10 Vragen Met...

Michael Raven

Joséphine Kurvers ,

Michael Raven deed vorig jaar mee aan De Beste Singer-Songwriter Van Nederland. Daar eindigde hij bij de laatste acht. Met de feedback die hij meekreeg bij het verlaten van het programma ging hij hard aan de slag. Dat harde werken kan inmiddels bekroond worden met een EP The Traveler's Guide die vorige maand uitkwam

Wie ben je en wat is je relatie tot muziek?

"Ik kom eigenlijk uit Limburg, Geleen, maar zit nu in Brabant voor mijn studie. Dus ik zit altijd tussen die twee provincies. Vorig jaar heb ik meegedaan met De Beste Singer Songwriter van Nederland en toen is voor mij het balletje gaan rollen. Het heeft het vuurtje aangewakkerd dat ik toch meer wil gaan doen met muziek. Daarvoor zag ik muziek als hobby. Muziek is voor mij heel persoonlijk. Voordat ik met het programma meedeed hield ik het dan ook grotendeels voor mezelf. Ik gebruik muziek om dingen te verwerken. Wat ik het mooie aan muziek vind, is dat het echt van jou is. Niemand zingt precies zoals jij en niemand speelt gitaar zoals jij. Nu heeft de muziek een grotere rol ingenomen. Zo ben ik het afgelopen jaar bezig geweest met uitbreiden van mijn muziek, het vinden van een eigen sound en muzikanten erbij betrekken. Zo is ook mijn EP ontstaan die ik pasgeleden heb opgenomen."

Waarom heb je deelgenomen aan De Beste Singer Songwriter van Nederland?

"In eerste instantie had ik had mezelf niet ingeschreven, maar heeft mijn pa dat gedaan. Hij kwam echter niet heel ver in het inschrijfproces omdat er best wel persoonlijke dingen werden gevraagd. Dus toen dacht ik 'ok ik maak het wel af'. En voordat ik het wist werd ik gebeld en mocht ik verder. Dat was spannend. Je komt gelijk in een hele rollercoaster terecht. Je moet dan eerst nog een selectie doen voordat je echt auditie mag doen. Dus je moet wel eerst nog wat stappen doorlopen voordat je uiteindelijk echt op tv komt."

Heeft het meedoen aan het programma je veranderd?

"Ik denk muzikaal gezien wel, als ik erop terugkijk. Toen ik eruit werd gekickt, om het zo te zeggen, kreeg ik ook feedback mee. Op dat moment kreeg ik het niet helemaal mee omdat ik er nog zó in zat. Maar toen ik eenmaal wat meer afstand had kon ik het allemaal wat beter verwerken en daar echt iets mee doen. Voor mij was het denk ik ook net allemaal iets te vroeg omdat ik nog zoekende was naar mijn sound en naar hoe ik dingen moest aanpakken. Als je dan meteen met je bakkes op tv komt, komt er heel veel op je af. Dus daar ben ik daarna heel erg mee bezig geweest. Ik heb heel veel aan mijn muziek gewerkt, aan mijn performance, sound, alle dingen die ik heb meegekregen aan feedback. Ik heb heel kritisch naar mezelf gekeken en van daaruit ga ik nu verder."

Kun je dingen noemen die de deelname je hebben gebracht?

"Qua optredens regelen werkt die naam natuurlijk mee. Dan heb je wat leverage. Voor de rest is het allemaal heel persoonlijk. Dingen waar ik persoonlijk beter door ben geworden en het heeft een vuurtje aangewakkerd dat het naar meer smaakt. Als je dat eenmaal hebt meegemaakt dan wil je daar natuurlijk ook in blijven. Dat is dan ook mijn persoonlijke doel geworden."

Muziek is voor jou heel persoonlijk. Vind het je het delen van je muziek daardoor moeilijk?

"In het begin wel. Er zit voor mij toch een emotionele lading achter en mijn muziek gaat over persoonlijke dingen. Dat is voor mij lang de drempel geweest om de muziek niet naar buiten te brengen. Maar uiteindelijk merkte ik, dat als dat wel lukt, dat naar buiten brengen en het komt over, dat je dan heel veel energie krijgt. Bijvoorbeeld na de uitzending van mijn auditie bij De Beste Singer Songwriter, kreeg ik berichtjes van mensen die ik totaal niet kende. Die zeiden dan het liedje hen ergens aan liet denken of ik kreeg van die reacties dat het iets herkenbaars opriep. Dat vind ik wel heel erg leuk."

Welke dingen inspireren jou voor het maken van muziek?

"Meestal persoonlijke ervaringen, uit mijn omgeving, dingen die ik moet verwerken, Muziek is voor mij heel therapeutisch. Meestal schrijf ik makkelijker vanuit de slechte, negatieve dingen die ik heb meegemaakt, die ik dan echt een plek moet geven, in plaats van de positieve. Ik schrijf meestal heel onbewust. Als ik dan het refrein teruglees dan zie ik waar het naar toe gaat. Als een helemaal nummer af is dan besef ik pas waar het over gaat."

Kun je wat vertellen over je EP die je onlangs hebt opgenomen?

