Heath is een vijfkoppige psychedelische rockband uit Den Haag. Met Mees zijn soulachtige vocals, Steven zijn bas (mét delay pedaal), Dars zijn cymbal heavy drums en Jordy en Isaak hun psychedelisch gitaarwerk is dit nog lang niet het laatste wat we van Heath hebben gehoord. Met hun debuutalbum 'Isaak’s Marble' in het verschiet is het zeker een band om in de gaten te houden, want zoals ze hun muziek zelf zo mooi omschrijven is het “hypnotic and liberating.”

Heath opent kalm met een falsetto mondharmonica, maar al snel mondt dat uit in een ware psychedelische storm aan geluid. Het publiek blijft tamelijk stijf, buiten een fotograaf vooraan het podium, die al headbangend zijn foto's schiet. Aan het begin wordt er door de band een staafje wierook aangestoken om het plaatje helemaal compleet te maken. In het tweede nummer maakt frontman Mees al snel duidelijk dat hij niet alleen heel muzikaal is, maar ook heel creatief, aangezien hij zijn mondharmonica-microfoon gebruikt om schrille distante vocalen te creëren. 

Mees is meesterlijk op de mondharmonica. De band heeft op een gegeven moment het publiek in een soort muzikale houdgreep, mede door het wisselen tussen mondharmonicaklanken en het vormen van een ware wall of sound. Bij gitarist Isaak horen we duidelijke jazz invloeden. Een applaus laat de band niet toe omdat zij er zoveel plezier in hebben dat ze wel door moéten spelen. De zang imiteert de harmonica en ook de gitaar vloeit lekker mee in het geheel. Bassist Steven is een echte bluesspeler en laat dit merken door zijn met techniek onderbouwde riffs. We horen een ritmeverandering zo funky dat zelfs de vijftigplussers uit Venray aan het swingen gaan.

Zachte vocalen en een bluesriff waar iedereen van achterover slaat galmen door de Schouwburg, verlicht in het paars. Iedereen zit spreekwoordelijk op het puntje van zijn stoel en dat terwijl frontman Mees achterover leunt in zijn leren laarzen. Headbangend met zijn hoofd tussen zijn knieën, terwijl hij de meest grauwe tonen uit zijn harmonica wringt.

Terwijl de wierook langzaam dooft, komt het publiek ietwat naar voren. Niet om te dansen, maar vooral om alles nog beter waar te nemen. Richting het einde produceert Jordy al zittend naast zijn pedalboard een ware storm aan geluid. Ondertussen haalt Mees plots een native american flute (siyotanka) tevoorschijn waar hij een soort panfluitachtige tonen uit tovert. Het geeft menig bezoeker kippenvel. Geen toon blijft ongebruikt als het aan Heath ligt. We snappen de vergelijking met The Grateful Dead wel, want met een setlist van negen nummers krijgt Heath zonder problemen twee uur gevuld zonder dat we ons in de zaal ook maar een moment afvragen hoe laat het is.

Na de show spreken we nog even met de heren die zelf laaiend enthousiast zijn. Ze vertellen dat ze al 3 à 4 maanden niet meer op het podium hebben gestaan, omdat Steven in Australië was. Verder is Mees vooral blij om weer in zijn thuisstad Venray te mogen spelen. Met op 18 en 20 april een show op Roadburn, 10 mei hun release show in Den Haag en nog shows in Parijs en Lille in het verschiet zijn we ervan overtuigd dat deze muzikanten weten wat ze doen. Het is ook niet voor niets dat hun single “Atlantis” volgens 3voor12 Leiden de Song van het Jaar 2023 is.