"Ik ben Sander Stijnen, ik ben 26 jaar en ik ben hoofd marketing bij Landgoed Roepaen in Ottersum. Voordat ik bij Roepaen terecht ben gekomen heb ik stage gelopen bij onder andere De Nieuwe Nor in Heerlen en De Bosuil in Weert, waar ik ook een poosje gewerkt heb. Via mijn stage bij het Huis voor de Kunsten in Limburg afgelopen jaar ben ik bij Roepaen terecht gekomen."
10 Vragen Met...
Sander Stijnen van poppodium Roepaen
Limburg is gezegend met een groot aantal mooie poppodia. Een daarvan is poppodium Roepaen in Ottersum dat hopelijk volgens jaar ook de status van kernpoppodium krijgt. In deze editie van 10 Vragen Met spreken we met Sander Stijnen over Roepaen en de toekomst van dit podium in Noord-Limburg. In samenwerking met Roepaen mag 3voor12 limburg 4 keer 2 kaarten weggeven voor een show naar keuze in Roepaen. Hoe je kans maakt op deze mooie prijs lees je aan het eind van dit interview.
Wie ben je en wat is je achtergrond?
Was dat een bewuste keuze of liep dat zo?
"Het was eigenlijk een beetje toevallig. Ik werkte eerst voor Red Bull en dat liep een beetje op z’n einde dus ik was wel op zoek naar iets nieuws. Er kwam in die periode een functie vrij bij Roepaen en toen ben ik daar via via ingerold."
Kun je wat meer vertellen over Roepaen zelf?
"Roepaen is een poppodium in het noorden van Limburg. Heel veel mensen hebben er wellicht wel een keer van gehoord. Het is een oud klooster dat verbouwd is tot een evenementenlocatie voor 1500 bezoekers verdeeld onder diverse prachtige zalen. Ook is er een grote binnentuin waar zo’n 3000 bezoekers ontvangen kunnen worden. Voorheen werden er eigenlijk alleen maar zakelijke evenementen georganiseerd tot een kleine 12 jaar geleden. Sindsdien worden er ook popconcerten geprogrammeerd. In het verleden hebben we onder andere Venice, Thomas Dybdahl, Bon Iver zelfs en Fink op het podium gehad. Op dit moment is het zo dat we verwachten dat we komend jaar een kernpodiumstatus krijgen waardoor we in hetzelfde rijtje terecht komen als Grenswerk, Volt en De Nieuwe Nor, die deze status ook hebben."
Hoe denken jullie dat te gaan bereiken?
"Er is een aanvraag ingediend bij Fonds Podiumkunsten en we verwachten dat we voor het komende jaar een kernpodium-status krijgen. Dit in combinatie met het gerichter programmeren binnen een aantal clustergenres en samenwerkingen met talentvolle promotors en organisators zal hier zeker aan gaan bijdragen."
Hoe ziet dat gerichter programmeren eruit?
Sinds maart hebben we een nieuw team. Ik ben er toen ook bij gekomen en onze programmeur is rond die tijd opgestapt. Op het moment is Charl Delemarre, de singer-songwriter, onze programmeur. Samen met Lotte Kuijpers (productie) en sinds kort Twan Thijssen (manager) vormen we met z’n vieren een kantoorteam. Vanuit daar zetten we alles op, dus alles gaat in samenwerking en in overleg. Daardoor hebben we denk ik ook wel een hele interessante programmering. Voor volgend jaar is het zo dat we ons wat meer gaan richten op een aantal specifieke genres. Dit maakt het wat makkelijker om publiek te trekken en onze publiciteit op te specificeren. Roepaen is natuurlijk van origine een podium dat heel erg bezig is met singer-songwriters, folk en dat soort dingen, maar we merken ook dat het belangrijk is om meerdere doelgroepen aan te spreken. Daarom hebben we nu ook een stukje hip-hop geprogrammeerd en zijn we ons momenteel wat meer aan het oriënteren op de dance-industrie. Daarnaast gaan we ook kwalitatieve dansavonden organiseren en hebben we al een aantal jaren festivals als Woodstock@Roepaen en In Retraite op onze programmering staan. We proberen verassende en bekende Nederlandse acts binnen te halen. Zo hebben we in het najaar Trijntje Oosterhuis staan met een kerstshow in onze kapel en Najib Amhali komt volgend jaar met zijn muzikale programma. Maar we proberen wel nog steeds om dichtbij onze roots te blijven. Dat doen we door het programmeren van concerten van onder andere Black Oak in onze kapel, Scott Matthews met Madi Hermens als voorprogramma. Aanstaande zaterdag hebben we Banned from Utopia, de bandleden van Frank Zappa op het podium staan. Ook hebben we in december de Amerikaanse band Venice met een bijzonder kerstconcert in onze kapel. We hebben dus een heel divers programma voor heel veel verschillende doelgroepen. Maar we blijven bij onze kern. We vinden het belangrijk om altijd achter ons programma te staan."
Waar letten jullie op bij het programmeren van acts?
