10 Vragen Met... 10 Vragen Met...

Marco Kalnenek van WM Digital Services

, Jos├ęphine Kurvers

10 Vragen Met...

Marco Kalnenek van WM Digital Services

Jos├ęphine Kurvers ,

Het begon met een label dat online gratis muziek aanbood. Inmiddels is dat door ontwikkelingen in de markt op de achtergrond geraakt en richt WM Digital Services van Marco Kalnenek uit Heerlen zich vooral op de online distributie van muziek. Met een persoonlijke benadering wijst hij bands en artiesten uit de meest uiteenlopende genres de weg in de online verspreiding van hun platen.

Marco, wat is jouw achtergrond?

"Ik ben, zoals zoveel mensen, van jongs af aan opgegroeid met muziek. Zo ben ik jong begonnen met piano spelen. Na de middelbare school ben ik naar het Conservatorium in Maastricht gegaan, naar de lichte muziekafdeling. Uiteindelijk ben ik daar in het laatste jaar afgehaakt. Daardoor heb ik dus wel een goede basis in de muziek. Daarna heb ik een tijd lesgegeven en in bandjes gespeeld. Ik zat in dansorkesten en bigbands. Omdat ik geen diploma had, ben ik een andere richting op gegaan, omdat er brood op de plank moest komen. Daarnaast ben ik eigen sites gaan opzetten. Zo begon ik in 2004 met een eigen online label met gratis muziekdownloads. Dat was toen nog vrij nieuw, om legaal gratis muziek aan te bieden. In 2008 raakte ik de baan die ik ernaast had kwijt en had ik opeens meer tijd om bezig te zijn met de websites die ik had en het label. Ik merkte dat wanneer ik daar meer tijd in stak, dat dat kwalitatief naar een hoger plan getild kon worden. Het solliciteren schoot niet op dus heb ik in oktober 2009 de keuze gemaakt om een eigen bedrijf te beginnen.”

Kun je wat meer vertellen over jouw distributiewerkzaamheden?

"Ik hou me nu vooral bezig met de online distributie van muziek. Dus dan plaats ik, in opdracht van bands en artiesten, muziek op iTunes, Spotify en dergelijke kanalen. Omdat ik al een eigen label had, had ik al toegang tot een aantal kanalen. Ik wist al hoe je muziek online kon publiceren. Toen Spotify op een gegeven moment in Nederland geïntroduceerd werd, was ik net een paar maanden bezig met mijn eigen bedrijf. Ik merkte dat er mensen waren die nieuwsgierig waren naar hoe Spotify werkte en wat het voor ze kon betekenen. Dus toen heb ik een aantal keer op Twitter en Facebook geroepen 'als je muziek wil publiceren, kom maar bij mij, dan regel ik dat voor je' en zo is dat eigenlijk gaan rollen. Er kwamen alleen maar vragen en verzoeken van allerlei mensen bij en zo spreekt zich dat rond. Ik zag dat daar iets in te doen was. De distributie van muziek heeft nu mijn focus, omdat dat het hardst gegroeid is en heeft de meeste potentie om nog verder te groeien. Kleine dingen die ik ernaast deed, heb ik op een gegeven moment moeten schrappen omdat het in verhouding te veel tijd kostte en te weinig opleverde. Dan kun je je beter op één of twee dingen concentreren en die goed uitvoeren.  Ik merk dat die focus meer zekerheid geeft voor de langere termijn."

Wat vind je het leukste aan de dingen die je doet?

"Het moge duidelijk zijn dat ik een groot muziekliefhebber ben. De hele dag bezig zijn met muziek, op wat voor manier dan ook, dat is natuurlijk geweldig. Maar het leukste vind ik, dat ik door de contacten die ik met muzikanten en labels heb, zie waar mensen mee bezig zijn en zie dat ik door mijn eigen ervaring wat toe kan voegen, dat ik vragen waar muzikanten mee zitten, kan beantwoorden. En ook dat ik ze hier en daar wat op weg kan helpen, niet alleen met dingen online zetten, maar ook met promotie, planning van een release en dat soort zaken. Ik ben blijkbaar graag dienstverlenend bezig. Dus mensen iets bieden waardoor zij beter kunnen worden, dat ligt me wel."

Met welke vragen kloppen muzikanten dan nog meer bij jou aan?

"Het verschilt heel erg. Een veelvoorkomende vraag is bijvoorbeeld 'hoe zit het met de rechten, als ik mijn muziek online zet, heb ik dan nog steeds zelf de rechten of draag ik die af?'. Die hou je natuurlijk zelf, het enige wat je doet is toestemming geven aan een store, om de titel en het artwork et cetera te gebruiken anders kun je de release niet in gang zetten. Maar ze komen ook met vragen omtrent praktische dingen, bijvoorbeeld hoe ze materiaal moeten aanleveren voor online plaatsing. Vaak gaan ze een studio in en hebben ze geen idee hoe ze hun muziek aangeleverd krijgen naderhand. Vaak willen ze op gebied van promotie ook geholpen worden. Dat is op zich niet mijn specialiteit maar ik kan ze hier en daar wel bijsturen. Ik kijk dan naar hoe ze zich presenteren op Facebook, Twitter, hun website en dergelijke. Daar is altijd wel iets op op of aan te merken. Daarnaast zijn ze ook wel op zoek naar mogelijkheden om op te treden of ze willen ook nog een fysieke distributie erbij hebben. Dan kan ik ze doorverwijzen naar andere kanalen."

