Interview: Marike Peters (Poppodium Volt) Interview: Marike Peters (Poppodium Volt)

"Het was een heftig, maar super jaar!"

, Francis Pronk

Interview: Marike Peters (Poppodium Volt)

"Het was een heftig, maar super jaar!"

Francis Pronk ,

Ongelofelijk, maar het is alweer meer dan een jaar geleden dat Sittard een nieuwe muziektempel mocht verwelkomen. In 2013 sloot Fenix haar deuren om plaats te maken voor het nieuwe Poppodium Volt. Hoe gaat het nu met Poppodium Volt? We spreken met directrice Marike Peters!

Allereerst: hoe gaat het met Marike Peters? Je hebt het van zakelijk leider bij SPL gemaakt tot zakelijk leider van Poppodium Volt. Hoe heb je je eerste jaar ervaren?
Het was een heftig, maar super jaar! Toen ik deze baan kreeg had ik geen ervaring in het leiden van een team laat staan een poppodium. Gelukkig zaten Maud en Hugo er (de laatste periode ook al werkzaam bij Fenix) die mij wegwijs konden maken in de praktische gang van zaken. Dat scheelde toen wel al enorm. We hadden natuurlijk 1 jaar om ons voor te bereiden op de komst van Volt, maar dat jaar is omgevlogen. Zodra Volt ons meer ‘eigen’ werd en we een steeds duidelijker beeld kregen waar we naartoe wilden werd alles iets minder heftig. Het 1e jaar heb ik me met name bezig gehouden met de bouw en de afhandeling daarvan, omdat dat een groot deel van de tijd opslokte. Alles moest binnen 1 jaar af en dat was voor het hele team, ook het bouwteam en het bureau dat zich heeft gebogen over de hele uitstraling en het imago van Volt (Futuron, Eindhoven), best een opgave. Toen we er op 14 maart 2014 met z’n allen stonden waren we toch wel trots. De week voorafgaand aan de opening merkte ik dat iedereen vol betrokken was bij Volt en dat uitte zich in werkweken van 100 uur per persoon waarin we vaak tot 2/3 uur ’s nachts in het Volt café zaten om alles tot in de puntjes uitgevoerd te krijgen. Een te gekke tijd was dat.

Nu, één jaar later, begint alles steeds meer vorm te krijgen: het programma, de promo, de producties. Ook de vrijwilligers hebben zich volledig in de bocht gegooid voor Volt en elkaar ondersteund waar nodig. We hebben echt een super-team staan. We zijn er nog lang niet, maar het begin is er.
 
Uit wie bestaat het Volt-team tegenwoordig?
We werken momenteel met vijf ‘vaste’ krachten, vier stagiaires en zo’n 70 vrijwilligers. Maud Schlössels is programmeur en verzorgt de uitvoerende marketing. Hugo Copier begeleidt de producties, runt de horeca en zet zich in voor de vrijwilligers. Henny Tangelder is beheerder van onze repetitieruimtes en verzorgt een deel van de techniek. Rob van der Donk is verantwoordelijk voor de communicatie en marketing. Ikzelf ben zakelijk leider. Stagiaires verzorgen vooral de uitvoering van concepten en helpen mee tijdens producties. En dan hebben we natuurlijk nog zo’n 70 vrijwilligers die met name meehelpen tijdens producties (bar, garderobe, artiestenbegeleiding, techniek, kassa, etc.).

Hoe belangrijk is Poppodium Volt voor een stad als Sittard?
Heel belangrijk. Iedere stad van deze omvang zou een poppodium moeten hebben. (Pop)muziek heeft een belangrijke functie in ieders leven van jong tot oud. Het bindt jongeren aan je stad/regio en levert een belangrijke bijdrage aan de culturele invulling van een stad. Het biedt een plek om je eigen talent te ontdekken. Stagiaires krijgen hier bijvoorbeeld de kans volledig mee te draaien tijdens producties en ook zelf concepten te bedenken. Maar ook betrokken mensen uit de stad mogen Volt gebruiken als oefenplek voor hun ideeën en creatieve uitspattingen. Repetitieruimtes dragen natuurlijk ook bij aan de muzikale ontwikkeling van talent. En door projecten als Geef ’t Door, Kunstbende, Popsport, Podiumvrees, DVERS en Nu of Nooit een plek te geven binnen het poppodium, komt talent altijd naar boven drijven. Een poppodium biedt ook de kans je helden op een podium te zien staan en op een gezellige manier je avonduren te besteden.

