Deze breuklijn komt ook terug in het artwork van beide EP’s en het album. Op de eerste EP ‘Subduction Zone’ staat namelijk de afbeelding van een hart met een breuklijn erdoorheen. De tweede EP ‘Terranes’ heeft diezelfde breuklijn, maar die loopt ditmaal door de afbeelding van een stel hersenen heen. Door beide covers te combineren krijg je vervolgens het artwork van het album ‘Fault Lines’ dat bestaat uit een breuklijn tussen enerzijds je hart en anderzijds je hersenen, waarmee het verwijst naar de strijd tussen emotie en rationaliteit. Het moge duidelijk zijn dat deze ‘gimmick’ goed doordacht is, temeer omdat dit het thema is dat als een rode draad door het hele album heen loopt.
Nu was ik al redelijk enthousiast over de kwaliteit van de eerste EP ‘Subduction Zone’ en dan is het altijd nog maar de vraag of Nem-Q met deze tweede EP ‘Terranes’ de verwachtigen die gewekt zijn, ook daadwerkelijk waar kan maken. De geluidskwaliteit van ‘Terranes’ is wederom een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Deze is eigenlijk dermate goed en vergelijkbaar met die van commerciële albums dat je niet zou verwachten dat deze EP in eigen beheer is opgenomen. Het album is door Nem-Q samen met Dennis Geraads opgenomen, die ook de mix en mastering voor zijn rekening heeft genomen. De mix is zo goed gelukt dat de definitie van alle afzonderlijke instrumenten als ook de warme stem van Paul Sieben zelfs stand houdt in de hardste gedeeltes van de nummers. Dit komt de mogelijkheid tot het doorgronden van alle nuances en complexe arrangementen van het album als luisteraar zeker ten goede.
Ook muzikaal gezien kun je als liefhebber van progressieve muziek je hart ophalen. Nu staat er op ‘Terranes’ geen meezinger zoals mijn favoriet ‘Vanity’ op de eerste EP, maar het vijftal nieuwe nummers zal je alles behalve teleurstellen. Nem-Q lijkt haast moeiteloos compleet tegenstrijdige maatsoorten met elkaar te verweven en dromerige gedeeltes naadloos te combineren met bombastische beukende riffs. Kortom, alles wat je van goede progressieve muziek mag verwachten. Daarbij hebben de toetsenist Dennis Renders en het gebruik van samples een wat prominentere rol gekregen, wat de muzikale compositie zeker ten goede komt.