MP3VOOR12 Top 10 / Oktober 2007

Hits in de mediaspeler: Joy Division, Bruce Springsteen, Beirut en Stevie Ann

Pierre Oitmann, ,

Een grappige 'feature' in sommige mediaspelers is dat je precies kunt zien hoe vaak je een bepaald nummer hebt gedraaid. En dan duiken er best wel wat opvallende liedjes op. Zoals nieuwe nummers van Springsteen en Stevie Ann en we laten je kennis maken met Beirut en Johnny Boy. Ook denken we terug aan een vergeten band als October Project en wie was nu die man die altijd over pina colada’s zong?

Hits in de mediaspeler: Joy Division, Bruce Springsteen, Beirut en Stevie Ann

Bij 3VOOR12/Limburg schrijven we niet alleen over muziek, we luisteren er ook naar. Een kijkje in de mediaspeler van een 3VOOR12'er... 01. JOY DIVISION - Love Will Tear Us Apart Afkomstig van: 'Closer' (album/remaster, 2007) "Hoe populair zou Joy Division geweest zijn als de enigmatische frontman Ian Curtis in 1980, op de vooravond van de geplande Amerikaanse tour, geen zelfmoord had gepleegd? Ex-bassist Peter Hook denkt zelfs dat Joy Divison net zo groot zou zijn geweest als U2. We zullen het nooit weten, al zou de band waarschijnlijk exact zo hebben geklonken als New Order, maar dan met een meer charismatische zanger. Deze maand verscheen de biopic 'Control' van Anton Corbijn in de bioscoop. De film vertelt het verhaal van de laatste maanden van Curtis. Ter gelegenheid daarvan zijn de albums 'Unknown Pleasures' (1979) en 'Closer' (1980) en het restjesalbum 'Still' opnieuw uitgebracht in geremasterde versies, ieder aangevuld met uniek livemateriaal van Joy Division. Het nummer 'Love Will Tear Us Apart' verscheen in 1980 voor het eerst op single (in de herhaling in 1995 en 2007) en is vooral in Groot-Brittannië een klassieker van jewelste. Maar waar staat het nummer hier in de Top 2000? Zelfs de hitversie van Paul Young (uit 1983) vinden we daarin niet terug..." 02. BRUCE SPRINGSTEEN - Radio Nowhere Afkomstig van: 'Magic' (album, 2007) "De frequentie waarin nieuwe releases van Bruce Springsteen verschijnen wisselen nogal. Na het meesterwerk 'Born To Run' duurde het vier jaar tot er een opvolger verscheen. Een jaar later volgde het dubbelalbum 'The River'. Na 'Tunnel Of Love' verscheen er vijf jaar lang geen studioalbum van The Boss (alleen een live-EP en een live-album), totdat hij in 1992 besloot twee albums achter elkaar uit te brengen. In 2002 verscheen 'The Rising', het eerste echt nieuwe materiaal sinds 1995 (wederom met The E Street Band). Daarna volgden de releases elkaar in hoog tempo op: In 2003 een live-dvd, in 2005 het americana-album 'Devils & Dust' en de jubileumeditie van 'Born To Run', in 2006 het fenomenale 'We Shall Overcome - The Seeger Sessions' en het concertalbum ‘Hammersmith Odeon London '75' en eerder dit jaar verscheen de cd/dvd 'Live In Dublin'. En dit najaar dus alweer een gloednieuw studioalbum, 'Magic', met daarop de fijne rocktrack 'Radio Nowhere'. Onlangs trapte Springsteen zijn nieuwe wereldtournee af, samen met de Canadese band Arcade Fire. Een druk Bossje, die Bruce..." 03. THE JAM - Modern World Afkomstig van: 'Made In Britain: The Sound Of A New England 1977-1983' (compilatie, 2005) "In het jaar 1977 ging de popmuziek voorgoed op de schop. Terwijl discomuziek met 'Saturday Night Fever' definitief zijn commerciële hoogtepunt bereikt had, stond er in Groot-Brittannië een geheel nieuwe muziekstroming (en dito jongerencultuur) op, onder het mom "do it yourself". Punk was geboren, met als mijlpaal het album 'Never Mind The Bollocks - Here's The Sex Pistols'. Ondanks een handvol klassieke singles waren het niet Johnny Rotten en Sid Vicious die punk naar een hoger niveau tilden, maar Joe Strummer (The Clash) en Paul Weller (The Jam). Al een jaar of vijf voor de hit 'A Town Called Malice' vroeg een snotterende Paul Weller zich af: "What kind of fool do you think I am, to think I know nothing of the modern world?" Kort na 'A Town Called Malice' vond Weller het welletjes geweest. Hij ontbond The Jam en richtte The Style Council op. Ook al zo'n smaakvol bandje..." 