10 Vragen Met...

Geleen Calling organisator Rob Nabuurs

Joséphine Kurvers ,

Het festival Geleen Calling bestaat sinds 2008 en is uitgegroeid van één editie per jaar, naar meerdere 2014 in verschillende varianten. Zo vindt er zaterdag de tweede wave editie van Geleen Calling plaats. Maar met een poppodium in ongeveer elke stad in Limburg en in elk dorp een festival kun je je afvragen of een festival als Geleen Calling nog bestaansrecht heeft. Reden genoeg om organisator Rob Nabuurs eens aan de tand te voelen over het ontstaan en de toekomst van Geleen Calling.

Rob, vertel eens wat meer over jezelf

"Ik ben Rob Nabuurs, in het dagelijkse leven zzp’er (bedrijfsvoering en events), gewoond in Amsterdam en Nijmegen maar alweer jaren woonachtig in Geleen. Vanaf mijn vijftiende ben ik al bezig met muziek, zowel actief als passief. Zo heb ik in mijn jeugd een opleiding gevolgd binnen het evenementenmanagement en heb ik als 18-jarige stagiaire destijds aan de wieg gestaan van de popmuziek in Echt (o.a. de komst van het OJE). Ook als drummer en manager van een popband (ska/new wave) uit Geleen met optredens in Donkiesjot, Utopia en de Boerderij ben ik actief bezig geweest met muziek. Passief ben ik met muziek bezig door al ruim dertig jaar ontzettend veel concerten en festivals in binnen- en buitenland te bezoeken."

Hoe ben je op het idee gekomen om Geleen Calling te gaan organiseren?

"Het velen reizen (Brussel, Amsterdam, Londen etc) naar concerten bracht me in 2006 op het idee om zelf wat in Geleen te organiseren. In onze stad was er destijds alleen het buitenfestival Mama’s Pride en moesten we het voornamelijk hebben van poppodium Fenix. Er was dus relatief weinig te doen in die periode. Geleen was een slaapstad geworden. Buro Pinkpop programmeerde in die tijd nog wel incidenteel in de Hanenhof in Geleen maar na een debacle met Krezip met 220 betalenden was Jan Smeets ook klaar met Geleen en omstreken. Daarmee kwam ook een einde aan mooie concerten in de winter in onze stad, ook al omdat eerder het Pinkpopfestival uit Geleen vertrok. Dat vond ik jammer.

Dit was mij het sein om de stoute schoenen aan te trekken. Ik haalde de Pinkpopsensatie van dat jaar, Wir Sind Helden, rechtstreeks via het management in Duitsland, naar de Hanenhof. Met mijn "vakkennis" van 20 jaar eerder ben ik aan de slag gegaan met ook beperkte middelen. Uiteindelijk stond in november 2006 het grote Wir Sind Helden - de dag erna headliner van Eurosonic - in de Hanenhof in Geleen. Dit was met 625 bezoekers een groot succes.

Dat beviel zo goed dat in 2008 de eerste editie van Geleen Calling het festival plaats vond. Ook in die periode was er namelijk voor de echte popmuziekliefhebber in Geleen nog steeds weinig te doen. Ik heb zelf onder andere Madness, Dexy’s Midnight Runners en Mink DeVille in de Hanenhof gezien. Ik vond dat deze legendarische Geleense concerten van weleer terug moesten komen. De editie 2008 van Geleen Calling was een bescheiden opstapje naar mooie concerten."

Wie zijn er nog meer betrokken bij de organisatie van Geleen Calling?

"Geleen Calling beperkt zich als organisatie in de vorm van een stichting tot Ed Jansen en mijzelf. Vrienden helpen ons met de promo uitingen en website. Op de dag van het event zelf hebben we een grote groep medewerkers. Vooral in de programmering vormen Ed en ik al jaren een sterk duo. We bezoeken samen ook veel concerten op zoek naar de nieuwe namen. Daarbij hebben we ook oog voor de lokale muziekhelden. Ed heeft een (internationaal) netwerk van waaruit hij getipt wordt. De merknaam Geleen Calling is zeker dankzij alle inspanningen van Ed Jansen via social media bij velen bekend."

Wat wil je bereiken met Geleen Calling?

