Jullie hebben elk jaar een verrassend programma, met bands die je niet altijd op andere festivals ziet. Hoe stellen jullie de line-up samen?
"We willen ons onderscheiden van anderen. We zijn met acht mensen en we hebben allemaal dezelfde passie: muziek. Dat is de basis. Iedereen bezoekt veel concerten en we krijgen via via tips. Ook gaan we regelmatig naar bandwedstrijden kijken. Is er een interessante act, dan gaan er een paar mensen kijken of het iets is voor Koppelpop. Vervolgens gaan we bekijken of het financieel haalbaar is voor ons. Ook bezoeken we allemaal verschillende festivals met verschillende soorten muziek. We maken een longlist en dan gaan we daarmee aan de slag. We proberen een mooie headliner te boeken en daaromheen een gevarieerd programma met voor elk wat wils."
Het financiële gedeelte is een uitdaging. Hoe krijgen jullie je budget rond?
"We zijn een non-profit organisatie. Sponsoren en de drank omzet zijn onze voornaamste inkomstenbron. Subsidie van de gemeente krijgen we ook. Dat is elk jaar weer een gevecht, maar met goodwill en onze (inmiddels) goede naam krijgen we het toch elke keer weer rond. Het is zeker een uitdaging elk jaar. We hebben een enthousiaste sponsorcommisie die altijd weer mooie sponsors weten te strikken."
Het organiseren van een festival. Daar komt een hoop bij kijken. Hoe doen jullie dat?
"In de beginjaren hadden we vaak op een bierviltje staan wat er nog moest gebeuren. Dat kan tegenwoordig niet meer. We hebben een draaiboek en komen regelmatig bij elkaar om een actielijst op te stellen. Dan weten we allemaal wat we moeten doen. Vergunningen en dergelijke zijn ook belangrijk. We voldoen aan alle eisen en worden ook gecontroleerd. Door de gemeente, maar ook de Voedsel- en Warenautoriteit komt langs. Dan moet je je zaken wel op orde hebben.
Menig festival heeft te maken met omwonenden. Zo ook jullie. Op een plein, midden in het centrum een live muziekfestival. Dat krijgt niet iedereen voor elkaar. Hoe lukt het jullie wel?
"We bezorgen elk jaar een brief bij de omwonenden, waarin ook een aantal consumptiebonnen zitten. Ook voeren we geluidsmetingen uit, zodat niet het servies uit de kasten rammelt. We nodigen de buurt uit om backstage een kijkje te komen nemen om te zien hoe het eraan toegaat bij ons. Ook doen we aan nazorg om te kijken hoe het hun is bevallen. We hebben een goede band met de buurt. We mogen zelfs op zondag als we afbreken onze spullen bij mensen achter neerzetten. Dat het zo goed samen gaat is iets waar we heel blij mee zijn. Zonder deze steun is het organiseren van Koppelpop niet mogelijk."
Nog even terug naar de programmering. Dit jaar een verrassende afsluiter met Leeways (reggae met ballen, rock, funk) met daaromheen jong talent (Statesmen, Waking Skies) en wat meer gevestigde namen. Geen naam die er echt uitspringt en veel verschillende genres. Wat vinden jullie trouwe bezoekers hiervan?
"Elk jaar weer, door het jaar heen, vragen de mensen ons of we al bands hebben. Ze vragen niet eens meer naar namen, wel naar de genres. Bekende namen kosten veel geld, we kiezen ervoor om misschien wat minder bekende namen te boeken. Maar we weten zeker dat de bands die we boeken aanslaan bij ons publiek. Gezelligheid staat voorop. En gezien de reacties lukt ons dat aardig. Ook horen we van bands dat het altijd leuk is in Susteren. We zorgen voor goed geluid en dat krijgen we ook terug van de artiesten. Bands willen graag op Koppelpop spelen, we hebben de zaken goed voor elkaar en zorgen goed voor ons publiek en ook voor de optredende acts. Zo hadden we in 2013 The Deaf als afsluiter staan. Helaas moest Spike met Di-rect optreden, waardoor afsluiten niet mogelijk was. De band zelf heeft er toen alles aan gedaan om toch in de middag te kunnen optreden. Dat kwam doordat ons festival ook binnen de muziekwereld inmiddels een goede naam heeft opgebouwd. Dat is ook de kracht van Koppelpop. Natuurlijk hebben we ook wel eens mis gezeten met een aantal bands, maar dat is onvermijdelijk. Daar leren we ook van."
Vrijwillgers zijn onontbeerlijk voor een gratis festival. Algemeen is het lastig voor organisaties om voldoende mensen bij elkaar te krijgen. Hoe is dat voor jullie?
"We hebben gelukkig een vaste groep, die elk jaar weer meedoen. Ook komen er nieuwe mensen bij en er vallen er ook weer af. Maar de vaste mensen komen elk jaar weer terug. Ze vinden het allemaal heel erg leuk om hun bijdrage te leveren. Het is gezellig, zowel voor als achter de bar. Iedereen heeft lol, zowel de bezoekers als de vrijwilligers. Ik denk dat dat ook een van onze grote pluspunten is. Gezelligheid en sfeer, dat is wat we willen bieden. Als dat lukt dan zijn we tevreden. Zo hebben we ook een vaste kern van bezoekers. Mensen die elk jaar weer terug komen, en niet alleen inwoners van Susteren."
Hoe ziet de toekomst eruit voor Koppelpop?
"Voorlopig gaan we nog door, zolang we een mooi programma kunnen neerzetten zie ik geen reden om niet nieuwe edities te organiseren. We zijn allemaal bescheiden en nemen geen risico's. Als het jaar ervoor tegenviel qua omzet betekent dat voor het jaar erop dat we minder te besteden hebben. Het zij zo. We roeien met de riemen die we hebben. Als we echt graag een band willen dan komt het wel eens voor dat we uit onze eigen zak wat bijleggen. Maar dat is het dan ook. Speculeren over omzet doen we niet. Zo houden we onze stichting levensvatbaar. Al onze leveranciers krijgen netjes betaald en wat er overblijft gaat in de kas voor volgend jaar. Zelf verdienen we niks en dat hoeft ook niet. Dat is niet de opzet, we willen een festival organiseren voor zoveel mogelijk mensen. Daar ligt onze passie. Voor volgend jaar (de 15e editie) willen we wel wat speciaals doen. Wat dat is weten we nog niet, maar het gaat iets geweldigs worden. Daar ben ik van overtuigd."