Zonder zijn muziek zou het universum geen stand houden

Zeven vooraanstaande Limburgers over de betekenis van James Brown

Maurice Kamps, ,

Maandag 25 december, om kwart voor twee 's nachts overleed James Joseph Brown Jr. op 73-jarige leeftijd. 3VOOR12/Limburg stoorde eerste kerstdag een aantal vooraanstaande Limburgers en vroeg wat The Godfather Of Soul voor hen betekent. James Brown volgens een gitarist, een hiphopkenner, een organist, een dj, een bassist en een zanger. "JB rest in peace... Keep it funky up there!"

Zeven vooraanstaande Limburgers over de betekenis van James Brown

James Brown is dood. In de kerstnacht overleed de levende legende aan de gevolgen van een longontsteking in het Emory Crawford Long ziekenhuis in zijn woonplaats Atlanta. Een aantal vooraanstaande Limburgers vertellen wat hij voor hen betekent, geven hun visie op zijn rol in de muziekgeschiedenis en kiezen uit de achthonderd nummers die hij naliet hun favoriet. Een eerbetoon aan zanger, songschrijver, bandleider, producer, multi-instrumentalist, danser en performer: Mr. Dynamite, The 'Please, Please, Please' Man, The Boss, The Hardest Working Man In Show Business, Soul Brother Number One, The Sex Machine, His Bad Self, The Minister Of The New, New Super Heavy Funk, The Godfather Of Soul: James Brown! THIJS SCHRIJNEMAKERS Organist van Funkmonster, Alize, Inna-Truth, Chili Con Fusion en Hot Sushi. Favoriete James Brown-track: 'Cold Sweat'. "James Brown is best van grote invloed geweest op mijn muziek. Eigenlijk heb ik hem leren kennen in mijn puberteit, toen ik steeds verliefder werd op muziek maken. Met ons vriendengroepje (beter bekend onder de naam Funkmonster) luisterden we veel naar funk- en jazzartiesten. Dan kun je natuurlijk niet om James Brown heen. Het eerste liedje dat ik van Mr. Brown speelde was 'Cold Sweat'. Tijdens een show van Mo' Jones hoorden we het voor het eerst in opgepepte uptempo-versie. Later kwam ik op Google er achter dat het een James Brown-song was. Te gek gewoon." "James Brown is natuurlijk de man die de funk mainstream heeft gemaakt, daar kan niemand omheen. De funk stond weer aan de basis van onder andere de huidige hiphop en r&b. Hij was ook de eerste mainstream artiest die liedjes maakte die eigenlijk op één groove gebouwd waren. Hij sloeg daarmee een nieuwe weg in." "Hij heeft veel kritiek te voorduren gekregen over zijn songopbouw. Volgens critici waren het geen liedjes omdat er geen duidelijk couplet-refreinstructuur in zit. Daarin was hij dus eigenlijk ook een pionier. Want zijn liedjes vertellen wel een verhaal, met een begin en einde. En dat zijn liedjes naar mijn mening in essentie. Ook al gaat de tekst vaak gewoon over sex. Fuck de mensen die het geen liedjes vinden!" FRANKIE BOXCUTTA Dj van Terilekst en Kohfie Konnect. Favoriete James Brown-track: 'The Big Payback'. "James Brown betekent heel veel voor mij. Hij wordt toch gezien als de grondlegger van de hiphop en veel nummers van deze legende zijn de basis geweest van diverse hiphopklassiekers. Voor mij niet alleen de Godfather Of Soul, maar ook de Godfather Of Rap! En laten we we niet alleen binnen het hiphopstraatje kijken... Ik denk dat James Brown en zijn muziek binnen veel genres een enorme inspiratiebron is geweest. Zijn rol binnen de muziekindustrie is dus in mijn ogen gigantisch geweest!" "Zijn er eigenlijk nog wel James Brown-nummers te vinden die niet helemaal kaal gesampled zijn? Volgens mij niet toch...? Dan ben je voor mij een ware legende. JB rest in peace.....keep it funky up