Vaste locatie in de voorrondes van bandwedstrijd Nu of Nooit is de mooie Heerlense 'Nieuwe Nor' met Gulpener op de tap en altijd een goed geluid. De obligatoire loting bepaalt de volgorde van de acts, maar bewijst vanavond voor het publiek een uiterste geschikte opbouw van de avond op te leveren.
De enigszins verlegen ogende, Heerlense blondine Lotte Walda mag de avond openen met haar gevoelige liedjes. Met een stevig accent vertelt ze over de inhoud van de nummers. Daar draait het bij dit genre toch ook om: geladen nummers met inhoud, zo klein mogelijk gebracht en volledig in hun waarde gelaten. De leeftijd van Lotte, ze is pas 17, speelt natuurlijk mee dat de onderwerpen beslaan waar ze zelf het meeste mee bezig is. Zo neemt ze ons mee naar haar onbeantwoorde verliefdheid en het verdriet van haar beste vriendin. Als je dit leest verwacht je een kinderstemmetje zichzelf begeleidend op een akoestische gitaar, maar als Lotte na een paar getokkelde akkoorden begint te zingen val je stil van het mooie volle geluid van haar stem. Nogal een contrast met de zenuwachtig, giechelende uitleg tussen de nummers. Het Heerlens accent (je mag het schattig noemen als je wilt) is in de Engelse teksten vrijwel helemaal verdwenen. Als je dan van de eerste indruk bent bijgekomen, waarin je verbaasd bent over dat er geen enkele valse noot gezongen wordt en technisch hoogstaand gebruik gemaakt wordt van kopstem en interessante zanglijnen, begint het op te vallen dat de akkoordenschema's en het gitaarspel wel passen bij een adolescent. Je kunt met een capodaster niet alleen prima de toonsoort op je eigen bereik aanpassen, maar ook ogenschijnlijk variëren in akkoorden terwijl je stiekem vrijwel hetzelfde schema speelt. Juist omdat de set zo beperkt is tot zang en akoestische gitaar, speelt afwisseling een belangrijkere rol. Geef Lotte nog een paar jaren de tijd om haar gitaarspel te verbeteren, waarbij het ontdekken van nieuwe akkoorden niet mag ontbreken, dan gaan we nog zeker heel veel van haar horen. (TB)