04. BEIRUT - Postcards From Italy Afkomstig van: 'Gulag Orkestar' (album, 2006) "Muziek uit de Balkan is hip. Allerhande polka's, marsen, levensliederen en zigeunermuziek van de meest uiteenlopende orkestjes uit deze regio in het zuidoosten van Europa vind je tegenwoordig terug op hippe feestjes en zomerfestivals. Wanneer je Beirut hoort zou je denken dat het om zo'n hip Balkanorkest gaat. Maar niets is minder waar. Het betreft namelijk de jonge Zach Condon uit het Amerikaanse plaatsje Albuquerque. In zijn eentje heeft hij het volledige debuutalbum 'Gulag Orkestar' ingespeeld. Doorspekt van melancholische mijmeringen, pakkende ritmes en een breed scala aan instrumenten leverde Condon hiermee een indrukwekkend debuut af. Op zijn onlangs verschenen tweede album, 'The Flying Cup Club', gaat hij verder met zijn muzikale wereldreis en verkent hij zijn grenzen in andere genres, waaronder chansons. Met dank aan Arcade Fire! Op 15 november staat Condon, begeleidt door een voltallige band, in Paradiso te Amsterdam." 05. U2 - Is That All? Afkomstig van: 'October' (album, 1981) "Het is oktober en daar hoort oktobermuziek bij. En dan hebben we het natuurlijk niet over Oktoberfeesten! Nee, liever oude U2. Een jaar na het wervelende debuut 'Boy', uit 1980, verscheen de zeer grimmige opvolger 'October'. Een album zonder enkele hit en dat is voor U2 een uitzondering. Toch waren Bono en zijn muziekvrienden hun tweede plaat niet vergeten toen in 1998 de cd 'Best Of 1980-1990' verscheen en zetten het titelnummer als ghost-track op deze compilatie van vroeg U2-werk. Maar er staan meer prachtnummers op 'October', zoals 'Gloria', 'With A Shout' en 'Is That All?': Venijnige rifjes van The Edge zweven samen met de gekwelde vocalen van Bono boven de lompe ritmemachine van Adam Clayton en Larry Mullen. Wat klonk U2 toch lekker boos en compromisloos in de eerste helft van de jaren '80! Vanaf 'The Joshua Tree', dat alom als een meesterwerk wordt beschouwd, begon U2 stadionrock te maken. Vanwege de twintigste verjaardag van dat album verschijnt er voor de kerstdagen nog een special edition van ‘The Joshua Tree’. Een kerst zonder release van U2 kan natuurlijk niet..." 06. OCTOBER PROJECT - Return To Me Afkomstig van: 'October Project' (album, 1993) "Nog meer oktobermuziek! Begin jaren '90 werd er een band gevormd rondom het songschrijvende echtpaar Emil Adler en Julie Flanders, genaamd October Project. Zangeres en beroepshealer Julie Flanders schrijft voornamelijk de teksten. De muziek is een fraaie mix van indie, Ierse folk en lounge en is misschien wel het beste vergelijkbaar met Sarah McLachlan. In 1993 verscheen het naamloze debuutalbum, met daarop de singles 'Bury My Lovely' en 'Return To Me'. Twee jaar later verscheen de door Peter Collins geproduceerde opvolger 'Falling Farther In' en pas in 2002 verscheen er opnieuw een release van October Project, de EP '3' (gevolgd door de EP 'Different Eyes' en een tweetal kerstsingles). Hierop een nieuwe versie van 'Return To Me', afkomstig uit de documentaire 'Spirit Of St. Paul's'. Leadzangeres Mary Fahl doet op die laatste uitgaven niet meer mee, maar bracht in 2003 wel het soloalbum 'The Other Side Of Time' uit. De andere zangeres (en nieuwe leadzangeres) van October Project is Marina Belica. Zij bracht na een instrumentaal klassiek album de EP 'Decembergirl' uit, met daarop weer een nieuwe versie van 'Return To Me'. Bijna alle bandleden van October Project doen hierop mee, waaronder Julie Flanders op zang. In navolging van October Project was er ook nog de band November Project, dat na een enkele EP al uit elkaar viel. Dit najaar verschijnt in de VS het tribute-album 'October Project Covered'." 