Een interview met... zakelijk leider Marike Peters Een interview met... zakelijk leider Marike Peters

Gesprek over nieuw poppodium voor Sittard-Geleen

, Jos├ęphine Kurvers

Een interview met... zakelijk leider Marike Peters

Gesprek over nieuw poppodium voor Sittard-Geleen

Jos├ęphine Kurvers ,

Eind maart sloot poppodium Fenix te Sittard haar deuren om plaats te maken voor een nieuw poppodium. 3voor12 limburg sprak met Marike Peters, de zakelijk leider van het nieuwe poppodium, over haar werkzaamheden en de plannen voor toekomst.

Marike Peters studeerde vrijetijdsmanagement aan de NHTV in Breda. Na haar studie volgde ze Joery Wilbers op bij Stichting Popmuziek Limburg (SPL) als provinciaal popconsulente. Na 6,5 jaar verliet ze in maart dit jaar SPL om als zakelijk leider aan de slag te gaan bij het nieuwe en nog te bouwen poppodium van Sittard-Geleen.

Hoe ben je zakelijk leider geworden?
"Er is een vacature uitgeschreven en daar heb ik op gereageerd. Vanuit mijn positie bij SPL had ik al aardig wat kennis van de situatie in Sittard-Geleen. Vanwege mijn grote netwerk in de (Limburgse) popsector was deze overstap ook een logische. Het was heel spannend, maar ik ben heel blij dat ik het ben geworden. Ik heb er veel zin in".

Waarom heb je ervoor gekozen om weg te gaan bij SPL en zakelijk leider te worden?
"Ik was na 6,5 jaar toe aan een nieuwe uitdaging. Waar Joery erg goed werk heeft geleverd door gemeentes bewust te maken van popcultuur in hun stad, was het onder andere mijn doel om de achterban beter zichtbaar te maken. Dat is onder andere gelukt door het Festival DVERS. Nu is het tijd voor Paul Moerel om het stokje van mij over te nemen en er met een frisse blik naar te kijken. Vernieuwing is altijd goed, zeker in een organisatie als SPL waar popmuziek voorop staat".

Wat houdt je functie als zakelijk leider in?
"Ik ben verantwoordelijk voor de beslissingen die we als team maken. Daarnaast bepaal ik mede het beleid op gebieden als het programma en vrijwilligers. Eigenlijk komt het erop neer dat ik me bezighoud met de algehele gang van zaken: van kleine zaken als de drankkeuze tot de financiën. Uiteraard word ik hierbij ondersteund door het team."

Kun je iets vertellen over wat jouw bijdrage aan het nieuwe poppodium betekent?
"Ik ben natuurlijk in een vroeg stadium betrokken bij het geheel. Dus ik zit bij alle overleggen die te maken hebben met het poppodium. Dit gaat van interieur tot huisstijl, maar ook de naam, licht en geluid. Ik leer hierdoor ook echt ontzettend veel. Soms is het zelfs teveel om allemaal te onthouden. Het komt erop neer dat ik meepraat over de beslissingen die gemaakt worden en dit weer terugkoppel aan het team waardoor we in gezamenlijkheid actie kunnen ondernemen. Dat is erg prettig, want als het nieuwe poppodium straks haar deuren opent, voelt het echt als 'ons' product".

Waarom heeft Sittard-Geleen behoefte aan een nieuwe poppodium?
"Sittard-Geleen is van oudsher een popstad. Met Donkiesjot en later Fenix heeft de stad bewezen popminded te zijn. Echter, tijden veranderen en dat betekent ook dat er behoefte is aan vernieuwing. Fenix was vervallen en niet meer van deze tijd. Vandaar een nieuw poppodium. Je merkt in de stad dat popmuziek nog steeds bruist, maar er geen echte plek is waar alles samenkomt. Deze plek willen wij graag creëren. Dat doen we met de popscène in de stad en staan dus ook volledig open voor input".

