Valentine's herrijzenis in Kerkrade

Een genie krijgt in zijn vaderland zelden verdiende erkenning

Michel Scheijen ,

Robby Valentine’s carrière gaat letterlijk door berg en dal. Hij maakte in 1991 een vliegende start, maar werd miskend in Nederland. Japan droeg hem op handen en Amerika liet hem vallen. Bandleden roken succes bij Marco Borsato en namen afscheid. Anno 2008 is Robby klaar voor een tweede start. Hij is ouder, wijzer, beter, maar vooral: harder!

Een genie krijgt in zijn vaderland zelden verdiende erkenning

Nog steeds is de multi-instrumentalist Robby Valentine een opvallende verschijning. Hij presenteert zich als een kruising tussen Marilyn Manson, Marc Bolan en Prince. Lijkt gevaarlijk! Maar als Robby bedankt voor applaus, smelt zelfs een ingevroren eskimo. Robby laat zijn muziek voor hem spreken. Deze keer is het menens en wil hij rocken! Loodzware gitaren, stampende bassen en beukende drums. Zo af en toe mag het excentriek zijn, want Robby blijft Robby. Een miskend genie is niet voor één gat te vangen.

De nieuwe Valentine schroeft de symfonische Queen-elementen drastisch terug. Het nieuwe album ‘Andogynius’ staat voor melodieus gitaargeweld en gothicdramatiek. Erg fraai is de gitzwarte, nieuwe versie van ‘Over And Over Again’. Voormalig broodheer Peter Stryken (1st Avenue) levert bijdragen aan ‘Can’t Live Without You’ en ‘A New World’. Op zijn oude dag haalt de geblondeerde rots nog moeiteloos vier octaven. 

In schril contrast met deze vocale prestatie, staat Robby’s discorockachtige uitvoering van ‘Rock Me Like A Hurricane’. Met een boasjaal over zijn schouders en swingende heupen maalt Robby macho-rock tot appelmoes. Erg amusant… Voor de liefhebbers.

Met ‘The Magic Breeze’, ‘Dear Dead’, ‘I Believe In Music’ en ‘No Turning Back’ krijgen de trouwe fans waar voor hun geld. Robby maakt letterlijk een kattensprong van gitaar naar toetsen. Achter de keyboards voelt hij zich opperbest. Zijn muzikale virtuositeit komt dan het beste tot uiting. Vol overgave stort hij zich op composities van Chopin en Tschaikovsky. Doe maar ruig! Van zoveel vingervlugheid worden zelfs vrouwen opgewonden. 

Lang mijmert men niet over het verleden. Het is tenslotte de avond van Valentine’s herrijzenis. Zangeres Marlies Schuitemaker heeft met hulp van vriend Robby en de Large-catalogus afgerekend met haar ‘Idols’-verleden. Het bombastdramatische ‘Save Myself’ lijkt voor haar op maat gesneden. Ze profileert zich vocaaltechnisch uitstekend. Deze potige gothic-smurf voorziet het nieuwe Valentine-geluid van meer elan en passie. Qua stemvolume zet ze zelfs haar leider buitenspel. Maar die erkent het nauwelijks als bezwaar.

Eerlijk is eerlijk: Robby zwemt voorzichtig mee met de populaire gothic-stroom. Laat hem dan via deze weg de finish van waardering en succes behalen. Een genie krijgt in zijn vaderland zelden verdiende erkenning.