"Het is in principe zo, dat we een lijstje hebben met acts waar we altijd naar kijken. We proberen goed contact te houden met de kantoren en de mensen die daar iets over te zeggen hebben, op die manier proberen we artiesten aan ons te binden. We hebben van huis uit een goed netwerk en we krijgen ook wel goeie dingen aangeboden. Eigenlijk is het een wisselwerking tussen dat we zelf zoeken maar ook dingen aangeboden krijgen. Op basis daarvan wordt het programma samengesteld. Tevens is het zo dat diverse bands Roepaen al ontdekt hebben en gebruik maken van onze overnachtingsvoorzieningen. Zo kunnen ze werken aan nieuwe muziek, deze zelfs opnemen en tevens blijven slapen. Op deze manier kunnen we jonge en opkomende bands een kans geven en stimuleren om door te groeien."
Er zijn natuurlijk al een heleboel poppodia in het Limburg. Is het niet heel lastig om daarin nog te kunnen onderscheiden?
"Aan de ene kant denk ik misschien wel, er is al heel veel. Maar ons publiek zit vooral in Gennep, waar we naast liggen, echt op de grens tussen Limburg, Gelderland en Brabant, die hoek. We hebben vooral publiek uit Gennep en Nijmegen en we zien dat we daar met ons programma goed in uitkomen. De wat bijzondere dingen voor een luisterpubliek, worden vooral bezocht door mensen uit die streek. Verder hebben we veel lokale bezoekers. Dat is wel mooi. Toen we de show van Trijntje hadden aangekondigd, verkochten we binnen week ongeveer al de helft van de tickets. We hebben onder de lokale bezoekers dus ook veel trouwe bezoekers, dus het scheelt dat we al een redelijke naam hebben, ook in de omgeving. Uiteraard hebben we ook bezoekers van buiten deze regio’s maar we zijn nu heel hard bezig om ook mensen die ons nog niet zo goed kennen bij ons over de vloer te krijgen. We gaan een bijzonder fraai programma neerzetten in 2017 waarin we ook eigen festivals gaan organiseren in onze binnentuin voor 3000 bezoekers. Dat worden festivals met een sterk artistieke inhoud."
Op wat voor manier werken jullie daar aan?
"Enerzijds door het boeken van een interessant programma. Ik denk dat dat het belangrijkste is om publiek aan je te binden. En anderzijds merken we ook dat we het afgelopen jaar best wel stappen hebben kunnen maken. In het voorjaar hadden we een goed aantal uitverkochte shows. Dat was voorheen veel minder. Je merkt dat mensen eerder al kaartjes kopen en dat er meer over gesproken wordt. Dat is denk ik een hele effectieve manier voor ons om ons publiek te bereiken. Doordat shows vaker uitverkopen merken we ook dat mensen een stuk pro-actiever zijn met het kopen van kaartjes. Dat leidt uiteindelijk tot een groter publieksbereik. Ook omdat we een programmaprofiel hebben waarin we onze pijlers duidelijk beschreven hebben. Daarnaast zijn we in gesprek met agencies voor nog mooiere deals en concrete samenwerkingen."
Wat heeft er voor gezorgd dat jullie nu wel uitverkopen?
"Dat vind ik lastig om te zeggen. Ik denk dat het een combinatie is van een aantal dingen. Op vrijdag hebben we altijd undercoversessies, dan komen bekende Nederlandse artiesten odes brengen aan hun helden. Dat ging op een gegeven moment goed lopen, waardoor we dit voorjaar een paar keer hebben kunnen uitverkopen. Deze resultaten kunnen we dan weer investeren in onze reguliere programmering. Ik denk dat mensen nu een beetje bang zijn dat een show uitverkoopt en dat ze met die gedachte eerder in de voorverkoop een kaartje kopen. Terwijl we eerst zagen dat veel mensen pas aan de dagkassa een ticket kochten. Het is denk ik een wisselwerking en waar dat precies vandaan komt vind ik moeilijk om echt te benoemen. De locatie is gewoon heel bijzonder. Het is een oud kloosterpand, we hebben een oude kapel waarin we programmeren. Dat is natuurlijk al redelijk uniek. Er zijn niet veel poppodia die dat in huis hebben. Ik denk dat mensen, om een goed beeld te krijgen van Roepaen, gewoon een keer moeten komen kijken en zich moeten laten verrassen. We hebben een divers programma en er is voor ieder wat wils. Dus ik denk dat het heel interessant is."
Staan er verder nog voor mooie dingen in het vooruitzicht?
"Zoals al benoemd hebben we dit najaar een aantal fantastische optredens van onder meer Trijntje Oosterhuis, Venice en Ntjam Rosie op het programma staan. Dit in combinatie met ons undercover programma zorgt voor een mooi uitgebalanceerde programmering. Begin 2017 lanceren we tevens onze nieuwe website, die we op een passende manier vorm gaan geven. Ook zijn er al wat mooie shows voor volgend seizoen geboekt, waaronder de Amerikaanse folksensatie Darlingside en een clubshow van Tangarine. Kortom: veel moois in het verschiet."
In samenwerking met Roepaen mag 3voor12 limburg 4 keer 2 kaarten weggeven voor een show naar keuze in Roepaen. Enige wat je hiervoor moet doen is antwoord geven op de vraag:
Welke bestemming had Roepaen Podium voordat het een poppodium werd?
Het antwoord op de vraag mag je sturen aan: pr@roepaen.com
Reageren kan tot 1 november 2016
We zijn altijd op zoek naar Limburgse muzikanten, bands of mensen die iets betekenen voor de Limburgse muziekscene. Lijkt het je leuk om geïnterviewd te worden voor onze rubriek?
Stuur dan een e-mail aan josephine@3voor12limburg.nl onder vermelding van 'Aanmelding 10 Vragen Met...'