there!" MAURICE DE LANGE alias MO TEA Mo & The Family T., The Funktransplant en The Detroit Grand Pubahs. Favoriete James Brown-track: 'Soulpower'. "Een funky beat, tsjoppend gitaartje, groovy baslijn, lekkere blazers en daarover heen de energieke screams en shouts van James Brown zelf, "Bringing it up and bringing it down". Oergrooves die werken, vooral ook doordat iedere muzikant voelt wat die speelt. James Brown is de shit!" "Hij is grondlegger van funk en soul en van grote invloed op alle andere groove-gerelateerde stijlen die daarna zijn ontstaan, zoals hiphop, dance en noem maar op. Hij heeft het eigenlijk uitgevonden om verschillende instrumenten als een drummer te laten spelen. Vijf minuten op één akkoord jammen, dan een keer naar de brug en terug. Heerlijk! Het is ook niet voor niks dat hij zoveel gesampled is. Toevallig hebben we zelf pas nog een stukje van hem gesampled voor een nieuwe Funktransplant-track." MAX P Rapper van Alize en Southern Underground Beats. Favoriete James Brown-tracks: 'Sex Machine' en 'The Funky Drummer'. "James Brown is een icoon, die status heeft hij verdiend, hij is The Godfather Of Soul, maar van mij mag hij ook wel the King Of Soul heten!" Helaas is die naam al gereserveerd voor Solomon Burke. " James Brown is een bron van inspiratie zeker wat betreft entertainment. Muziek maken is voor mij je gevoel aanspreken, inhoud hebben, maar ook entertainment bieden is belangrijk, je moet toch mensen vermaken." "In 1994 trad ik met een aantal Nederlandse artiesten op tijdens het Golden Stag Festival in Roemenië. Toen heb ik James Brown ontmoet in het hotel waar we met zijn allen zaten. James had een hele verdieping voor zijn entourage van tweeëndertig man, Ray Charles overtrof dat nog met tweeënveertig man. Ik had een etentje met zijn manager. Hij vertelde mij over het leven in hotels, de ene dag optreden in Italië en de dag erna weer vertrekken naar Chicago." "Wat me opviel is dat hij een rasrtiest was, toen ik na een uur dacht dat het optreden af was gelopen, bleek hij zich alleen even omgekleed te hebben en trad hij nog uur op. Hij maakte zijn naam als The Hardest Working Man In Showbussiness waar. Hij had blazers, dansers, een Hammondorgel en twee drummers. De drummers speelden om de beurt en klonken allebei hetzelfde. Als ze samen speelden dan drumde de een een basis funkritme en de andere ghostnotes en rollende funkrifs." "James Brown had veel aandacht voor perfectie. In Roemenië deed hij ook zelf de soundcheck, hij luisterde naar het Hammondorgel en toen het geluid hem niet beviel joeg hij de organist weg en ging zelf achter het orgel zitten tot het goed klonk." MAURICE LAVEN Hiphopforum Lowereast.NL. Favoriete James Brown-track: 'Please Please Please'. "Ik las vanochtend het nieuws op internet en was eigenlijk meteen gedeprimeerd. ' James Brown is dead'! Maar nu echt. Hij is natuurlijk een bepalend persoon geweest in de muziekgeschiedenis, zijn discografie alleen al is genoeg om drie mensenlevens te vullen. Een markant en opvallend persoon, zoals Elvis, Michael Jackson en, later in de hiphop, een Eminem ook waren en zijn. Mensen door wie muziek simpelweg naar een hoger niveau wordt getild, enorm creatief en eigenzinnig. Als artiest en mens in het dagelijkse leven was het natuurlijk een verschil als dag en nacht..." "Alleen voor de samples al is Brown een held, zoals de kreet "One, two, three, four - Hit it" uit 'Funky Drummer', die in vele tientallen hiphoptracks voorkomt. Persoonlijk ' dig' ik zijn oudere spul nog het meest, tracks