Van donderdag 3 augustus t/m zondag 6 augustus waren de Maasplassen bij Roermond voor de dertiende keer het domein van zo'n 30.000 creatieven, muzikanten en vooral een divers publiek. De paar pittige buien op zaterdag maakten het terrein tot een glibberig domein maar dat werd zondag ruimschoots goed gemaakt door de weergoden.

Direct na de ingang bevindt zich traditioneel het theaterplein. Hier leven theatermakers en muzikanten zich naar hartelust uit met dit jaar het thema 'Game On'. Voor de rasechte speler was er volop gelegenheid om de klassieke gezelschapsspellen te spelen als: memory (ook in K3-variant!), mensergerjeniet, Monopoly en veel meer. Meteen een goede gelegenheid om even bij te komen na een (paar) nacht(en) doorhalen. 
 

Het was voor de festivallers ook mogelijk om zelf mee te spelen in een theatervoorstelling. Zo was er een interactief spektakel waarbij je kon meedoen met het neerhalen van 'Mexican Wall' die de Verenigde Staten in petto hebben voor Mexico. Na het neerhalen van een ophaalbrug over een aangelegd kanaal vond de bestorming luidkeels plaats. Met blote handen werd de muur onklaar gemaakt waardoor 'de Mexicanen' alsnog de grens met de VS over konden. Hilariteit ten top met grote Mexicaanse strohoeden en dito voorbindsnorren.
 

De organisatie van Solar verdient alle complimenten voor dit wederom geslaagde feest. Geen moeite is gespaard om het terrein mooi op te bouwen en tevens toegankelijk te houden wanneer het weer even tegenzit. Het lijkt erop dat Solar door een steeds breder publiek wordt ontdekt én omarmd. Deze redactie heeft alleen maar enthousiaste reacties gezien en gehoord. Wij zien uit naar 2,3,4 en 5 augustus 2018!

Een ander huzarenstukje werd geleverd door O Kutjes. Twee parmantige dames die met hun ultrakorte schooluniformen en zoetgevooisde stemmen, begeleid door electropop, al huppelend hun liefdesdrama's delen en verwerken. Hierbij deinzen zij niet terug voor 'close interaction' met het mannelijke publiek. De heren bleken maar al te bereid hun biertje af te staan of 5 euro neer te tellen voor de rode slipjes van beide dames. 

Zeer aangename verrassing was Auxs and the Eq's. Charismatische zangeres Aureliana heeft een dijk van een stem en weet de toeschouwers echt mee te nemen in haar optreden. Samen met gitarist Euculides en band is een eigen stijl ontwikkeld die zo nu en dan aan Amy Winehouse doet denken. De band biedt een variatie van covers en eigen werk met zoveel enthousiasme en kwaliteit dat ze niet zou misstaan op een van de grotere podia. 

Voor wie rustig chillend op een fatboy naar poëzie wilde luisteren was er in de luwte theatervoorstelling Sproken met Reggae Verhalen Techno Talen. Het verzoek daar was om niet te spreken...

Ondertussen bleef het bij de mainstage op zaterdag wat rustig, helaas ook na aankondiging door Giel Beelen van Drummakid, tevens bekend als drummer van Typhoon en bandleider van Ronnie Flex. De raps van Drummakid waren een heel relaxte opwarmer voor wie aan het begin van de middag startte met deze solareditie. 

Bij Gallowstreet werd het wat drukker bij de mainstage al was er toen wel een zware regenbui. Ondanks het weer zat de sfeer er goed in en wisten de 12 leden van de brassband uit Amsterdam beweging te krijgen in het publiek. 

Een van de hoogtepunten van zaterdag was het optreden van Thomas Azier die met zijn hits 'Talk to me' en afsluiter 'Gold' de meezingers met zich mee kreeg. Met zijn eigen geluid en de meeslepende electropopmuziek was dit een geweldige act voor de mainstage die helaas na 45 minuten al voorbij was. 

Een andere topper op zaterdag was het Belgische Goose. De ingetogen en meeslepende electrorock had een bijne hypnotiserende werking op het publiek. Enkele Belgische festivalbezoeksters, en fans van het eerste uur, verbaasden zich erover dat er niet meer mensen bij Goose kwamen genieten. Die verbazing is gedeeld.

Zondag was een van de hoogtepunten op de mainstage het optreden van Kraantje Pappie. Hij wist het publiek helemaal mee te krijgen, alle teksten werden luidkeels mee gerapt. Als klap op de vuurpijl was er nog een gastoptreden van Bizzey. En passant liet Kraantje Pappie ook nog even zien hoe je push ups met klappen doet. Met de vele confettikanonnen was het één groot feest!

Van een heel ander kaliber was het optreden van Chef's Special. Het enthousiasme van frontman Joshua Nolet was niet te temmen ondanks zijn enkelblessure waardoor hij zich met een rolstoel op het podium begaf. Maar dan wel een met grote vlag en houder voor zijn biertje. En dat hij nou aan zijn rolstoel gekluisterd was, nee, op één been kon hij zich ook prima vol energie geven en was het publiek op zijn hand. Het leek wel of de frontman juist door de blessure een extra uitdaging voelde een feest te bouwen. Dat is uitstekend gelukt en Chef's Special is met recht een van de topacts van Solar 2017 te noemen.

Tussen alle stages was er ruimte voor de commerciële partijen met hun eigen stands. Ook zij hebben het thema 'Game On' op creatieve wijze invulling gegeven. Zo kon je onder meer levende roulette spelen en was er een speciale tearoom waar allerlei spellen waren verdeeld over twee verdiepingen. 

Voor de inwendige mens was er veel variatie, van de simpele festival-hamburgerhap tot biologische culinaire uitspattingen als bananenbrood in Indiase curry.