Een lustrum 3VOOR12/Limburg

“Het wordt tijd dat iemand mijn virtuele schrijfpen overneemt”

Pierre Oitmann ,

Vijf jaar geleden startte 3VOOR12/Limburg. Sindsdien zijn er honderden recensies en duizenden foto’s van regionale acts verschenen op deze site. Pierre Oitmann was er vanaf het begin bij, maar neemt nu afscheid van 3VOOR12/Limburg als schrijver. Hij kijkt terug op ons eerste lustrum en op diverse gebeurtenissen uit de Limburgse popscene.

“Het wordt tijd dat iemand mijn virtuele schrijfpen overneemt”

Zaterdag 11 juni 2005. Het is een datum die je – mits het je verjaardag of trouwdag is – waarschijnlijk niks zegt. Toch is het een bijzondere datum voor eenieder die regelmatig 3VOOR12/Limburg bezoekt. Op die dag werd namelijk deze website gelanceerd in de Azijnfabriek in Roermond. Het jubileum is stil aan de bezoekers en aan de makers van 3VOOR12/Limburg voorbijgegaan. Dat was geen bewuste reden, kan ik jullie verzekeren – we hebben er simpelweg niet echt bij stilgestaan. Toch wil ik met het verstrijken van dit lustrum mijn vertrek bij 3VOOR12/Limburg aankondigen.

In mijn artikelen gebruik ik nooit – of slechts bij hele hoge uitzondering – de ik-vorm, maar als protagonist van dit artikel maak ik mijzelf voor eenmaal schuldig aan dit slechte gebruik van bepaalde journalisten. Dit is mijn laatste artikel voor 3VOOR12/Limburg, na een bijna onaflaatbare stroom aan recensies, interviews en nieuwsartikelen, vooral in het eerste deel van dit lustrum. Toch begon het ooit als iets kleins, toen mijn goede vriend en fotograaf Bart Notermans aan mij vroeg of ik het misschien leuk zou vinden om af en toe iets voor 3VOOR12/Limburg te schrijven. Het leek mij inderdaad wel leuk om dit één of twee keer in de maand eens te doen.

Dat werd echter al gauw meer. Terwijl ik nauw kennismaakte met de Limburgse popscene, groeide mijn interesse voor het schrijven en voor de lokale popmuziek. Het was – en is nog steeds – een klein, op zichzelf staand wereldje, waarin desondanks talloze kruisverbanden te leggen zijn en waarin iedereen wel ongeveer weet wat iemand anders doet. Schrijvers en fotografen van 3VOOR12/Limburg ontkomen daar ook niet aan; voor je het weet kennen bands onze vrijwilligers bij naam en toenaam.

Soms resulteert dat in leuke uitnodigingen van bands. Zo herinner ik me een editie van de Zwarte Cross met INFA, het Gouden Harpen Gala met Stevie Ann, Serious Request met Treble en de uitreiking van de Rembrandt Awards met Rowwen Hèze. Een ander hoogtepunt was het tripje naar Stuttgart voor een uniek concert van Hubert von Goisern, op invitatie van Marc Bosch (hoewel ik achteraf gezien schoorvoetend toegeef dat de link met Limburg summier was). In het geval van de Roermondse skaband Sideshift Harry werd ik zelfs tijdelijk de (tour)manager, wat resulteerde in een optreden in de Effenaar en zelfs een videoclipje (beide in 2005; respectievelijk in november en oktober).

Toen we in 2005  met een klein team begonnen aan de 3VOOR12/Limburg-site, waren er vrijwel geen andere sites waarop het gehele spectrum aan Limburgse popmuziek aan bod kwam. Metal en hardcore uit de provincie werd tot die tijd wel redelijk online gedocumenteerd; andere genres op meer sporadische en incidentele basis. Vijf jaar na oprichting van 3VOOR12/Limburg is hier weinig aan veranderd. De wereld is allerlei over muziek discussiërende bloggers en tweeps rijker, maar de overige digitale initiatieven met betrekking tot popmuziek uit de regio zijn minder talrijk. Noemenswaardig in Limburg zijn onder andere Kresj TV, Mijnstreek Online en het reeds uitgestorven LowerEast-hiphopforum. Mooi nieuw project dat buiten de provinciegrenzen is gegroeid, is PopSport van "gewoon" Paul  Moerel.

