ENJAKU YOYO klinkt als een Japanse naam. Het ís een Japanse naam. Voor de band van Jun en Koko, beiden opgegroeid in het land van de rijzende zon... Toch hebben ze het eilandenrijk verlaten en zijn ze neergestreken in ons vlakke polderlandje. Een zeer bewuste keuze. Niet vanwege de kaas of de tulpen. Nee, vanwege hun unieke muziekstijl. Die zou hier het best tot zijn recht komen. Wij kunnen het straks zelf beoordelen op Club 3VOOR12/Limburg. Maar wat vinden Jun en Koko zélf, na twee jaar Nederland?

Nederlandser kan bijna niet, muzikaal gezien dan. De eerste vraag gaat meteen over de Popronde Nederland. Het reizende muziekcircus waarvan ENJAKU YOYO dit jaar ook deel uitmaakt. Gitarist Koko is meteen enthousiast, aan de andere kant van onze laptopverbinding, in hun appartement in Zuid-Limburg. “De Popronde is helemaal geweldig”, vertelt hij in het Engels. “Er komt veel publiek en de mensen zijn heel enthousiast. We horen vaak terug dat ze ons eerst niet kenden, maar dat ze verrast waren door onze muziek en onze energie.” En dat verrast Koko dan weer, zo lijkt het. “Ja, wel een beetje. Wij maken muziek die je niet vaak hoort in de Popronde. Maar het wordt wel zeer gewaardeerd. In Japan hebben we ook veel shows gespeeld. Maar het lijkt wel of onze muziek daar niet zo wordt opgepikt, of misschien niet wordt begrepen. Dat lijkt hier wel anders.”

Het wekt natuurlijk ook de nieuwsgierigheid op: een Japans duo ‘on stage’, zomaar in ons eigen Nederland. “Mensen zien onze foto’s op de socials en op de affiches. Met die typische Japanse sfeer. Waarschijnlijk komen de mensen dan niet alléén voor onze muziek, maar juist ook omdat we uit Japan komen. Daarmee leggen we onszelf ook een druk op. Dat we ons extra willen bewijzen.” Maar Jun en Koko vinden dat duidelijk geen nadeel. “Het kan juist ook een voordeel zijn. We gebruiken onze Japanse achtergrond ook heel bewust in onze muziek en in de beeldvorming. Het zou een groot verlies zijn als we onze afkomst en cultuur zomaar zouden weggooien.”

Jun

Koko

Maar in hoeverre is ENJAKU YOYO ‘echt Japans’? Jun mengt zich voor het eerst in het gesprek. Binnen het duo is zij muzikaal verantwoordelijk voor de zang, synths, piano, samplers en “DJ stuff”, zoals ze het zelf uitdrukt. “Mijn teksten zijn deels in het Engels, maar ook deels in het Japans. Dat vinden we belangrijk en dat zullen we ook blijven doen. Het is onze identiteit. En het maakt onze muziek ook spannender, vinden wij. Maar ook sommige instrumenten zijn typisch Japans, zoals de shamisen en de koto.” Geheel terecht begint Jun daarna over de songstructuur, die voor ons, Westerse luisteraars, soms ingewikkeld klinkt. ”Dat is hij ook”, lacht Jun. “Het is allemaal wat ingewikkelder dan de muziek hier, denk ik. Japanse popmuziek komt veel voort uit de anime. Dat zijn die Japanse teken- en animatiefilms.” Zo was hun openingsthema van de populaire mecha anime ‘Macross Delta’ een hit in Japan. “Anime gaat altijd over ongewone, grootse zaken, zoals het universum of  oorlogen. Daar liggen de roots voor onze muziek, met daarbij soms dus ook de wat ingewikkelde structuur.” Jun formuleert duidelijk, in goed Engels. “We horen vaak dat onze muziek klinkt als animate music. Het is niet zo glad. En we gebruiken inderdaad soms wat weirde dingen, zoals de dynamiek in onze songs.” Het klopt dat er heel veel gebeurt in een song van Enjaku Yoyo. Met veel en vaak verrassende wendingen. Zoals in ‘Yoyo’, de titelsong van hun EP Yoyo (2024). Waar in de brug naar het laatste refrein alles heel rustig wordt, haast reflectief. Je hoort de shamisen, de vocals komen er langzaam bij… En dan hakt het tweede dance deel er extra hard in. “Haha, ja, je kunt het vreemd vinden, maar het werkt, voor ons.”