Zijn er niet al genoeg podia in de provincie?
"Je moet ieder poppodium in de provincie zien als een poppodium dat de regio bedient. De Nieuwe Nor doet dit voor Parkstad, de Muziekgieterij voor Heuvelland. En wij gaan dit doen voor de Westelijke Mijnstreek. Als poppodium proberen we het antwoord te zijn op een behoefte die leeft in de regio. Dit kan in iedere regio anders zijn, maar is niet per definitie nodig. We willen vooral een plek zijn waar mensen samenkomen om te ontmoeten, te ontdekken en te ontwikkelen. We willen uitdagen mee te doen en te denken met popmuziek als rode draad door het geheel".

Wat zal het nieuwe poppodium nog meer te bieden hebben, naast optredens van bands?
"Allereerst komen er een tweetal repetitieruimtes in het poppodium en een ruimte waar de mogelijkheid is om geluidsopnames te maken. Daarnaast willen we verder denken dan alleen muziek en zullen we ook aandacht besteden aan andere popcultuur gerelateerde zaken. Denk hierbij aan graffiti, (pop)fotografie en literatuur. Alles met een muzikaal tintje, natuurlijk. Dit uit zich in bijvoorbeeld workshops, maar ook concept-avonden. Samenwerking met derden is hierin telkens een belangrijke factor."

Waar gaat de nadruk op liggen op het gebied van programmering?
"We willen zo 'breed als mogelijk' programmeren. Dit is nog erg vaag, omdat we heel erg moeten ontdekken wat 'ons' publiek wilt. Als blijkt dat bepaalde genres niet werken zullen we deze in mindere mate programmeren, maar we zijn ons er ook terdege van bewust dat sommige concepten moeten groeien. Daarbij kun je door het neerzetten van een iets grotere act waar veel publiek op afkomt ook de ruimte geven aan niche-programmering waar wellicht iets minder publiek op afkomt. Zo creëer je een balans in je programmering en spreek je een bredere doelgroep aan.
We luisteren ook naar de vraag vanuit het publiek en spelen hierop in, maar we proberen ook zelf te 'ontdekken'. We staan altijd open voor nieuwe, frisse ideeën vanuit het veld."

Welk publiek willen jullie aantrekken?
"Iedereen is welkom, zolang men zich aan onze huisregels houdt. We willen een breed publiek aantrekken, maar we beseffen ons ook dat het merendeel waarschijnlijk tussen de 16 en 26 jaar zal zijn. Maar popmuziek is natuurlijk voor alle leeftijden".

Op welke manieren gaan jullie het nieuwe poppodium promoten?
"Op vrijdag 31 mei zal het bouwbord onthuld worden en tevens de naam van het nieuwe poppodium. Vanaf september tot februari organiseren we een programma, waarin we op bestaande locaties door de stad live programmeren. Denk hierbij aan dance, bands en hip-hop. Zo'n twee keer per maand gaan we dan onder onze vlag de stad in om zichtbaar te worden en te laten zien waar we voor staan. Tevens zullen we een educatief en informatief programma opzetten. Hierin zoeken we de samenwerking met Popsport en/of Kunstbende en natuurlijk de middelbare scholen in de regio.

Natuurlijk gaan we ook hard op zoek naar vrijwilligers die het hart willen worden van de organisatie. Hier zal ook een campagne voor worden georganiseerd. Daarnaast willen ons nog gaan laten zien op niet zo voor de hand liggende locaties, een soort van guerilla-marketing. Inmiddels hebben we drie huisfotografen uitgekozen die ook gaan zorgen voor onze zichtbaarheid".

Op vrijdag 31 mei zal vanaf 15:30 uur aan de Odasingel (voorplein van het voormalige Fenix) het bouwbord en de nieuwe naam van het poppodium onthuld worden. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van de ontwikkelingen meld je dan aan voor de community op www.letspopitup.nl

nu op 3voor12