3VOOR12/Limburg is echter een vaste waarde gebleken wat betreft lokale helden. Voor het eerst werd niet enkel een niche of een enkel genre belicht, maar alles dat leefde in de regio. Nog maar vijf jaar geleden mocht je al heel blij zijn als een weekblad of huis-aan-huiskrant een foto van je band publiceerde; tegenwoordig verschijnen er complete fotoreportages van optredens op 3VOOR12/Limburg en andere lokaalafdelingen van 3VOOR12. Erg leuk waren de jaarlijkse kerstinterviews, onder andere met Marco Roelofs, These Seats Are Taken, Viberider, INFA, Liftid, SAT2D, Stevie Ann, The Filthy Red Horse en de reünie van Mark Jansen en Sander Gommans.

Toch was niet iedereen even blij met ons. Hoewel we veelal schreven over bands die we interessant vonden (dat gebeurt overigens nog steeds), kreeg je soms ook bands voor je kiezen die je een mindere lovende recensie toebedeelde. Dat leverde wel eens verhitte reacties van bands op. In sommige gevallen besloten we als voltallige redactie om zo’n band vervolgens compleet te negeren. Een effectieve boycot.

Er waren ook gevallen waarbij de kritiek – wellicht – terecht was, maar de toon – mogelijk – iets te fel. Zo schreef ik in december 2006 een tamelijk vernietigende concertrecensie over D’Anoukki en met name over leadzangeres Nienke Crijns. Hierin verzocht ik aan tweede stem Kelly Kockelkoren haar aandacht te focussen op haar andere band, SAT2D (inmiddels ter ziele, maar wel gespeeld op Pinkpop). D’Anoukki heet sinds juli 2010 D-Easy en Crijns is solo. Sorry meid, het was niet persoonlijk bedoeld en je bent vast enorm gegroeid sindsdien.

Ironie wil dat ik het met Kockelkoren sindsdien erg goed kon vinden. In dat kader mag ook Marike Peters niet ongenoemd blijven. Sinds de zomer van 2006 is zij popconsulente van Stichting Popmuziek Limburg (SPL). Waar er voor de komst van Peters vooral kritiek was op SPL, wist zij daar in korte tijd op geslaagde wijze verandering in te brengen. SPL was niet langer een vaag gesubsidieerd instituut, maar het had ineens een gezicht dat ook de media wist te vinden. En 3VOOR12/Limburg wist haar te vinden. Mijn eerste contact met Marike was daarentegen een zeer kritische mail over de Nu Of Nooit-selectie van dat jaar. “Weer zo’n zeikerd”, zal ze vast (en volledig terecht) gedacht hebben.

Inmiddels heb ik zelf een keer in de jury gezeten van bandwedstrijd Nu Of Nooit (in 2008; voor het eerst een rapper in de finale) en heb ik een paar keer geholpen met de voorselectie. Zo’n voorselectie leert dat er enorm veel bands actief zijn in Limburg; meer dan ik in 2005 had durven gokken. Slechts een deel hiervan is de moeite waard, maar Nu Of Nooit is altijd een mooi overzicht van wat er speelt in de regio. De dwarsdoorsnede van stevige gitaarmuziek van pakweg tien jaar geleden heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een diversheid aan stijlen als indiepop, neo-disco, stoner en britpop.

Het beste wat er de afgelopen vijf jaar in Limburg is gebeurd op gebied van popmuziek is toch wel de opening van de Nieuwe Nor in Heerlen. Eindelijk een poppodium dat het snapt! Joery Wilbers en Kees van den Berg hebben een goede balans gevonden tussen een spannende programmering en doelgerichte promotie. Dat blijkt onder meer uit diverse uitverkochte concerten in het Heerlense poppodium.

Ook de Muziekgieterij in Maastricht verdient een eervolle vermelding voor diens betrokkenheid met lokale muzikanten (The Mad Trist werkte er aan zijn debuutalbum met Torre Florim) en aan een gevarieerd affiche met concerten op doordeweekse avonden – ondenkbaar in de meeste andere Limburgse steden. Zorgenkindje van de provincie, en meer specifiek van de gemeente Roermond, is de Azijnfabriek. Het afgelopen lustrum stapelden de problemen en crisissen zich op, gepaard met de nodige politieke onwil, een gebrek aan financiële middelen om te professionaliseren en een imagoprobleem.

