Waar de gemiddelde politicus of ambtenaar tegenwoordig zijn ideeën rapt (Leers, Donner, de SP Almere, D66 Amsterdam), houden de ambtenaren van Sittard-Geleen het bij een carnavalsnummer. En dat lijkt typerend voor de kijk op muziek in de tweede stad van Limburg. Want waar zij zich de laatste jaren met name bezighielden met onderling gekissebis, de trotse nummer laatst uit de Gouden Gids Divisie en vele mega(dure...)-projecten moest menig popmuziekliefhebber met lede ogen toezien hoe de popcultuur het onderspit dolf. Popmuziek stond de afgelopen vier jaar ondanks diverse onderliggende problemen niet te vaak op de agenda van een raadsvergadering. Is er nog hoop voor de toekomst voor bands in Sittard-Geleen?
INFA
Die toekomst ligt misschien wel bij INFA. De gemeente Sittard-Geleen loopt behalve met haar eigen carnavalsoptochten op het moment weg met dit paradepaardje. De jonge rocksensatie zag, kwam en overwon Popsport, won de Limburgse Cultuurprijs, speelde op de inhuldiging van wereldkampioen polsstokhoogspringen Rens Blom en komt in zowat elke culturele presentatie van de stad voor. Je zou denken: vier zulk jonge jongetjes en meisjes (gemiddeld 14) zijn het exponent van een geweldige onderliggende popstructuur in Sittard-Geleense popmuziek. Maar als je dat denkt, kom je bedrogen uit.
DE BOERDERIJ
Een levendig popklimaat begint immers bij de wortels: repetitiemogelijkheden voor jonge bands die daarna hun eerste stapjes op een klein podium kunnen maken. Opmerkelijk is allereerst dat veel Sittard-Geleense bands er nét voor kiezen om te repeteren buiten de stadsgrenzen. De optreedmogelijkheden voor lokale bands zijn de afgelopen jaren stapje voor stapje afgebouwd of verslechterd: Uit kostenoogpunt sloot De Boerderij in 2003 haar deuren om samen te gaan werken met de Fenix. Dat mislukte en sinds kort werkt De Boerderij met een minimaal budget en bijna een halve fte weer onder haar eigen vlag.
FENIX
Het enige échte poppodium blijft natuurlijk de Fenix. En dat stond nauwelijks een jaar geleden op kiepen. Door het uitblijven van een standpuntbepaling van de gemeente omtrent cultuur in relatie tot de Fenix, dreigde welzijnstichting 'Partners in Welzijn' te stoppen met haar activiteiten. Het pand aan de Odasingel was bovendien slecht onderhouden en ook de gebruikersvergunning was een probleem. Even kwam popmuziek op de politieke agenda en nu mag de Fenix na wat aanpassingen in alle armzaligheid nog een paar jaar door. Bands, en met name lokale bands, zie je er echter steeds minder optreden en de concertavonden worden hoe langer hoe meer vervangen door goedkopere feesten en partijen. Alles mede als gevolg van een geldkwestie, waardoor ook het aantal medewerkers al dramatisch werd afgebouwd.
DE HANENHOF
Zit het aan de basis al niet goed, daarboven is het niet veel beter. Neem de verbouwing van de concertzaal De Hanenhof, die tussen 2003 en 2005 plaatsvond en grotendeels werd gefinancierd door de gemeente Sittard-Geleen. Alles óm de zaal werd verbouwd, maar de concertzaal zelf bleef volledig intact. En dat is volgens de modernste technische normen van de jaren vijftig (de opening was in 1957). Het gevolg was te raden: een boze Jan Smeets, toch een van de steunpilaren als het gaat om organiseren en particulier initiatief binnen de gemeente, die liet weten er met zijn Buro Pinkpop geen concerten meer te organiseren tot er de nodige aanpassingen zijn gerealiseerd.
EVENEMENTEN
In februari 2005 trok de Stichting Mama's Pride aan de bel. Het bestuur had net te horen gekregen dat de subsidie voor het jaarlijkse festival, dat amper drie maanden later zou plaatsvinden, met 30% was verlaagd. Tijdens het vragenuurtje stelde Rosita Custers namens Groen Links vragen bij de gang van zaken. De steun voor popmuziek kwam daarbij van links, want ook Henk de Boer (PvdA) en Berry van Rijswijk (Groen Links) staken hun nek uit voor het enige openluchtpopfestival van Sittard-Geleen, dat daarmee uiteindelijk toch doorging. Zijdelings aan popmuziek had een andere organisatie minder geluk in 2005. Het eens zo groots opgezette dancefeest 'Limburg Love Parade' verdween uit Geleen. Wél kwam er een nieuwe kermis die door de gemeente zelf werd georganiseerd in Sittard: de Oktoberfeesten. Van de vaak gehoorde leus 'stimuleren van particulier initiatief' kwam dus weer niet veel terecht.
