Allereerst: hoe gaat het met Marike Peters? Je hebt het van zakelijk leider bij SPL gemaakt tot zakelijk leider van Poppodium Volt. Hoe heb je je eerste jaar ervaren?
Het was een heftig, maar super jaar! Toen ik deze baan kreeg had ik geen ervaring in het leiden van een team laat staan een poppodium. Gelukkig zaten Maud en Hugo er (de laatste periode ook al werkzaam bij Fenix) die mij wegwijs konden maken in de praktische gang van zaken. Dat scheelde toen wel al enorm. We hadden natuurlijk 1 jaar om ons voor te bereiden op de komst van Volt, maar dat jaar is omgevlogen. Zodra Volt ons meer ‘eigen’ werd en we een steeds duidelijker beeld kregen waar we naartoe wilden werd alles iets minder heftig. Het 1e jaar heb ik me met name bezig gehouden met de bouw en de afhandeling daarvan, omdat dat een groot deel van de tijd opslokte. Alles moest binnen 1 jaar af en dat was voor het hele team, ook het bouwteam en het bureau dat zich heeft gebogen over de hele uitstraling en het imago van Volt (Futuron, Eindhoven), best een opgave. Toen we er op 14 maart 2014 met z’n allen stonden waren we toch wel trots. De week voorafgaand aan de opening merkte ik dat iedereen vol betrokken was bij Volt en dat uitte zich in werkweken van 100 uur per persoon waarin we vaak tot 2/3 uur ’s nachts in het Volt café zaten om alles tot in de puntjes uitgevoerd te krijgen. Een te gekke tijd was dat.
Interview: Marike Peters (Poppodium Volt)
"Het was een heftig, maar super jaar!"
Ongelofelijk, maar het is alweer meer dan een jaar geleden dat Sittard een nieuwe muziektempel mocht verwelkomen. In 2013 sloot Fenix haar deuren om plaats te maken voor het nieuwe Poppodium Volt. Hoe gaat het nu met Poppodium Volt? We spreken met directrice Marike Peters!
Hoe belangrijk is Poppodium Volt voor een stad als Sittard?
Heel belangrijk. Iedere stad van deze omvang zou een poppodium moeten hebben. (Pop)muziek heeft een belangrijke functie in ieders leven van jong tot oud. Het bindt jongeren aan je stad/regio en levert een belangrijke bijdrage aan de culturele invulling van een stad. Het biedt een plek om je eigen talent te ontdekken. Stagiaires krijgen hier bijvoorbeeld de kans volledig mee te draaien tijdens producties en ook zelf concepten te bedenken. Maar ook betrokken mensen uit de stad mogen Volt gebruiken als oefenplek voor hun ideeën en creatieve uitspattingen. Repetitieruimtes dragen natuurlijk ook bij aan de muzikale ontwikkeling van talent. En door projecten als Geef ’t Door, Kunstbende, Popsport, Podiumvrees, DVERS en Nu of Nooit een plek te geven binnen het poppodium, komt talent altijd naar boven drijven. Een poppodium biedt ook de kans je helden op een podium te zien staan en op een gezellige manier je avonduren te besteden.
Krijgen jullie subsidie? Redden jullie het hiermee?
Hoe zijn de reacties op Volt?
Overal hebben we het beeld dat de bezoekers steeds meer gewend raken aan Volt en het beleid binnen Volt. Verandering is altijd eng en we merken dan ook vaak aan mensen die nog nooit in Volt zijn geweest en een bepaald beeld bij voorganger Fenix hebben dat zij bij voorbaat al denken dat het niks kan zijn. Totdat ze binnenkomen en verrast worden. Dat zijn de leukste momenten. We krijgen veel positieve reacties op onze promo. Hier zetten we dan ook sterk op in. Van artiesten die hier optreden krijgen we vaak te horen dat ze heel blij zijn met onze hospitality en dat spreekt zich ook al rond in de scène. Zo hoorden we van The Kik dat ZzZ had gezegd dat ze zich bij ons erg goed hadden vermaakt met goede service en smakelijk eten. Dat geeft toch wel een trots gevoel dat we met z’n allen delen. Binnen Volt kan van alles en dat proberen we ook zo uit te dragen. Uiteraard gaan er ook wel eens dingen mis, maar de klant blijft koning dus dit proberen we dan zo goed als het kan op te lossen. Dit spreekt wellicht voor zich, maar bij ons ligt de nadruk altijd op de beleving van de bezoeker en daar hoort dit uiteraard bij.
Toen we net begonnen en nog niet goed wisten welke kant we qua programma op wilden hebben we deze concurrentie met andere podia, die al veel langer bezig zijn, wel degelijk ervaren. Daar kun je je steeds tegen verzetten, maar je kunt ook je eigen koers gaan varen. We besloten het laatste te doen en dit resulteert steeds meer in een eigen smoel qua programma waarmee we dan ook nog eens niemand in de weg zitten. Volt zet een programma met een randje neer. In alle stijlen van muziek. Dit kan betekenen dat we de ene dag Ill Nino of Peter Pan Speedrock hebben staan, maar de andere dag ook ZzZ, Brother Dege of een underground dj tijdens een van onze clubavonden. De promotors van de clubavonden weten dit en denken hier goed over mee.
Dat was toch wel Ill Nino en hun drie supportacts die een paar dagen op het voorplein van Volt gebivakkeerd hebben met hun nightliner en een hoop gezelligheid met zich meebrachten. Buiten dit was hun show ook heel tof en bracht het Volt direct naar een hoger niveau op het gebied van de hardere genres. Andere hoogtepunten waren Orgelvreten, Avatar en natuurlijk de thuiswedstrijd van DeWolff afgelopen jaar.