10 Vragen Met... 10 Vragen Met...

Wouter Budé van Moon Music

, Joséphine Kurvers

10 Vragen Met...

Wouter Budé van Moon Music

Joséphine Kurvers ,

Het begon allemaal met omgebouwde woonkamer tot studio aan huis. Inmiddels heeft Wouter Budé van Moon Music maar liefst twee studio’s. Naast dat hij drumt in de band Graef, wil hij met zijn studio’s een plek creëren waar muzikanten alle creatieve vrijheid krijgen. Een plek waar alles kan.

Kun je iets over je achtergrond vertellen?

"Ik hou me bezig met opnemen en produceren van bands, voornamelijk in het alternatieve circuit. Veel bands uit België, maar ook Nederlandse bands en een aantal uit Duitsland. Dat begint nu steeds meer op te komen. Zelf heb ik drums gestudeerd aan de Rockacademie, dus mijn achtergrond ligt echt in de muziek. Ik heb eerst zes jaar thuis een studio gehad. Drie jaar geleden ben ik begonnen met een studio buitenshuis. Sinds een jaar heb ik een tweede studio erbij. In die tweede ruimte zet ik samen met muzikanten projecten op, maar ze kunnen hier ook zelf muziek opnemen, nummers schrijven, repeteren, van alles eigenlijk. Tevens worden er ook regelmatig live-registraties gemaakt. Het kan allemaal. Daarnaast zit ik zelf nog in de band Graef, waar ik nu een CD mee aan het maken ben."

In Graef ben je in eerste instantie drummer, maar hou je je, gezien je achtergrond, ook bezig met de opnames van de nieuwe plaat?

"Iedereen in de band heeft natuurlijk zo zijn eigen aandeel in het proces. We zijn vanuit niks muziek gaan maken. Voor mij is het heel vaak het geval dat ik bij bands inhaak tijdens het opnameproces op het moment waarop de songs voor een groot deel al af zijn. Dan schaaf ik nog aan de nummers qua structuur, sound of spanningsboog. Nu met Graef ben ik vanaf het begin betrokken bij het proces. Dat is een heel ander uitgangspunt, maar dat maakt het wel weer heel leuk."

Wanneer kunnen we het nieuwe album van Graeff verwachten?

"Het duurt allemaal wat langer, dus ik zou het niet weten. We zijn er druk mee bezig, maar ik denk dat ik er pas over een half jaar meer over kan zeggen. Ik weet het nog niet. Ik denk dat het eerder richting einde van het jaar wordt, dat de plaat echt wordt uitgebracht."

Hoe beïnvloedt het feit dat je je eigen studio tot je beschikking hebt het opnemen van een eigen plaat?

"Kijk, normaalgezien heeft een band een studio als deze niet tot haar beschikking. Dat maakt het voor ons van de ene kant heel makkelijk om muziek te maken, want we kunnen constant opnemen en het weer weggooien. We zijn wat minder gebonden aan studiotijd. Aan de andere kant is dat ook wel gevaarlijk, want zo blijf je maar doorgaan met opnames. Je schrijft ook echt heel wat nummers. Dus van de ene kant een luxe, maar van de andere kant ook weer niet. Het project rondom het album is nou eenmaal zo gegroeid omdat we de mogelijkheden hebben. Maar nogmaals, heel leuk."

Hoe is het zo gelopen dat je er een tweede studio bij hebt genomen?

"Het was heel druk en dat is het nog steeds. Het deed zich een jaar geleden gewoon voor. Die ruimte, de grote opnameruimte, deel ik met de muziekschool die in het pand zit. Die kon ik op een gegeven moment ook als studio gaan gebruiken. Voor mijzelf komt het neer op drie dingen. Ik verhuur mijn studio vaker aan andere technici en producers, dus op zulke momenten kan ik dan zelf doorwerken aan andere projecten. Bovendien merkte ik dat veel muzikanten zelf verstand hebben van hoe ze hun eigen muziek moeten opnemen. Het is dan gewoon zonde als je daar geen gebruik van maakt, want het opnameproces is heel kostbaar voor bands. In mijn studio kunnen ze zelf aan de slag, waardoor het allemaal een stuk voordeliger wordt. Je kan zo veel meer uit de studiotijd halen. En daarnaast is het heel leuk om te zeggen ‘laten we gewoon eens wat creatieve projecten gaan proberen’. Voorheen was dat wat moeilijker, omdat je elke studiodag wil en moet benutten. Maar nu, als ik een van de ruimtes vrij heb, zeg ik makkelijk tegen een paar muzikanten van ‘ga daar eens maar eens aan de slag’. Dat brengt ook meer creativiteit."