Het is onderzocht: een goed cultureel klimaat (en daar hoort popmuziek bij) draagt bij aan sociale cohesie, de leefbaarheid van een stad/regio, je thuis voelen in je stad/regio en het zelfvertrouwen van mensen. En vergeet ook vooral niet de groep (nieuwe) mensen die je naar je stad haalt. Zij die iets eten voor een concert of nog even de stad ingaan na een concert of zelfs blijven overnachten.

Krijgen jullie subsidie? Redden jullie het hiermee?
Ja, we ontvangen een jaarlijkse subsidie van de Gemeente Sittard-Geleen. Deze subsidie dekt nu nog zo’n 50% van onze volledige uitgaven. Het is de bedoeling dat dit percentage minder wordt in de komende jaren en onze eigen bijdrage groter wordt. X Bij live muziek zijn de kosten altijd hoog. Los van de vaste lasten die het pand al met zich meebrengt, betaal je ook voor geluid en licht en alles dat hierbij komt. 2000/3000 euro is niks voor zo’n avond. Als poppodium wil je mensen in contact brengen met nieuwe muziek. Dit gaat niet altijd gepaard met uitverkochte zalen. Als er een concert plaatsvindt van een wat minder bekende band waar automatisch ook minder bezoekers op af komen zou dit betekenen dat, wanneer je 100 bezoekers hebt, je al snel 20 tot 30 euro voor een kaartje moet vragen. Dat is natuurlijk niet realistisch en er zullen dan ook weinig mensen een ticket kopen. Natuurlijk kunnen we iedere week iets doorsnee populair programmeren, maar dat is nu eenmaal niet wat Poppodium Volt als opdracht heeft meegekregen en ook niet onze eigen insteek.
 
Los van het programma hebben we ook als taak een educatief aanbod te brengen. Dit kost nu eenmaal geld en levert financieel niet altijd iets op.
 
Wat is het gemiddelde bezoekersaantal?
We bedienen zo’n 18.000 bezoekers per jaar bij Volt. Dit is op zich een mooi aantal. Tevreden ben ik echter pas als het geschatte bezoekersaantal per concert gehaald wordt. Dit verschilt nog heel erg. Soms verkopen we meer dan verwacht en soms minder. Echte dieptepunten hebben we gelukkig nog niet ervaren.

Hoe zijn de reacties op Volt? 
Overal hebben we het beeld dat de bezoekers steeds meer gewend raken aan Volt en het beleid binnen Volt. Verandering is altijd eng en we merken dan ook vaak aan mensen die nog nooit in Volt zijn geweest en een bepaald beeld bij voorganger Fenix hebben dat zij bij voorbaat al denken dat het niks kan zijn. Totdat ze binnenkomen en verrast worden. Dat zijn de leukste momenten. We krijgen veel positieve reacties op onze promo. Hier zetten we dan ook sterk op in. Van artiesten die hier optreden krijgen we vaak te horen dat ze heel blij zijn met onze hospitality en dat spreekt zich ook al rond in de scène. Zo hoorden we van The Kik dat ZzZ had gezegd dat ze zich bij ons erg goed hadden vermaakt met goede service en smakelijk eten. Dat geeft toch wel een trots gevoel dat we met z’n allen delen. Binnen Volt kan van alles en dat proberen we ook zo uit te dragen. Uiteraard gaan er ook wel eens dingen mis, maar de klant blijft koning dus dit proberen we dan zo goed als het kan op te lossen. Dit spreekt wellicht voor zich, maar bij ons ligt de nadruk altijd op de beleving van de bezoeker en daar hoort dit uiteraard bij.

