Treble: triple trouble Treble: triple trouble

Limburgse meidenband naar Nationaal Songfestival

, Pierre Oitmann,

Treble: triple trouble

Limburgse meidenband naar Nationaal Songfestival

Pierre Oitmann, ,

Het Eurovisie Songfestival is één grote freakshow. Dit ooit zeer respectabele doch truttige liedjesfestival is de afgelopen twintig jaar uitgegroeid tot een glamourspektakel met homo's, transseksuelen en zangeressen in onmogelijke jurken. Én een politiek geladen puntentelling, vooral bij de Oostbloklanden. Nederland won voor het laatst in 1975. De dames van Treble maken zich op voor het Nationaal Songfestival 2006. 3VOOR12/Limburg had een gesprek met de beeldige blondines.

Limburgse meidenband naar Nationaal Songfestival

Eind 2003 werd Nederland verrast door een single die klonk als een verlate zomerhit, die was komen overwaaien uit Zuid-Europa: ‘Ramaganana’. De uitvoerenden kwamen echter niet uit Zuid-Europa, maar uit Zuid-Limburg. Drie mooie blondines, die opereerden onder de naam Treble, bereikten langzaam maar zeker de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 met hun zomerse debuutsingle. Gezongen in een door de dames zelf verzonnen taaltje. Op dat moment lijkt ‘Ramaganana’ niet veel meer te zijn dan een ‘novelty hit’ met een goed verhaal. Treble blijkt echter geen eendagsvlieg wanneer zij in 2004 nogmaals de hitparades bereiken met de singles ‘Magic’ en ‘Fragile’. Ook in deze Engelstalige nummers klinkt het karakteristieke geluid van Treble goed door. Dit geldt eveneens voor hun debuutalbum ‘No Trouble’, dat in datzelfde jaar verschijnt. Inmiddels is het ruim twee jaar geleden dat Treble doorbrak en het trio mag zich met recht de populairste meidenband noemen die Limburg heeft. Met enige afstand van het pedopop-project Kus en de punkpopjes van Bad Candy is Treble waarschijnlijk zelfs de populairste meidengroep van Nederland. En om ook internationaal door te breken doet Treble in 2006 een poging om het Eurovisie Songfestival te winnen. Voor het zover is moeten de dames echter eerst nog winnen in het Nationaal Songfestival 2006, dat op zondag 12 maart gehouden zal worden in HMH te Amsterdam. 3VOOR12/Limburg spreekt met Treble op het kantoor van hun platenmaatschappij, CNR Entertainment. Buiten straalt de zon dat het een lieve lust is en in het pand van CNR stralen de dames van Treble minstens net zo. Hoewel Caroline Hoffman zichtbaar vermoeid is, kan ze het toch opbrengen om continu te glimlachen. Ook de zusjes Djem en Niña van Dijk ogen nog behoorlijk monter, ondanks dat ze al een paar dagen hun eigen bed niet meer hebben gezien. “We slapen in een hotel in Amsterdam”, zegt Djem, met achttien lentes de jongste van het stel. De afgelopen weken zijn de dames onder handen genomen door de choreograaf Tim Noble. Deze beste man heeft gewerkt met popgrootheden als Kylie Minogue, Justin Timberlake, Britney Spears, Black Eyed Peas en nog vele anderen. Ook heeft hij een workshop gegeven aan de kandidaten van het programma ‘Idols’. Volgens Treble heeft Tim Noble enorm geholpen aan de performance van de band. “Je zag jezelf in een grote spiegel en je zag precies hoe je beweegt”, vertelt Niña met haar fonkelende ogen. “Je gaat je dan heel erg daarop focussen”, vult Djem aan. “En je weet precies hoe je jezelf moet presenteren op camera”, vindt Caroline. “Want optreden voor televisie is heel anders dan gewoon op een podium.” Enige hilariteit ontstaat wanneer de blondines het hebben over hun gezichtsexpressies tijdens het zingen. Caroline zingt iets voor. “Als je zo zingt”, zegt ze, “dan zie je heel veel rimpels in je gezicht.” Ze zingt hetzelfde liedje nog eens en trekt daarbij een ander gezicht. “En als het zó doet, dan heb je daar dus geen last van!” “Ik merkte ook dat als ik op een bepaalde manier kijk, dat je heel veel rimpels op m’n voorhoofd ziet”, zegt Djem. Ze doet het even voor. “Dus dan leer je om op een andere manier je gezicht te trekken.” En inderdaad Djem, dát ziet er stukken charmanter uit. In mei moet het tweede album van Treble verschijnen. “Muzikaal zijn we beter”, zegt Caroline. “De nieuwe liedjes zijn heel energiek.” Vrijheid en dromen zijn de centrale thema’s op de tweede plaat, die niet voor niets ‘Free’ zal heten. “We putten inspiratie uit het leven van alle dag. Maar ook natuur en vrijheid.” De inmiddels bekende trommeltjes en de typische samenzang zullen ook weer van de partij zijn. Want het geluid van Treble blijft wel herkenbaar, zo weten de dames ons te vertellen. Een onderwerp dat onvermijdbaar is wanneer je in gesprek bent met Treble is hun fantasietaaltje. Ook