10 Vragen Met... 10 Vragen Met...

Wessummerbreeze organisator Geert Smeets

, Joséphine Kurvers

10 Vragen Met...

Wessummerbreeze organisator Geert Smeets

Joséphine Kurvers ,

Terug van weggeweest: 3voor12/limburg’s interview rubriek 10 vragen met. Deze editie staat in het teken van Wessummerbreeze dat op zaterdag 18 juli voor de tiende keer zal plaatsvinden in Wessem. Om dit jubileum te vieren mag 3voor12/limburg twee tickets plus tien consumptiebonnen voor Wessummerbreeze weggeven. Meedoen? De prijsvraag waarmee je kans maakt op deze prijs vind je onderaan dit interview

Hoe is Wessummerbreeze ontstaan?

"Bas Stienen heeft eigenlijk Wessummer op touw gezet in 2006. Als fervent bezoeker van lokale festivals kreeg hij het idee om ook een festival te organiseren in Wessem. Hij heeft toen een aantal zielsverwanten erbij gezocht die in het plaatje 'enthousiaste muziekliefhebbers' passen. Zo hebben we met een man of tien de stichting Westival opgezet."

Die stichting bestaat volledig uit vrijwilligers. Hoe hebben jullie onderling de taken verdeeld?

"Het idee is om mensen te zoeken die een bepaald talent hebben. Iemand die goed is met horeca, met vrijwilligers, noem het maar op. Die mensen hebben we opgedeeld in commissies. Zo ben ik goed in PR en ben ik dus de commissie PR begonnen. Een andere vrijwilliger zit in de bouw en hij is verantwoordelijk voor de commissie Locatie. Hij houdt zich bezig met zaken als terreinaankleding, het podium, de tent dat soort dingen. Natuurlijk hebben we ook de commissie Programmering. Daarin zitten de mensen die het meeste verstand hebben van muziek. Zij kiezen de bands. Daarnaast de commissie Sponsors. Die bestaat uit mensen die zich puur met sponsering bezig houden. Zo hebben we onze commissie ingedeeld. We vergaderen ongeveer een keer in de maand om elkaar op de hoogte te brengen van wie wat heeft gedaan, om toch, ondanks dat het allemaal groepjes zijn, een geheel te vormen. Zo doen we dit al tien jaar en dit werkt hartstikke goed."

Op welke manier proberen jullie je te onderscheiden van andere Limburgse festivals?

"Ik wil niet zeggen dat we ons per se onderscheiden. We willen wel onszelf blijven. We zien andere festivals in Limburg absoluut niet als concurrenten. Het is puur naar eigen idee, hoe wij denken dat de festivalbezoeker het naar z’n zin heeft. Wel merken we dat de beleving van het festival belangrijker is geworden ten opzichte van andere jaren. Het is niet een kwestie van onderscheiden. Het is meer een tegemoetkoming aan de festivalbezoeker: naast goeie muziek, geïnspireerd worden door de sfeer."

Wat is jullie doel met het festival en wat willen jullie hiermee uitdragen?

"We zijn een muziekfestival, dat is ons primaire doel. Het muzikale staat op nummer één. We willen echt sjieke bands neerzetten en waarvan wij vinden dat ze een podium verdienen. We kiezen wat dat betreft dan ook niet voor de makkelijke weg. We kiezen bandjes die wat meer obscuur zijn of wat meer underground zijn. Natuurlijk niet alleen dat, we kijken natuurlijk ook naar wat er op 3FM gedraaid wordt. Daar proberen we een mix tussen te vinden. Van de ene kant willen we toegankelijk programmeren, voor ieder wat wils, maar daarnaast staat de muzikale verrassing ook hoog in ons vaandel met bandjes waarvan bijna nog niemand gehoord heeft. Die vinden we vaak in België, maar ook in de hoek van de stonerrock en psychrock: de bandjes die niet vaak op de radio worden gedraaid. Daarnaast vinden we het belangrijk om aandacht te geven aan de Limburgse band. We hebben daarom ook een samenwerking met Nu of Nooit. Dat betekent dat we elk jaar sowieso een band uit de finale programmeren. Bovendien willen we dat aanvullen met andere bands uit de provincie. We hebben elk jaar wel twee of drie bands die uit Limburg komen. Ook hebben we vaker bands gevraagd die op de Kunstbende hebben gespeeld. De laatste jaren zijn we ook wat meer aandacht gaan besteden aan de festival beleving. Zoals ik al zei, de beleving is steeds belangrijker geworden en nu eenmaal een trend dat festivals ook een feeling hebben. Daar proberen we ook op te letten qua aankleding. We willen graag  een gezellig sfeertje te creëren. Wat je vaak ziet het, podium op een betonnen marktplein, ik denk dat je daar anno 2015 niet meer mee wegkomt."

Hoe pakken jullie dat aan, die festivalbeleving?