"In de begintijd van het festival in 2008 was het doel iets toevoegen waardoor de stad weer meer ging bruisen, Geleen op de kaart zetten. De liefhebber een alternatief bieden voor het reizen naar de popsteden Tilburg, Amsterdam, Keulen enzovoorts. Maar ook middels de programmering, wat overigens met vallen en opstaan ging, laten zien dat we er "kijk op hebben". We willen niet alleen goed zijn maar ook trots op de namen op het affiche.

Later werd het meer "een goed festival neerzetten". Niet alleen in de programmering, maar zeker ook in de organisatie. Het moet ook een veilig festival zijn. Daarnaast willen we ook een podium bieden aan de lokale muziekhelden. In het begin van hun "carrière" stonden bij ons al bands als The Unofficials, Afterpartees, Jop Ostendorf, Morganas Illussion, Basket Case en Kennedy Jo op het affiche"

Wat vind je er belangrijk aan dat een festival bestaat in deze vorm? En wat wil je hiermee uitdragen?

"Dat Geleen Calling in het begin meteen de vorm van een festival kreeg, had te maken dat we moeilijk konden kiezen in het aanbod van goede bands. Dan zeiden we: "ok, doe die ook maar...". En zo hadden we een festival dat groeide van een affiche van drie, vijf naar zelfs negen bands of artiesten. Vanaf het begin werkten we ook aanvullend met DJ’s.

Ook werd het een festival omdat we graag de liefhebbers tegen een laag tarief een leuke middag of avond willen bieden. Dus vaak drie voor de prijs van één. Geleen Calling staat bekend om de lage entreeprijzen. We willen daarmee ook uitdragen dat als er (in 2008) meer mensen in Geleen een initiatief namen om iets te organiseren dat onze slaapstad weer snel zou veranderen in een bruisende muziekstad. In die tijd ook een goede slogan om sponsoren over de streep te trekken."

Waarom de naam Geleen Calling?

"In 2008 had ik eerder de programmering en locatie rond dan dat ik een naam had voor het festival. Toen er gewerkt werd aan promomateriaal en een website moest er met spoed een festivalnaam komen. Sinds 1992 vindt in Paradiso het geweldige London Calling plaats, ook belangrijk inspiratiebron voor Geleen Calling en omdat we voor de editie 2008 WAVE/Indie bands hadden vastgelegd was het bruggetje snel gemaakt. Geleen was Calling... Natuurlijk was het ook een hartenkreet vanuit die slaapstad. En ook een vleugje bravoure van een "echte Gelenenaar". Zo komt alles mooi in één naam samen."

Het is ooit begonnen met een editie per jaar. In 2014 zijn er vijf edities. Wat is hier het verhaal achter en kunnen we daaruit concluderen dat het festival gegroeid is?

"In de periode 2008 tot en met 2012 was inderdaad één per jaar een festival in de Hanenhof (met o.a. Arid, Customs, DeWolff, Bettie Serveert en velen anderen). In 2013 organiseerde we voor het eerst een drie-daags event (dance- en popfestival) in de Boerderij in Geleen. Ook in 2013 hadden voor het eerst een stand-alone concert met het Britse I Like Trains op het affiche. We hadden de smaak te pakken. En in afwachting van het nieuwe poppodium VOLT besloten we de draad op te pakken in 2014 met inderdaad meerdere concerten per jaar met zelfs eentje in het nieuwe poppodium met Amatorski uit België. Geleen Calling ging hiervoor zelfs "de grens over" naar Sittard.

Het festival is in de loop der jaren zeker gegroeid met in 2010 een absoluut hoogtepunt met ruim 850 bezoekers. In 2012 gokten we op verjonging met onder andere Dubstep van het Belgische AKS en de Handsome Poets als afsluiter. Groove Garden Indoor diezelfde avond 10 kilometer verderop scheelde ons de noodzakelijke 200 meer betalenden. En daar waar in heel Nederland alle concerten van de Handsome Poets uitverkochten, trokken ze bij ons maar 250 mensen. Dat was ook het moment om te stoppen met de festival0 variant in de Hanenhof. Dat jaar moest er ook "eigen geld" bij.

Vanaf 2013 kwamen we in het kleinere clubcircuit terecht. Dat leverde bijna altijd uitverkochte concerten op. Ook zijn we gebruik gaan maken van een klein theater in Geleen met 65 zitplaatsen. Maar het kriebelt om ook weer grotere producties te doen."