Hoe verschilt de nieuwe studio van de studio die je al had?

"De nieuwe studio is echt een heel stuk groter. De studio die ik had, was er een aan huis, dus meer een omgebouwde woonkamer. Nu heb ik een groot kantoorpand omgebouwd tot studio. De grote opnameruimte is iets van 80 vierkante meter groot. Dus het is echt een heel stuk groter en professioneler geworden."

Wat is tot nu toe het meest bijzondere wat bij jou in de studio is ontstaan?

"Dat is heel moeilijk. Ik vind eigenlijk alle projecten die ik doe vind ik allemaal op hun manier heel leuk. Er zijn natuurlijk wel bands die wat beter draaien dan de andere, maar dat wil niet zeggen dat het creatiever of beter is. Eigenlijk alle projecten die ik op dit moment doe, daar ben ik heel erg blij mee. Of dat nu Navarone is, Orgel Vreten of een Belgische band."

Wat is tot nu toe het meest bijzondere wat bij jou in de studio is ontstaan?

"Dat is heel moeilijk. Ik vind eigenlijk alle projecten die ik doe vind ik allemaal op hun manier heel leuk. Er zijn natuurlijk wel bands die wat beter draaien dan de andere, maar dat wil niet zeggen dat het creatiever of beter is. Eigenlijk alle projecten die ik op dit moment doe, daar ben ik heel erg blij mee. Of dat nu Navarone is, Orgel Vreten of een Belgische band."

Welke projecten heb je dan op het moment lopen?

"Op het moment ben ik bezig met het album van Stef Classens. Dat wordt heel tof. Het wordt een stuk alternatiever dan wat mensen van hem gewend zijn. Ook ben ik bezig geweest met het album van de Utrechtse band Pocket Knife Army, die electro maakt. Dat is nu bijna klaar. Daarnaast ik met Sonny Wilson, die met David Guetta een paar liedjes heeft gemaakt. Dit is een meer popachtige plaat geworden. Binnenkort ga ik met de jazzband Dinosaur uit Amsterdam opnemen. En natuurlijk ben ik bezig met het album van Graeff. Er is genoeg te doen."

Hoe komen bands bij jou terecht?

"Ik heb wel Facebook en een site, maar ik merk dat het meestal via via gaat, dat een band te horen heeft gekregen dat dit een goeie plek is om op te nemen. Veel mond-op-mond-reclame dus. Ik doe niet heel erg aan promotie. De platen die ik maak dienen gelijk als promotie voor de studio. De bands zijn dan het uithangbord. Het voordeel van die tweede studio is dat veel muzikanten gewoon over de vloer komen. Die zien dan hoe het hier is en hebben dan zoiets van dit een toffe plek om te werken. Er staan hier veel instrumenten en apparatuur."

Wat zou je in de toekomst nog willen?

"Eigenlijk doorzetten waar ik nu op het moment veel mee bezig ben: zo veel mogelijk muzikanten en leuke muzikale projecten met elkaar te verbinden. Ik heb twee studio’s waarin hele leuke dingen gebeuren, dat is sowieso al positief. Maar hoe meer toffe muzikanten daar gebruik van maken, hoe beter. Soms zijn er wel vijftien muzikanten in het gebouw aanwezig die met leuke dingen bezig zijn. Zo ontstaat er een kleine muziekscène. Dat werk heel tof. Ook lijkt het me heel leuk om er andere kunstvormen bij te betrekken. Dat zal ik zeker nog gaan doen."

We zijn nog steeds op zoek naar Limburgse muzikanten, bands of mensen die iets betekenen voor de Limburgse scene. Lijkt het je leuk om geïnterviewd te worden voor onze rubriek? Stuur dan een email aan 3voor12limburg@gmail.com onder vermelding van 'aanmelding 10 Vragen Met...' en wie weet sta jij in de volgende editie van 10 vragen met...

nu op 3voor12