"We zitten sowieso in een natuurrijke omgeving. Dat is eigenlijk al een voordeel, daarnaast is de indeling van het festivalterrein elk jaar anders. Dus het podium staat nooit op dezelfde plek. We hebben een hoofdpodium en een tent waar bands spelen. Daarmee proberen we zoveel mogelijk te variëren. Ook hebben we een creatief groepje uit Roermond dat ons helpt. Dan gaan we bijvoorbeeld naar diverse kringloopwinkels en dan kopen alles wat los en vast zit. Dat gooien we op een grote hoop en daar maken we dan wat van met z’n allen. Puur improviseren op de dagen voor het festival begint. We hebben dan helemaal geen enkel idee van hoe het eruit komt te zien. Dat hangt helemaal af van welke spullen we hebben kunnen regelen en kopen.We hebben ook wel connecties met jongens die zelf kunstachtige voorwerpen maken met draden en black lights. Die schakelen we ook altijd in. Vorig jaar hadden ze hele grote ballen van touwen en papier-mâché gemaakt, die gedoopt waren in black light verf. Die hebben we toen opgehangen. Het staat echt nooit van tevoren vast wat we gaan doen met de aankleding, we proberen zo goedkoop mogelijk aan materialen te komen en dan zien we wel. We lenen ook wel eens materialen van andere festivals, zoals Op Op Dreef in Roermond. Uiteraard hebben we ook een kleine markt, een speciale bierenbar, attracties voor kinderen, zoals een carrousel en een luchtkussen. We maken ook altijd een mooie ingangspoort."

Hoe reageren bezoekers op jullie festival?

"We krijgen altijd goede reacties op ons festival, de mensen zijn altijd erg verrast van hoe het festival opgebouwd is, hoe de terreinopstelling deze keer weer is en hoe alles aangekleed is. Vorig jaar hadden we een douche gebouwd van alle bierkratten die we hadden toen bleek dat het super warm zou worden. Om zo iets aan verkoeling te doen. Daar hebben we veel leuke reacties op gekregen. Het is provisorisch, maar wel origineel."

Zijn er andere festivals die jullie inspireren?

"Omdat we op een unieke locatie hebben, hebben we al een voordeel. Maar we kijken zeker ook naar wat er gebeurt op een festival als Solar. Dat is een festival dat qua aankleding en qua beleving waar we naar kijken en dan denken "zo kan het ook". Het hartstikke tof hoe zij dat steeds aanpakken. Op Dreef, of Op De Tôffel (Vierlingsbeek), die doen ook zulke dingen. Als je daar dan heen gaat met een groepje uit de stichting dan denk je wel van dat is super gemaakt en gebouwd. Daar krijg je zelf ook energie van om het zelf dan ook op zo’n manier aan te pakken."

Gaan jullie het tienjarig jubileum nog op een speciale manier vieren?

"We hebben niet echt een tienjarig thema. We hebben wel weer een super programmering van kwalitatief niveau: The Soulsnatchers (soul/funk) als hoofdact. Die zijn in Frankrijk en België best wel al bekend. Waarschijnlijk doen we ook nog een winactie op Facebook. Voor de rest is het zoals andere jaren, al hebben we dit jaar wat meer aandacht besteed aan de programmering. Financieel gezien is het wel de duurste programmering tot nu toe. We hopen daarmee ons tienjarig bestaan te vieren. Verder zijn we hartstikke blij dat we het zo al tien jaar kunnen volhouden. We zijn vooral afhankelijk van sponsoring en subsidie. We merken ook dat de sponsoring uit het bedrijfsleven wat is teruggelopen in de afgelopen jaren. Gelukkig draagt de gemeente Maasgouw, waar Wessem onder valt, het festival op handen. Zij steunt ons altijd."

Hebben jullie als organisatie van het Wessummerbreeze nog wensen voor de toekomst?

"Als je begint met het organiseren van een festival heb je altijd de ambitie om steeds maar weer groter en groter te worden. Maar er komt dan natuurlijk ook veel meer werk bij kijken. We doen dit met vrijwilligers die dit allemaal doen naast hun werk en studie. Dus we hebben op een gegeven moment gezegd "hoe we nu zijn, dat vinden we goed". We hebben niet de ambitie om groter te worden. We hebben wél de ambitie om elk jaar een kwalitatief goeie line-up neer te zetten. Dat is onze grootste ambitie. Een veelgehoord compliment is ook: het is echt een muziekfestival: “je kan horen dat het festival door muziekliefhebbers georganiseerd wordt”. Dat is het grootste compliment wat je kunt krijgen. Dat willen we in stand houden. Qua bezoekersaantallen willen we ook niet meer groeien, want we hebben nu een knusse festivallocatie waar je zo’n 1500 mensen kwijt kan. Het is altijd gezellig druk. Zolang we maar de bands neer kunnen zetten die wij sjiek vinden. Dat is het allerbelangrijkste voor ons. Ook willen we het festival laagdrempelig houden, dus geen kaartjes tegen woekerprijzen of hoge bierprijzen waarvan je achterover valt. Kwaliteit tegen een zacht prijsje, laagdrempelig met het verrassingselement in de programmering, dat is wat we in stand willen houden."

Wil je nog wat kwijt aan 3voor12/limburg?

"Ga naar onze website, kijk welke namen er op de programmering staan, en laat je verrassen dit jaar. En doe mee met de prijsvraag, waarmee je kans maakt op 2 toegangskaarten plus 10 consumptiebonnen."

Wil jij kans maken op 2 kaarten voor Wessummerbreeze plus tien consumptiebonnen?

Beantwoord dan de volgende vraag: Welke Nu of Nooit winnaar speelde in 2014 op Wessummerbreeze?

Mail je antwoord vóór 12 juli 2015 naar: 3voor12limburg@gmail.com. De winnaar krijgt persoonlijk bericht.

Wil je meer info over het Wessummerbreeze festival en de line-up? Kijk dan op: www.wessummerbreeze.nl

We zijn nog steeds op zoek naar Limburgse muzikanten, bands of mensen die iets betekenen voor de Limburgse scene. Lijkt het je leuk om geïnterviewd te worden voor onze rubriek? Stuur dan een email aan 3voor12limburg@gmail.com onder vermelding van 'aanmelding 10 Vragen Met...' en wie weet sta jij in de volgende editie van 10 vragen met...

nu op 3voor12