wel de ‘Treble-taal’. “Soms heb je een gevoel dat je niet echt met woorden kan uitdrukken, omdat het niet zo klinkt als dat je het voelt”, vertelt Caroline. “En met een bepaalde klank kun je dan wel heel goed dat gevoel oproepen.” Depeche Mode heeft van hun nieuwe single ‘Suffer Well’ een nieuwe versie opgenomen, ook in een fantasietaal. Het gaat hier om het zogenaamde Simlish, een taaltje dat gesproken wordt door poppetjes in het computerspel ‘Sims’. Fans van het immens populaire spelletje hebben een woordenboek samengesteld van deze fictieve taal. Zo verschijnt er ook een woordenboek van Treble. “Er komt een soort klein woordenboekje bij onze nieuwe CD”, aldus Djem. “Er komt niet alles in te staan, maar wel bepaalde woorden die we vaak gebruiken.” Zus Niña vult aan: “We doen dat niet met alle woorden omdat mensen sommige woorden hun eigen betekenis kunnen geven. Hun eigen invulling en gevoel.” Toch blijkt er ook bij de meiden zelf wel eens verwarring te bestaan over de woorden. “In de studio kwamen er bijvoorbeeld achter dat Djem een ander woord zong dan wij”, onthult Caroline. “Soms veranderen we de woorden ook wel eens. Bijvoorbeeld als ze niet lekker rollen.” Het schrijven van de liedjes gaat op basis van improvisatie. “We pakken een gitaar of een djembé en dan beginnen we gewoon ergens”, zegt Caroline. “Niña schrijft het dan snel op en van daar uit gaan we verder.” Improvisatie blijkt echter grotendeels beperkt tot het schrijven. Live gebeurt dat veel minder, aldus Djem: “Caroline doet dat wel eens. Tijdens sommige nummers schreeuwt… Ehm, zingt ze er dan wel eens harder doorheen of zo.” Caroline zegt in antwoord daarop: “Het ligt eraan hoe ik me voel op die dag. Als ik denk dat m’n stem het wel haalt, dan probeer ik het…” Het halen van de hoge noten. Uiterst belangrijk op zoiets als een Songfestival. Gerard Joling kan erover meepraten. Dat is echter niet iets waar Treble zich zorgen om lijkt te maken. Een ander belangrijk punt op het Songfestival, althans voor de vrouwelijke (of omgebouwde) kandidaten, is natuurlijk de jurk. “Ik doe een jurk met een grote hoepel aan”, grapt Caroline. De dames weten niettemin al heel goed wat het moet worden. Jurken in aardkleuren. Wat natuurlijk goed past bij de muziek van Treble. Niña stelt ons gerust: “Je hoeft ons in ieder geval niet in fel roze jurken te verwachten!” De verwachtingen voor het Songfestival zijn hoog gespannen. “Ik denk dat wij heel uniek zijn”, aldus Caroline. “Zeker met de liedjes in onze eigen taal.” En daar slaat de zangeres de spijker op z’n kop. Want Treble is natuurlijk een fantastische gimmick voor het buitenland: Mooie blonde vrouwen die gepassioneerd op trommeltjes slaan en daarbij in een taal zingen die helemaal niemand in Europa verstaat. Nu waren percussie-instrumenten de afgelopen jaren niet aan te slepen bij het Eurovisie Songfestival. Zeker niet na de overwinning van de Slavische schone Ruslana (Oekraïne), in 2004. Datzelfde geldt natuurlijk voor blonde zangeressen. De combinatie van deze twee is redelijk uniek. En het feit dat Treble zingt in een fantasietaal maakt het helemaal een mooi verhaal voor de internationale pers. Al had Duitsland al eerder een act die (gedeeltelijk) zong in een soort zelfverzonnen taaltje: Stefan Raab met ‘Wadde Hadde Dudde Da’ in 2000. Als Treble het Eurovisie Songfestival wint, dan hebben de dames alvast een internationale tour in gedachten. “Als we winnen gaan we alle achtendertig landen aandoen”, glundert Niña. “Het wordt wel een race tegen de klok dan, maar desnoods slapen we gewoon niet.” De dames zijn dus uiterst ambitieus, maar ze zullen het eerst nog moeten afleggen tegen de rockband Behave en zangeres Maud. Dat zijn namelijk de tegenstanders van Treble tijdens het Nationaal Songfestival 2006. Treble speelt in totaal drie liedjes. De eigen geschreven nummers ‘Amambanda’ en ‘Lama Gaia’ en het speciaal voor hun geschreven ‘Make Your Choice’. Dit nummer hebben de dames zelf uitgekozen uit alle ingezonden liedjes. Wel heeft Treble enkele aanpassingen aangebracht. “We hebben er een dikke Treble-saus overheen gedaan”, zegt Djem. Een vakjury en een publieksjury bepalen welk liedje er wint. Het winnende liedje tijdens het Nationaal Songfestival 2006 zal zich kwalificeren voor het Eurovisie Songfestival, dat dit jaar in Athene wordt gehouden. Op zondag 12 maart wordt het Nationaal Songfestival 2006 uitgezonden op Nederland 2, om 19:00u. De presentatie is in handen van niemand minder dan Paul de Leeuw. Uitgebreide informatie staat op de speciale Songfestivalsite van de NOS.

nu op 3voor12