ENJAKU YOYO is dus enerzijds Japans. Het heeft Japanse elementen en is gestoeld op de Japanse muziektraditie. Anderzijds is hun muziekstijl juist de reden geweest om hun geboorteland te verlaten. Koko: “Onze muziek is te apart voor de Japanners zelf. Ze houden toch meer van wat gladdere popmuziek. Agencies en producers raadden ons zelfs aan om onze stijl wat aan te passen aan de Japanse smaak, meer populair dus. Jun kan soms wel poppy klinken, maar mijn gitaarstijl is daar echt niet voor gemaakt.” En die is simpelweg uniek te noemen: Koko slaat het ritme op de snaren, terwijl hij met zijn andere hand al tokkelend de melodie speelt. “En dat ik ga ook niet veranderen, hoor. Gelukkig waarderen ze het wel in Nederland.”

Als dit verhaal een Oosters sprookje zou zijn, dan was Koko’s gitaarspel de aanleiding voor een reis. ‘Hij voelde zich niet begrepen in het land waar hij was geboren en zocht nu een plek waar zijn muziek wel zou worden gewaardeerd. Samen met zijn vriendin Jun pakte hij de kaart van de wereld en samen gingen ze op zoek. Op zoek naar het land waar hun muzikale dromen zouden uitkomen…’ Nu is ENJAKU YOYO geen sprookje. Maar de werkelijkheid ligt niet ver naast dit verhaal. “We hebben echt goed nagedacht waar we naar toe zouden gaan. Amerika zou voor ons gevoel toch te dicht tegen Japan aanliggen. Het moest ergens in Europa worden. En omdat we toch al wat meer met EDM wilden doen, Electronic Dance Music, kwamen we al snel uit bij Nederland. Hoe meer we hoorden over jullie land, hoe meer we dachten dat het een goede match zou worden.”

Jun en Koko zijn nu twee jaar hier. Zijn de dromen al uitgekomen? “Yesssssssss!!!” Jun hoeft er niet lang over na te denken. “Het is vooral het publiek. De mensen luisteren hier heel serieus. En ze zijn zeer enthousiast.” Dat merk je aan hun concerten. “En wij willen jou buiten je comfortzone brengen, ‘break out of your birdcage’. Dat hebben wij zelf eigenlijk ook gedaan met ónze birdcage, Japan. We hopen dat we zo ook een inspiratie kunnen zijn voor anderen. Om je droom na te jagen. Om je creativiteit te ontplooien, waar ook ter wereld.” Geldt dat ook tekstueel? “ Jazeker, toen ik klein was, uitte ik mij heel slecht. Ik hield ik mijn mening en gevoelens voor me, ook voor mijn ouders en leraren. Ik wilde altijd een goede indruk achterlaten op anderen. Maar het voelde niet puur, niet eerlijk naar mijzelf. En nu ben ik dat zeker wel. Dat is ook weer die birdcage, hè… Daar heb ik het ook vaak over in mijn teksten. Dat mensen puur moeten zijn, hun hart moeten volgen, durven om zichzelf te zijn.” Birdcage… nu begrijpen we de naam ENJAKU YOYO opeens veel beter, vrij vertaald: ‘de vrolijke, zelfverzekerde vogeltjes’.

De dromen beginnen al te ontluiken, als een nieuwe lente. Zoals bij de Sakura, de roze kersenbloesem die Japan in het voorjaar prachtig roze kleurt. Maar natuurlijk blijven er altijd dromen om verder over te dromen… “Zoals we ooit droomden om in de Melkweg in Amsterdam te mogen staan. En nu de Popronde. Maar we willen ook graag een tour maken door Europa en op festivals gaan staan. En we hopen dat we ooit goed kunnen leven van onze muziek.” Koko denkt even na. Kan hij dit zeggen? Ja.... “En misschien weer eens optreden in Japan, als we populairder zijn. Om te laten zien dat het ons is gelukt, op onze manier, met onze eigen muziekstijl.” Het past in ons gesprek, waarin Jun en Koko soms wat verlegen lijken, maar tegelijk ook ongelooflijk trots zijn. Wat kan hen misschien nóg trotser maken? Ze twijfelen beiden: “Het is de eerste keer dat ons dit wordt gevraagd. En het is moeilijk om uit te drukken. Maar als jullie zouden zeggen dat we uniek zijn, dat we speciaal zijn. Misschien met niets en niemand te vergelijken, maar dat het werkt! Zoals iemand na een show in de Popronde naar mij toekwam en zei: “We have never seen this style, but it is really enjoyable.” Dat geeft me zo’n geweldig goed gevoel! Daar doen we het voor.” En daar doen wij het ook voor. Te beginnen bij Club 3VOOR12/Limburg, 8 november in de Nieuwe Nor. Break out of your birdcage!

ENJAKU YOYO op Bunkerpop

ENJAKU YOYO op Bunkerpop