DE PARTIJPROGRAMMA'S
Ondanks het gebrek aan aandacht voor popmuziek aan de oppervlakte, lijkt de politiek ervan bewust dat er wat moet veranderen. Misschien is dit het gevolg van het succes van INFA, en het volgende besef dat popmuziek een positieve aantrekkingskracht op jongeren kan hebben. Iets wat deze gemeente zo hard lijkt te missen. Anderzijds is de aandacht misschien een gevolg van de problemen rondom de Fenix en de jongerencentra als Bartok en Boerderij. De partijprogramma's* reppen dit jaar in brede en mooie bewoordingen over meer evenementen en besteden veel aandacht aan uitgaansmogelijkheden voor jongeren. Zij mogen zich alvast vrijwel zeker verheugen op de komst van een discotheek, al dan niet met 'mega' ervoor. Voor het investeren in een, mogelijk nieuw, poppodium is er maar deels steun via de PvdA, Transparanz, Groen Links en D66. De rest van de partijen noemt een poppodium niet als speerpunt.
Over popcultuur wordt namelijk in lang niet alle partijprogramma's gesproken. De VVD, de Ouderenpartij en de lokalen GOB, Stadspartij Sittard-Geleen-Born, SBG en Zone 30 benoemen popmuziek niet als zodanig. Als er wel over gesproken wordt, dan blijken de meningen nogal te verschillen. De grootste partij CDA vertelt juichend dat: "...in de Fenix jonge musici klaarstaan om door te breken op de Nederlandse poppodia." D66 vindt daarentegen dat de Fenix nét: "...meer als poppodium gebruikt kan worden". Twee nogal contrasterende beelden. Groen Links pakt het van alle partijen het meest gedetailleerd aan en ziet popmuziek als een 'volwaardige cultuuruiting' waarbij alle facetten moeten worden ondersteund en wil behalve een nieuw poppodium bovendien dat de gemeente zich gaat inspannen om Pinkpop terug te halen: het andere uiterste.
HET STEMADVIES
Achter de schermen wordt er op ambtelijk niveau momenteel wel degelijk gewerkt aan beleid en een meer structurele kijk op popmuziek volgens de 'Handreiking voor gemeenten' van POPNL. De vraag is gerechtvaardigd of dit niet al veel eerder had moeten gebeuren en of dat de zittende coalitie mag worden verweten. Mijn antwoord daarop luidt ja. Een stad van bijna honderdduizend inwoners, de tweede in Limburg, met een poppodium dat het nauwelijks voor mekaar krijgt om een à twee keer per maand een act met nationale betekenis te programmeren is natuurlijk te triest voor woorden. Het is nodig dat de lokale partijen ruimte maken voor partijen met visie. De huidige coalitie met daarin veel lokale partijen en het CDA heeft het op het gebied van popmuziek de afgelopen vier jaar flink laten liggen. Daarop mogen ze best worden afgerekend. En wat mij betreft hebben de PvdA en Groen Links dan de beste papieren. Zij hebben zich vanuit de oppositie laten horen en hebben partij-programma's waarin popcultuur aandacht krijgt. Deze stad kan beter!
* De partijprogramma's zijn doorlopen op het gebied van evenementen en cultuur en er is gezocht op de termen 'pop' en 'Fenix'.
Tekst: Kees van den Berg
Het 3VOOR12/Limburg stemadvies: Sittard-Geleen
Popmuziek als genegeerd zorgenkindje
Op 1 februari jongstleden debatteerde de Tweede Kamer over de alternatieve popnota van de SP. Landelijk stond de grootste cultuursector van Nederland even in de schijnwerpers. Maar hoe is dat lokaal bij ons in de buurt? 3VOOR12/Limburg kwam na positief nieuws uit Parkstad terecht in Sittard-Geleen. En dáár is na de herindeling nog heel wat werk aan de winkel.