07. STEVIE ANN - Baby Blue Afkomstig van: 'Closer To The Heart' (album, 2007) "Na een paar luisterbeurten komt dit mooi gearrangeerde liedje uit de bus als het beste nummer op 'Closer To The Heart', het tweede album van Stevie Ann. Artistiek overtreft de Roggelse zangeres zich niet met haar tweede plaat, maar toch staan er een paar prima songs op. Het sfeervolle 'Baby Blue' is een nummer dat minimaal tot de kerst goed blijft. En waarschijnlijk ook nog wel daarna..." 08. RUPERT HOLMES - I Don't Need You Afkomstig van: 'Partners In Crime' (album, 1979) "Iedereen kent Rupert Holmes wel van dat ene beroemde liedje, 'Escape (The Pina Colada Song)'. Er gaat nog geen belletje rinkelen? Even de keel schapen... "If you like pina colada, getting caught in the rain"... Nu wel, hè? Ook de single 'Him' ("Over by the window there's a pack of cigarettes...") was een bescheiden hitje, maar Holmes heeft veel meer gedaan. Al in 1974 verscheen zijn debuutalbum 'Widescreen', dat in de smaak viel bij Barbra Streisand. Daardoor kwamen een aantal van Ruperts nummers terecht in de film 'A Star Is Born'. Na het verschijnen van de opvolger vergeleek het blad 'Rolling Stone' Rupert Holmes zelfs met Bob Dylan. Niet geheel onterecht overigens, want Ruperts teksten zijn zeer origineel. Bitterzoet vooral, maar ook grappig, cynisch, observerend, sarcastisch en soms vertederend. Prachtig is de tekst van 'I Don't Need You', met zinsnedes als "I'll never take you back unless you ask it" en "I forgot your number, 636 4831". Rupert Holmes produceerde en schreef nog voor tal van andere artiesten. Vooral bekend zijn de nummers 'Give Up Your Guns' en 'Timothy', die hij schreef voor de band The Buoys. In 2000 nam Britney Spears het door Holmes geschreven liedje 'You Got It All' op (origineel van The Jets uit 1985). In de jaren '80 ging Holmes ook musicals schrijven, waarvan 'The Mystery Of Edwin Drood' zelfs met een Tony Award bekroond werd. Liefhebbers van aanstekelijke popliedjes met goede teksten, ga in de platenbakken eens opzoek naar Rupert!" 09. MORRISSEY - Everyday Is Like Sunday Afkomstig van: 'Viva La Hate' (album, 1987) "Alweer twintig jaar geleden bracht Morrissey zijn eerste soloplaat uit, amper een jaar nadat hij zijn band The Smiths eigenhandig dood verklaarde. In samenwerking met producer Stephen Street resulteerde dit in het onovertroffen 'Viva La Hate'. Met single 'Suedehead' als één van de betere post-Smiths-nummers van Moz in de hitparade was Morrissey al snel een gerespecteerde soloartiest. Voormalige Smiths-partner Johnny Marr werkte ondertussen samen met Bryan Ferry en zou zich later bij Electronic voegen (met leden van New Order en bijdrages van onder andere Pet Shop Boys). In het schitterende 'Everyday Is Like Sunday' beschrijft Morrissey op geheel eigen wijze over een saai en grauw ku(s)tplaatsje in Engeland: "This is the coastal town that they forgot to close down, come Armageddon come!" Ondanks prachtige teksten was Morrissey niet de best verkopende Britse solozanger in 1987. Dat was Rick Astley..." 10. JOHNNY BOY - You Are The Generation That Bought More Shoes And You Get What You Deserve Afkomstig van: 'You Are The Generation...' (UK cd-maxi, 2004) "Voor een staaltje onvervalste sixties pop zijn we bij Manic Street Preachers aan het verkeerde adres. Althans, dat zou je denken. Maar zanger James Dean Bradfield produceerde in 2004 dit opmerkelijke liedje van het obscure popbandje Johnny Boy. Het behaalde de Britse Top 40 niet, maar in Q Magazine benoemde Johnny Marr (ex-The Smiths, ex-Electronic) deze single als "the best thing I've heard all year". Diskjockey Mark van den Akker (toen Yorin FM) vond het indertijd klinken als "een prop zilverfolie". Een betere vergelijking? The Ronettes op een te hoog toerental? Nee, schaar het in het hoekje van The Pipettes of Camera Obscura. Of gewoon een eerbetoon aan die maffe Phil Spector."