En je eigen label, bestaat dat nu nog?

"Het bestaat op zich nog wel, maar juist doordat ik nu bedrijfsmatig met andere dingen bezig ben is dat een beetje naar de achtergrond geraakt. Wat ik al zei, het was voornamelijk gericht op gratis releases, dat is nu minder sterk, omdat er nu websites zijn als Bandcamp en Soundcloud waar bands zelf hun muziek op kunnen publiceren. Voor die tijd was die mogelijkheid er eigenlijk niet, dus zo kwam ik in een scene terecht waar gewerkt werd met alternatieve vormen van auteursrecht, creative commons. Ik publiceer op mijn label dan ook onder creative commons licenties, wat het makkelijker maakt om dingen te delen, terwijl je toch als eigenaar je rechten behoudt. Je kunt zeggen dat de muziek gratis gebruikt mag worden als het voor een persoonlijke blog, op Facebook, bij een vakantiefilmpje op YouTube of wat dan ook. Wil je er iets commercieels mee doen, dan moeten we afspraken maken en dan betaal je daar voor. Zo heb ik inderdaad een aantal keer licenties kunnen afsluiten voor het gebruik van tracks die iedereen verder gewoon gratis kan downloaden, maar waarbij een bepaalde partij, bijvoorbeeld bij een dvd-release, de muziek wilde gebruiken. Ja, die betalen daar dan voor. Als je dingen via een label uitbrengt moet je je ook veel met promotie bezighouden, dat is bij de distributie veel minder. Ik verzorg de distributie en dan is het aan de artiest of aan het label zelf om die release te promoten. En als je het zelf via je eigen label doet dan wordt er van je verwacht dat je ook promoot zodat er maximale inkomsten uit gehaald worden. Dan ligt dat bij creative commons natuurlijk iets anders. Ook al is het label naar de achtergrond verdwenen, ik laat het lekker online staan. Heel af toe, twee keer per jaar, komt er nog eens iemand van de oude garde met de vraag of ik nog eens iets online kan zetten."

Wat voor soort bands komen bij jou terecht, zijn het bepaalde genres?

"Het gaat door alle genres heen, van pop tot rock, tot klassiek, tot carnaval, tot kerst, eigenlijk alles. Redelijk wat Limburgse bands natuurlijk, het gaat van Crazy Cult Roadshow tot Madi met haar oude band en nu met haar solowerk, Harold Koninckx, SonA die onlangs nog een nieuw album hebben uitgebracht, de Hofbuskers uit Sittard. Maar er zitten ook wat grotere dingen bij, zo is Karin Bloemen klant bij me. Via dat management kwam in 2014 de vraag om de distributie te doen voor een single van Irene Moors ter gelegenheid van 3FM Serious Request. En ik heb een paar labels als klant, waarvan er eentje gespecialiseerd is in heruitgaves van Nederpop, zo noem ik het dan maar even, van Q65 tot After Forever, dus dat zijn best grote releases. Die heeft dat helemaal aan mij uitbesteed. Dus het gaat van bandjes die zelf niet de weg weten en hulp nodig hebben bij het online krijgen van het materiaal, tot aan labels die zeggen 'we weten wel hoe het werkt, maar we hebben geen zin en tijd om het zelf te doen'. Dus die besteden het uit en betalen er dan voor."

Hoe komen bands en labels bij jou terecht? Is het vooral mond-tot-mond-reclame of ook doordat je online zichtbaar bent?

"Het is een combi, ik merk dat mond-tot-mond-reclame heel goed werkt. Iedereen die in een band speelt, die kent wel weer iemand anders die ook weer in een of twee bands speelt. Zo komen de meeste klanten bij mij terecht, vooral hier in het Zuiden dan, omdat sommige mensen me dan ook persoonlijk kennen. En daarnaast natuurlijk via mijn website, Twitter, Facebook, een nieuwsbrief zo nu en dan, de bekende kanalen eigenlijk. Af en toe adverteer ik, maar ik merk dat adverteren, al is het zelfs heel gericht in een blad zoals Bandcoach, heel weinig oplevert. Mond-op-mond-reclame werkt dan toch eigenlijk het beste."

Kun je wat meer vertellen over de workshops die je geeft?