Is er opkomende concurrentie met andere poppodia in Limburg?
Toen we net begonnen en nog niet goed wisten welke kant we qua programma op wilden hebben we deze concurrentie met andere podia, die al veel langer bezig zijn, wel degelijk ervaren. Daar kun je je steeds tegen verzetten, maar je kunt ook je eigen koers gaan varen. We besloten het laatste te doen en dit resulteert steeds meer in een eigen smoel qua programma waarmee we dan ook nog eens niemand in de weg zitten. Volt zet een programma met een randje neer. In alle stijlen van muziek. Dit kan betekenen dat we de ene dag Ill Nino of Peter Pan Speedrock hebben staan, maar de andere dag ook ZzZ, Brother Dege of een underground dj tijdens een van onze clubavonden. De promotors van de clubavonden weten dit en denken hier goed over mee.
 
Natuurlijk willen alle poppodia de grote namen binnenhalen zoals Jett Rebel of Blaudzun, maar er is altijd maar plek voor één, hoogstens twee, plekken binnen Limburg. En soms heb je geluk, maar andere keren pies je net naast de pot. Inmiddels zijn we zo ver dat boekers binnen ‘ons’ genre ons weten te vinden en dat is al een hele geruststelling.
Los van deze ‘concurrentie’ werken de poppodia vooral samen. Dit uit zich in een gezamenlijk ticketsysteem, maar ook de samenwerking op promotioneel gebied komt steeds beter uit de verf. Limburg mag trots zijn op de onderlinge verdraagzaamheid binnen het popklimaat, mede door de inzet van SPL op dit vlak. Ik zie vaak genoeg dat er niet tot nauwelijks gecommuniceerd wordt op andere plekken in het land. En dat is toch jammer, want je kunt altijd van elkaar leren of elkaar helpen.
 
Hoe hebben jullie het eerste jaar van Volt gevierd?
Eigenlijk hebben we dit heel ingetogen gedaan. Dit was een bewuste keus en kwam denk ik voort uit het feit dat we de opening dusdanig uitbundig hebben gevierd met alle toeters en bellen dat er al snel werd vergeten waar het nu eigenlijk om gaat. In mijn ogen gaat het om de muzikanten, de bands en het publiek. Hier hebben we dan ook flink de nadruk op gelegd tijdens de viering van ons 1-jarig bestaan. Tien lokale acts die om beurten een optreden gaven in beide zalen. Het was een toffe avond met een goede opkomst. Een hoop mensen die Volt na één jaar al een heel warm hart toedragen en dat voelt heel prettig.
 
Wat is je Volt hoogtepunt van het afgelopen jaar?
Dat was toch wel Ill Nino en hun drie supportacts die een paar dagen op het voorplein van Volt gebivakkeerd hebben met hun nightliner en een hoop gezelligheid met zich meebrachten. Buiten dit was hun show ook heel tof en bracht het Volt direct naar een hoger niveau op het gebied van de hardere genres. Andere hoogtepunten waren Orgelvreten, Avatar en natuurlijk de thuiswedstrijd van DeWolff afgelopen jaar.
 
Welke artiest zou je graag nog een keer terugzien in Volt?
Peter Beeker en zijn Ongenode Gaste speelden in het voorprogramma van Hallo Venray. Beide optredens waren heel tof, maar het optreden van Peter Beeker was een voorprogramma en daardoor eigenlijk te kort. Het publiek was uitzinnig en terecht ook. We zullen hen dan binnenkort ook een keer terugvragen en ze dan de tijd geven die ze verdienen. En ik was zelf verhinderd tijdens Catawba River Fox, dus die zou ik persoonlijk nog wel een keer terug willen zien.
 
Welke artiest zou je graag willen boeken?
Ik persoonlijk? Alabama 3! Helaas door hun onbekendheid hier en hun bekendheid in Engeland te duur voor ons. Zij willen heel graag, maar we hebben meerdere plekken nodig waar ze in dezelfde periode zouden kunnen staan. Wellicht meteen een leuke oproep aan de podia in den lande!

nu op 3voor12