Waar let je op bij de programmering voor het festival? Wat vind je daarbij belangrijk?

De opbouw van de programmering moet goed zijn en het moet voor iedereen meteen duidelijk zijn wie de headliner is. Alle bands moeten garant staan voor een goed concert als ware dat ze een stand alone concert geven (waar meestal dan hun eigen fans op afkomen). In 2009 bijvoorbeeld vormde RIGBY de perfecte opwarmer voor headliner DeWolff terwijl hun muziekstromen ver uitelkaar liggen. En inderdaad, in 2009 hadden wij DeWollf al als headliner in de Hanenhof. Ook hebben we vaak diversiteit gebruikt in onze programmering. Het aandurven om verschillende muziekstromen te programmeren/combineren.

Dat maakt ook dat we 8 november a.s. een geweldige mix hebben van wave stromingen. Van Droom-wave tot aan Rock-wave. Oud maar zeker ook nieuw. Daarbij komen er vier van de vijf bands uit België. Het is duidelijk dat het daar erg leeft. Maar de lokale helden van Basket Case en zeker ook de drie DJ’s geven er een behoorlijk Limburgs sausje aan. We hadden bij toeval begin 2014 echte Wave bands op ons lange wensenlijstje staan. En met de goede herinneringen aan 2008 zagen we mogelijkheden een mooie line up samen te stellen. En met succes, want afgelopen april hadden we bijna 300 echte liefhebbers binnen bij de eerste wave editiie. Logisch dat er snel plannen waren voor een tweede editie. Maar ook omdat het een muziekstroming is die nog steeds enorm leeft als meer dan te voren. De WAVE bands van vroeger vormen een belangrijke inspiratiebron voor opkomende bands."

Wat denk je dat Geleen Calling tot een succes maakt of kan maken?

"Het is of kan alleen maar een succes zijn als we iets toe te voegen hebben aan al datgene dat er in de loop van jaren bij is gekomen. Inmiddels heeft iedere dorp zijn festival, treden er veel bands op in de lokale kroegen en zijn er 1001 initiatieven van mensen die ook concerten organiseren. En er zijn in een cirkel van dertig kilometer vier gesubsidieerde poptempels. Dat is heel veel. In 2008 en de jaren erna, hadden wij wat toe te voegen. En dus ook bestaansrecht. Recent bekroop me het gevoel dat dit er niet of nauwelijks meer is. Wat dat betreft hoop ik van harte dat het nieuwe poppodium VOLT die rol gaat vervullen. Ze werken er hard aan. En dan kunnen wij de concerten daar bezoeken."

Wat zou je in de toekomst graag nog willen bereiken met Geleen Calling?

"We denken dus hard na of, en zo ja wat, we nog toe te voegen hebben aan de popmuziek in onze stad. Het is en blijft een hobby. Plannen zijn er genoeg, want op ons lijstje staan nog zeker 75 namen. We bekijken het per event. Voor een open air versie hebben we een hele mooie locatie op het oog die geschikt isvoor 1500 mensen. En nog een keer de Hanenhof echt helemaal vullen, kriebelt ook.

We hebben als particulier initiatief, met maar een paar honderd euro subsidie per jaar, al veel bereikt en vooral veel plezier gehad. Mooie namen op het affiche gehad. En och..., de popmuziek gaat door. Ook zonder Geleen Calling en dat is maar goed ook.

Maak kans op 2 kaartjes voor Geleen Calling Wave Festival op zaterdag 8 november

In het kader van dit interview mag 3voor12/limburg 2x2 kaarten weggegeven voor de volgende editie van Geleen Calling op zaterdag 8 november in Muziekcafé de Reünie Geleen. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een mailtje met je naam en de naam van degene die je mee wilt nemen, te sturen aan info@3voor12.nl onder vermelding van "Kaarten Geleen Calling". Inzenden kan tot en met 6 november 15.00 uur. Wie weet ben jij een van de gelukkigen.

We zijn nog steeds op zoek naar Limburgse muzikanten, bands of mensen die iets betekenen voor de Limburgse scene. Lijkt het je leuk om geïnterviewd te worden voor onze rubriek? Stuur dan een email aan info@3voor12limburg.nl onder vermelding van “aanmelding interviewrubriek” en wie weet sta jij in de volgende editie van 10 vragen met...