"Dat doe ik voor Stichting Popsport. Dat is een stichting die aan middelbare scholieren, die in een band spelen, een traject aanbiedt om wat professioneler te worden en om te werken aan het begin van een carrière in de muziek. Ze kunnen dan kiezen uit een pakket van workshops door allerlei professionals uit de muziek business. Dat gaat van podiumervaring opdoen, tot aan meer zakelijkere workshops over promotie en social media en dat soort zaken. Ze krijgen dan een aantal kansen voor optredens in de loop van het jaar. Er is ook een wedstrijdaspect aan verbonden met een landelijke finale. Het gaat dan niet om wie het beste speelt, maar om wie zich het meeste ontwikkeld heeft en wie ook echt het meest aan de slag is gegaan met al die tips die ze gekregen hebben in de loop van het traject. Dus de band die de meeste groei heeft vertoond wint dan. Ik geef dan een workshop die 'Create Your Own Scene' heet. Dat gaat over het opbouwen van een eigen publiek, optredens regelen, de presentatie naar de buitenwereld toe en dat zo consequent mogelijk in alle uitingen doorvoeren. Ik kijk ook altijd naar hoe de band er op dat moment voor staat, welke dingen lopen wel goed, welke dingen niet. Soms merk je dat er persoonlijke dingen spelen, dat de een zich de benen onder het lijf uit rent om de band gaande te houden terwijl een ander bandlid achteroverleunt en dat niet doet. Soms zijn het praktische dingen, dat ze niet hebben afgesproken wie wat doet en regelt. Het geven van deze workshop is heel leuk om te doen, het is toch weer totaal anders dan achter mijn bureau zitten. Zo kom je weer echt in contact met de muzikanten zelf en hoor je wat er leeft in bands."

Heb je nog tips voor bands vanuit jouw expertise?

"Wat distributie en het uitbrengen van muziek betreft, zou ik zeggen, laat het maken van een CD en de release ervan niet het sluitstuk zijn. Je ziet vaak dat bands heel lang naar iets toewerken. Dan plaatsen ze hele enthousiaste foto’s en video’s op social media over hoe te gek het opnameproces is. Vervolgens plannen ze nog een releaseshow en een week van tevoren komen ze aan met de vraag of het ook nog even op Spotify kan. Dan ben je eigenlijk al te laat, dat moet je wat ruimer plannen. En sowieso, plan ook vooral wat er daarna gaat gebeuren. Vaak blijft het na een release en eventueel een releaseshow stil, terwijl het echte werk dan pas eigenlijk begint om de aandacht van je potentiële fans vast te houden. Dat is heel erg lastig natuurlijk. Je wordt overspoeld met nieuwe bandjes en nieuwe releases, juist daarom moet je in het natraject zorgen dat je zichtbaar blijft en dat je daar aandacht aan blijft besteden. Ik zou bands willen meegeven dat ze wat verder vooruit moeten kijken en plannen dan alleen de release party. Denk ook na over wat je daarna kunt doen en maak daar een plannetje voor. De ene week zorg je bijvoorbeeld dat alle kranten in Limburg weten van het bestaan van je band, de andere week benader je lokale radiostations om te kijken of je daar een keer kunt optreden. Er is van alles te verzinnen."

Waarom zouden bands nou juist bij jou moeten komen?

"Omdat ik ze persoonlijke service kan leveren. Ik bedoel, ze hebben gewoon contact met mij en met niemand anders. Ik kan dingen voor hen op maat bekijken, wat wel en niet kan werken en daar advies over geven. Er zijn natuurlijk meer platforms waar je je muziek online kunt zetten en dat komt dan op kanalen als Spotify te staan. Maar die doen dat op abonnementsbasis. Dan betaal je iets van 50 dollar per jaar om je release online te houden. Voor een klein bandje is dat heel veel geld. Dat bedrag halen ze aan royalties op den duur er niet meer uit. Dus dan gaan ze er geld op toeleggen. Daar lopen ze bij mij niet tegen aan. Maar ik onderscheid me vooral door de persoonlijke aanpak. Ik zorg dat ze snel een reactie van me krijgen als ze vragen hebben. Dat ze me kunnen bellen, desnoods op een vrijdagavond of op zaterdagmiddag als ze ergens mee zitten of via WhatsApp of Facebook Messenger. Daarnaast heb ik de afgelopen tijd gewerkt aan het verbeteren van mijn website, zowel het uiterlijk als de techniek erachter. Hierdoor is het voor mijn klanten een stuk makkelijker om alle zaken online te beheren. Zo kunnen ze hier ook hun statistieken zien van hoe goed ze het doen op Spotify en iTunes en dergelijke. En het innen van hun royalties en overzichten daarvan zijn zo makkelijker te beheren. Daarmee kan ik me ook gaan richten op het buitenland."

We zijn altijd op zoek naar Limburgse muzikanten, bands of mensen die iets betekenen voor de Limburgse muziekscene. Lijkt het je leuk om geïnterviewd te worden voor onze rubriek?
Stuur dan een e-mail aan josephine@3voor12limburg.nl onder vermelding van 'Aanmelding 10 Vragen Met...'

Nu op 3voor12