Binnen enkele jaren verdwijnt de Azijnfabriek volledig van de kaart, waarna de coffeeshop als enige attractie overblijft in de Zwartbroekstraat. Hopelijk is dat niet voordat het nieuwe poppodium, gelegen te midden van het zogenaamde ‘Cultuureiland’, zijn deuren opent. Gezien de eerdere problematiek met veel te dure poppodia (ik noem De Bosuil maar even) verwacht ik dat Roermond zich rijk rekent met een dode mus. Er van uitgaande dat die mus überhaupt uit zijn ei kruipt. Zelfs wanneer dit allemaal in goede banen wordt geleid, is het nog maar de vraag of er mensen met voldoende knowhow op de juiste plekken terechtkomen. Ik hoop het van harte, maar ik heb er een hard hoofd in.  

Positiever gestemd ben ik over de festivalcultuur in Limburg. Ten tijde van de lancering van 3VOOR12/Limburg, startte dancefeestorganisator Extrema in Roermond met Solar. Aanvankelijk kende Solar slechts bescheiden bezoekersaantallen. Dankzij het lef en de visie van Extrema kom Solar uitgroeien tot wat het nu is. Pinkpop kwam de afgelopen jaren terug uit een diep dal en introduceerde een Classic-festival. Bospop zette een aantal zeer sterke edities neer, met een aanzienlijke uitbreiding in het dertigste jubileumjaar. Werken aan stukjes op Pinkpop en Bospop was iedere keer weer een uitdaging en vormde jaarlijks de bekroning op het beschrijven van het Limburgse popklimaat.

De echte smaakmakers zijn natuurlijk de kleine(re) festivals in het Limburgse, zoals WesSummer Breeze, Minirok, Nederweert Live Open Air, Bruis, Sjwaampop en Booch?. Eveneens een erg mooi festival is het Zomerparkfeest in Venlo, dat ieder jaar een sterke en brede line-up heeft. Dit jaar mocht Limburg een compleet nieuw festival verwelkomen; Parkcity Live, in het hartje van Heerlen.

Gezien mijn werkzaamheden voor onder andere Muziek.nl, NU.nl en Festivalinfo ben ik tegenwoordig vaker in de Melkweg en Paradiso te vinden dan in de Fenix of Perron55. Het is dan ook niet reëel om nog langer kernredactielid te blijven van 3VOOR12/Limburg. Ik blijf uiteraard het nieuws rondom Limburgse bands en poppodia volgen via 3VOOR12/Limburg; niet als medewerker, maar als lezer. En na vijf jaar wordt het ook wel eens tijd dat iemand mijn – virtuele – schrijfpen overneemt. Als ik een kijkje neem op de voorpagina, denk ik dat het wel goed komt. Maar een verslag van de Pleinfeesten in Gennep: WHY?!?

Tot besluit nog een dikke knuffel aan mijn geliefde 3VOOR12/Limburg-collega’s:
Twan “ter info” Bakker, Bart “koprol” Notermans, Erik “dat zei ze gisteravond ook” Luyten, Erik “rock-‘n’-roll” Daems, Maurice “nog nooit gezien” Kamps, Ruud “afdeling Noord” Everaerts, Joost “trompetter” Bazelmans, Jörg “niet zo negatief” de Groot, Huub “JONG!” Krauth, Wil “Riverside” Delissen, Ilvy “hardcore” Maijen, Jerome “met de piep van gisteravond nog in de oren” Crutsen, Yelle "fan van een Limburgse voetbalclub" Tieleman, Ernest “huisvriend van Marike” Poelma, Mila “best inside-joke ever” Repa, Geert “kruidenbitter” Smeets, Sander “funny dance” Stijnen, Bas “Wessem” Stienen.

Aan alle bands en soloartiesten die ik de afgelopen jaren gezien, gehoord en gesproken heb: het was me een waar genoegen en hopelijk tot ziens.

Was getekend,


Pierre Oitmann
kernredacteur 3VOOR12/Limburg (2005 - 2010)
Eindhoven, augustus 2010