verstaanbaar: lieflijke strofes worden uitgeschreeuwd, keiharde boodschappen worden zoet verpakt de zaal in geslingerd. De dynamiek tussen zangeres-gitariste Helena Cazaerck, gitariste Loeke Vanhoutteghem en bassiste Amanda Barbossa levert een heerlijke, aanstekelijke chaos op, waarbij Cazaerck soms het publiek invliegt. Drummer Sybe Versluys laat het op de achtergrond rustig gebeuren. Van het strakke openingsnummer ‘Daarom’ – “Geef mij het onverwachte, ik geef je overdaad” tot aan de afsluiter ‘Lief Klein Kind’ – “Vermomd als wijsheid ram ik het in je strot” en alles daartussen: bid voor ons zondaars, maar laat Maria Iskariot in godsnaam nog lekker lang herrie maken. (MV)

Maria Iskariot

Maria Iskariot

Taylor Swift (By LoveStory)

Aangezien het bijna onmogelijk is om tickets voor de concerten van Taylor Swift te bemachtigen, gaan we vanavond naar tribute band LoveStory, die een akoestische set speelt. De zaal is goed gevuld met pubers, volwassenen en veel jongere kinderen. Opa’s, oma’s en ouders staan op de derde rij enthousiast te filmen hoe de Swifties bij elk nummer uit hun dak gaan. Alle iconische nummers komen voorbij, van ‘Blank Space’ tot ‘Love Story’ en ‘ME’. De zangeres wordt bijgestaan door een drummer en twee gitaristen, die haar ook vocaal ondersteunen. Alles klopt bij deze act: van de stem en de muzikale begeleiding tot aan de dansjes. Zelfs de bekende danspasjes uit de Eras Tour worden perfect uitgevoerd. Het publiek zingt en schreeuwt vol overgave mee met vrijwel elk nummer. Wat misschien nog het mooiste is aan deze act, is dat de aanwezige niet-Swifties, zoals opa’s, oma’s, vaders en moeders, vandaag een transformatie ondergaan tot Swiftie-light. De eerste fase van deze transformatie is het schrikeffect: "Waarom zingt en danst mijn kind zo hard mee met deze nummers?". De tweede fase is het vastleggen van alles met de camera. En de derde fase? Ook maar eens meezingen en dansen, omdat de kinderen dat zo goed doen. “Mag ik straks met u op de foto?” roept een meisje na het afsluitende nummer ‘Long Live’. “Natuurlijk! En jullie kunnen ook merchandise kopen,” antwoordt de zangeres. Net als de echte Taylor Swift, die ook haar merchandise massaal aan de fans verkoopt. Met een laatste blik op de zaal verlaten we de ruimte en zien we nog snel wat Eras Tour-armbandjes uitgewisseld worden. Wij krijgen er ook nog eentje. ‘Long Live’ LoveStory. (SR)

Loveth Besamoh

De in Kameroen geboren en getogen Loveth Besamoh kwam als tiener naar Nederland. Die ingrijpende gebeurtenis en cultuurshock zorgden voor innerlijke worstelingen, waardoor hij zich vaak eenzaam voelde. In de muziek vond hij daar een uitlaatklep voor. Zijn stijl is een fascinerende mix van allerlei genres: van new wave, jazz en psychedelisch tot elektronica, reggae en postpunk. Moeiteloos buigt hij genres om tot een eigen geluid, dat de ene keer futuristisch klinkt en de andere keer een gevoel van wanhoop oproept. Eerder deze maand kwam zijn nieuwste EP uit, Weather Report, waarvan hij vandaag onder meer ‘Nameless’, ‘Fold’, ‘Signs’ en ‘Death Snapped’ ten gehore brengt. Van zijn vorige EP Circles uit 2022 speelt hij onder meer het stevige ‘Cool Livings’ en dromerige ‘HY’. De djembé, die hij in Kameroen al in de kerk speelde, ontbreekt uiteraard niet en de warme, donkere stem van Besamoh maakt de duisternis compleet. Ook wanneer hij niet zingt, tijdens de soms lange instrumentale delen, weet hij de aandacht naar zich toe te trekken. Besamoh zet met zijn band een overrompelende show neer, vol dynamiek en energie. Deze muzikale duizendpoot bezit een creatieve kracht die van begin tot einde de aandacht vasthoudt. Pas wanneer de laatste noten wegsterven, durven we weer uit te ademen. (MV)

Loveth Besamoh

Loveth Besamoh

POL

Wanneer Ruben en Matthijs Pol het podium betreden, denken we heel even dat we de kleinzoons van David Bowie zien. De Ziggy Stardust-vibe verdwijnt al snel, wanneer de twintigers hun set beginnen. De excentrieke broers, strak in de lak, hebben al een indrukwekkende modellencarrière achter de rug en maken ook nog eens steengoede muziek. Ze brengen onvervalste new wave in een vertrouwd jasje, old new wave dus. We wanen ons onmiddellijk in de jaren tachtig van de vorige eeuw en krijgen flashbacks naar bands als Depeche Mode en Japan. Vorig jaar bracht Pol hun titelloze debuut-EP uit, met daarop de nummers ‘L’amour Fait Mal’ en ‘Boys Are’, een aanklacht tegen toxic masculinity. Halverwege de set speelt Pol ‘Malpaso man’ van de Britse band Visage, een van hun grootste inspiratiebronnen. Het nummer past naadloos in de set met eigen werk. Steady en intrigerend, met opzwepende synths: Pol smaakt absoluut naar meer. (MV)

POL

POL

THAMES

De postpunkband THAMES – spreek op z’n Engels uit als thems – brengt onversneden maatschappijkritiek in een ruige jas. De leden leerden elkaar kennen op het Conservatorium van Amsterdam en zijn beïnvloed door bands als IDLES, Fontaines D.C. en The Cure. In mei kwam de EP Lessons for the Patriarchy uit, met daarop stuk voor stuk juweeltjes met een stevige boodschap verpakt in stoere muziek. Fuck the patriarchy sijpelt uit alle poriën en dat zullen we weten ook! Met tomeloze energie en een betoverend charisma weet frontman Merlyn Baartman het publiek met gemak voor zich te winnen. Aanklachten tegen seksisme, racisme en toxische mannelijkheid zijn verwerkt in dansbare, opzwepende nummers. De band knalt. Op adem komen lukt alleen als er even een gitaar gestemd moet worden. Met de opmerking “I haven’t seen you dance yet” splijt Baartman het publiek in tweeën, als Mozes de zee, waardoor er ruimte ontstaat voor een moshpit. Van begin tot einde is dit een show om je vingers bij af te likken. Superlatieven schieten tekort. THAMES heeft er vanavond in ieder geval één fan bijgekregen. (MV)

THAMES

THAMES