Voor aanvang van het eerste optreden van de middag komt Etan Huijs, initiatiefnemer van de eerste editie van Songwriter Sunday, het podium op om Loes Swinkels aan te kondigen. Hij oogt wat gespannen en is hierdoor wat kort van stof. Logisch, want hij is al een hele tijd met de voorbereiding van deze middag bezig geweest. Die spanning zal snel van hem afgevallen zijn want bij het eerste optreden is de zaal al redelijk gevuld.
Loes Swinkels toont vervolgens lef door loepzuiver met een a capella nummer te beginnen. Een indrukwekkende start. Hiermee is het ijs direct gebroken. De oorspronkelijk uit Leunen afkomstige zangeres toont zich hiermee ervaren en heeft vanuit Nijmegen dan ook al een aardige muziekcarrière opgebouwd. In 2009 bracht zij met een band een heel album uit. Ze won vervolgens een aantal talentenjachten waardoor ze op festivals Oranjepop en Op de Tôffel mocht spelen. Eind 2010 gooide ze het roer om en besloot ze om zonder band verder te gaan. De optredens blijven nog met regelmaat binnenstromen en dat is niet voor niks. Loes Swinkels toont zich ook deze middag een goede zangeres met een mooi repertoire van voornamelijk Engelstalige rootsy countryachtige songs over thema's als hoop en liefde. Tijdens het optreden geeft ze aan normaal niet zo van de Nederlandstalige nummers te zijn. Toch is er met 'Voor Altijd' een heel aardig nummer 'uit haar mouw gekomen' zoals ze dit zelf zegt. Tussen de nummers door vraagt ze plotseling wie er allemaal een vrij weekend heeft om vervolgens te vertellen dat zij voorlopig helemaal vrij is omdat haar arbeidscontract in de zorg vlak voor afloop niet bleek te worden verlengd. 'Heb ik voorlopig in ieder geval veel tijd voor de muziek', aldus Swinkels.
Etan lanceert EP op eigen Songwriter Sunday
Winterse zondagmiddag vol fijne singer-songwriters in Venray
Ter lancering van zijn EP 'Pool of Hearts' organiseerde de Venrayse singer-songwriter Etan een heus festivalletje onder de naam Songwriter Sunday. Hij nodigde hiervoor drie collega's uit. Zo waren er verder optredens van achtereenvolgens Loes Swinkels, Joep van Wegberg en Daniel Versteegh. Hierdoor was het op een winterse zondagmiddag aangenaam vertoeven in de zaal van Herberg De Klomp in Venray.
Joep van Wegberg uit Horst aan de Maas komt naar eigen zeggen totaal onvoorbereid het podium op. Hij komt hiermee weg door de humoristische en ontwapenende manier waarop hij hierover vertelt. 'Vaak zijn onvoorbereide optredens wel de leukste optredens', aldus Van Wegberg die zijn setlist op een verfrommeld van de barvrouw gekregen briefje heeft geschreven. Na openingsnummer 'Einsteins theorie' vertelt hij op hilarische wijze dat hij achteraf pas nadacht waarover hij nu eigenlijk stond te zingen. Na een slok appelsap vertelt hij: 'Dat is goed voor je stem, zeggen ze. Daar gaan we dan wellicht tijdens dit optreden achter komen.' Zijn afwisselende eigenzinnige bluesy Nederlandstalige nummers zijn ook nog eens heel aanstekelijk wat voor een heel gezellige sfeer in de zaal zorgt. Hij krijgt het dan ook nog eens voor elkaar dat het publiek een stukje meezingt.
Daniel Versteegh is nationaal bekend geworden door zijn finaleplaats bij tv-programma 'De Beste Singer-Songwriter van Nederland'. Hij maakt die status deze middag volledig waar. Bij openingsnummer 'July please come home' heeft hij wat last van zijn monitorgeluid en laat dit weten door een zin in de songtekst te vervangen door 'Beste geluidsman die galm op mijn monitor is wat overdreven vind je niet?' wat ook nog rijmt in die tekst. Een spontaan applaus midden in het nummer volgt. Gezien de sneeuwbuien buiten vindt Versteegh het wel gepast om zijn op verzoek van Giel Beelen voor Serious Request geschreven kerstsingle 'Long december nights' te laten horen. Ook het voor projectband Lorainville met zangeres Anneke van Giersbergen geschreven nummer 'Stuck in time' komt voorbij. Wat zo goed is aan Daniel Versteegh is het vlotte gitaarspel dat tot een vloeiende eenheid met zijn hoge kopstem gesmeed wordt. Het hoogtepunt van het optreden volgt wanneer Etan vraagt om 'Another Year' als toegift te spelen. Versteegh aarzelt geen moment, pakt een barkruk, gaat midden in de zaal zitten en speelt het prachtnummer onversterkt voor een muisstille zaal waarna een lang aanhoudend applaus volgt.
Sluitstuk van de middag is Etan met de presentatie van zijn nieuwe EP 'Pool of Hearts'. Hij wordt op het podium vergezeld door zangeres Petra Janssen, Alex Akela op accordeon en viool en Maartje Smedts op toetsen. De Venraynaar opent zijn set met twee oudere nummers. Hierna volgt een cover van het nummer '9 crimes' van zijn grote inspiratiebron Damien Rice. Met Petra Janssen in de rol van Lisa Hannigan zorgen ze voor een hele mooie uitvoering. Vervolgens worden de zes nummers van de EP integraal gespeeld. De EP is in de studio van BJ Baartmans opgenomen. Diezelfde Baartmans heeft ook een aantal instrumenten ingespeeld en het productiewerk voor zijn rekening genomen. Het resultaat mag er zijn en ook live komen de soms melancholieke folkpop songs goed tot hun recht. Ook het mooie artwork van de EP is het vermelden waard. Dit artwork is ook verwerkt in de video van het maatschappijkritische nummer 'The Hunger'. Na het instrumentale 'Past lives' zit de live-muziek er voor deze eerste editie op. Etan haast zich direct na het optreden naar de hoek waar hij veel schijfjes aan de man hoopt te brengen. Een goed teken is dat er zich voor de tafel direct een rij vormt. Aan een vervolg op Songwriter Sunday wordt ondertussen ook al weer gewerkt.