"Ik heb hem opgenomen bij Moon Music. De EP heet The Traveler’s Guide en bestaat uit vijf nummers. Ik heb geprobeerd om elk nummer een eigen verhaal te laten vertellen, maar er zit wel nog een rode lijn in de EP. Je wil op een EP natuurlijk zoveel mogelijk facetten van jezelf laten zien. De EP heeft echt te maken met het moment waarop ik nu zit in mijn leven. Je wordt zo klaargestoomd voor de wereld, met school bijvoorbeeld. Ik ben bijna klaar met mijn opleiding, maar wat dan daarna? Wat ga je doen en wat is jouw plek in de wereld? Dat is eigenlijk het overkoepelende thema van de EP. Het gaat over iets vinden, maar je weet niet precies wat het is. Dat kan een plek zijn, het kan liefde zijn, een gevoel dat je ergens bij hoort. Je weet niet wat er komt, maar je moet toch vooruit. Onzekerheid is de enige zekerheid die je zal krijgen. Dus dat zal je moeten accepteren en gewoon door moeten gaan. Daar gaat The Traveler’s Guide over."

Hoe ben je bij Moon Music je EP terecht gekomen voor de opname van The Traveler’s Guide?

"Ik heb me georiënteerd en meerdere producers gesproken. Ik kreeg via een vriend van mij, Chris Verheijen, de tip om eens bij Moon Music te gaan kijken. Hij heeft daar ook een plaat heeft opgenomen. Toen heb ik een mail gestuurd naar Wouter Budé en ben ik bij hem langs gegaan. Vanaf moment één klikte het heel erg dus dan merk je ook dat je op hetzelfde niveau zit. Ik had een duidelijk beeld van wat ik wilde met de EP. Ik had een aantal invloeden genoemd van zo en zo moet het gaan klinken en Wouter begreep meteen wat ik bedoelde. Dan merk je meteen dat het goed zit. Dus dat haalde me heel erg over. Sowieso als je in de hoofdstudio staat, die is echt gigantisch, dat is heel erg imponerend. Wouter heeft daar alles staan wat een muzikant maar nodig heeft. Hij weet ook precies wat hij doet, dat merkte ik heel erg. Hij pakt de spullen erbij en heeft dan meteen de sound die een nummer nodig heeft. Dus daar ben ik erg blij mee. Het ging heel erg om de klik."

Wat vind je belangrijk aan de muzikanten waarmee je samenwerkt?

"Het is een wederzijds proces, we vinden elkaar. Ik zit nu met drie vaste muzikanten die ook op de EP hebben gespeeld, Joost Koevoets op drums, Erik Steinbush op elektrische gitaar, Roos Cremers op cello en Sophie van Schaik speelt bas. Die mensen hebben hun eigen talent en ik geef ze zoveel mogelijk de ruimte om hun talent te laten shinen. We moeten gewoon op een lijn zitten, dat is eigenlijk het belangrijkste. Dat merk je al na een gesprekje welke richting je op wil en of die ander dat ook wil. Het is ons project, maar het begint bij mij, omdat ik singer-songwriter ben. Daardoor heb ik soms wel een beetje een dictatorrol, zoals ik dat noem. Als ik iets niet wil, dan gaat het ook echt niet gebeuren. Niet dat dat heel vaak voorkomt hoor, ik heb uiteindelijk wel het vetorecht. Daar kan ik af en toe wel wel gebruik van maken. Het zijn hele persoonlijke nummers, ik heb daar een bepaalde visie bij en ik geef hen een bepaald kader waar ze in kunnen spelen. In dat kader hebben ze alle vrijheid. Daar zoek ik heel erg, naar die klik. Tot nu toe gaat dat allemaal erg goed."

Welke plannen heb je voor komend jaar nu je een EP op zak hebt?

"We kijken vol vertrouwen naar de toekomst. We staan wel echt achter het project. Maar van tevoren kun je het toch nooit met 100% zekerheid zeggen, dus het is even afwachten hoe het wordt opgepakt allemaal. Het plan is wel om de wat kleinere zaaltjes af te gaan om zo wat exposure te pakken. Ik kan nu eindelijk zeggen ik ben Michael Raven en dit is mijn sound. Je kan nu natuurlijk een echt product afgeven. Deze zomer zou ik ook wel een aantal festivals willen doen. Veel optreden, ook met band. Ik ben nu na de opnames heel erg bezig met repeteren met de band om de EP zo goed mogelijk live te kunnen brengen. Daar heb ik heel veel zin in, om met de band samen te werken, een aantal shows te doen en echt het gevoel met z’n allen over te brengen. Daar krijg je ook meer energie van, als je met meer mensen samen speelt. Niet dat ik alleen spelen niet leuk vind, maar dan krijg je een wat intiemere set. Als je samen speelt kun je het wat groter maken."

We zijn altijd op zoek naar Limburgse muzikanten, bands of mensen die iets betekenen voor de Limburgse muziekscene. Lijkt het je leuk om geïnterviewd te worden voor onze rubriek?
Stuur dan een e-mail aan josephine@3voor12limburg.nl onder vermelding van 'Aanmelding 10 Vragen Met...'