als 'Please Please Please'. Je voelt zijn pijn bijna, die rauwe klanken en vrijheid van toen is ongekend. Muziek anno 2006 is vaak zo gepolijst. Het is net als hiphop, ik hoor liever de jaren negentigstijl dan veel van wat nu uitkomt. Oude soul, jazz en funk doet het sowieso goed en met muziekgeschiedenis heb ik veel van die oldies muzikaal mogen proeven. Je verliest jezelf helemaal in die muziek, het raakt je gewoon diep." "James Brown mag nu wel dood zijn, maar hij blijft een smaakmaker en bij de fijnproevers zal hij vele generaties na ons nog voortleven. Ik zal, zoals vele anderen, waarschijnlijk deze week in de cd-speciaalzaak nog wel een 'Best Of' aanschaffen om de beste man te eren, maar wat baal ik er nu van dat ik North Sea Jazz 2004 uiteindelijk nog gemist heb. Dat komt nog wel een keer dacht ik, maar helaas... James leeft voort in de vele tracks die hij gemaakt heeft, en alle samples die de hiphopmuziekgeschiedenis rijk is, zo is hij onsterfelijk verklaard." RAYMOND TRIEPELS Alias soul, funk en hiphop dj Jack Scagnetti en contrabassist in Seven Hours In Debby. Favoriete James Brown-tracks: 'I'm A Man', 'Say It Loud, I'm Black And I'm Proud', 'The Big Payback'. "Voor mij staat James Brown voor een aantal zaken; natuurlijk is hij grondlegger van funk en soul, mooie danspasjes, de jas act op het eind van z'n show, etcetera. Maar hij had wel al heel snel door dat je als zwart iemand in Amerika wel kon blijven vragen om gelijkheid, maar je beter de touwtjes zelf in handen kon nemen. Zo was hij eigenaar van eigen platenlabel en een radiostation. Daarmee sloot hij zich aan bij de visie van de Nation Of Islam en The Black Panther-beweging, al weet ik niet of hij dat ook officieel bekrachtigd heeft, echter de handelswijze en visie komen sterk overeen. Zwart bewustzijn, de 'field negro' en niet de 'house negro'. Niet vragen en assimileren, je eigen koers varen en uitgaan van eigen kenmerken en kracht." "Daarnaast komt natuurlijk het muzikale gedeelte: Drum, bas, maar ook gitaar en blazers, waren de ritme sectie. Gitaar was vaak alleen staccato gespeeld, net zoals de blazers. Daardoor viel alles op z'n eigen plek. Luister naar 'Funky President' en je weet wat ik bedoel te zeggen. Het is niet een ritme met baslijn en er boven op een gitaarlijntje. Nee, het grijpt zeer ingenieus in elkaar. Luister elke partij apart en je zult de puzzel zien die dan uit elkaar valt. Samen swingt, funkt, grooved dit zo hard, niet te bevatten. Van dit soort 'puzzels', dat wil zeggen: Op elkaar gelegde stukjes staccato instrument, die precies in elkaar grijpen, heeft hij er ook nog eens tientallen verschillende van gemaakt." "Denk ook aan 'Super Bad': de drums en blazers samen, daarnaast de lopende baslijn. Na twintig seconden komt de gitaar erbij, puur staccato als ritme... Je krijgt nu funk die heel anders klinkt als die van bijvoorbeeld Sly Stone. De ritme secties zijn qua bezetting wel verschillend geweest over de jaren en het zal altijd wel een raadsel blijven wie precies wat heeft bedacht en ingespeeld. Maar James moet hierin zeer belangrijk zijn geweest, daarvoor is zijn muziek te consequent over de jaren. Van 1960 tot en met eind '70 blijft hij op deze manier innovatief bezig." "Als laatste wil ik kwijt, dat het naar mijn menig tragisch is geweest dat de man tot zeer hoge leeftijd moest blijven optreden om z'n rekeningen te kunnen blijven betalen. We hebben het hier over een grondlegger met ongeveer tachtig LP's en ontelbare hits. Ik hoop niet dat James Brown, net als zo vele zwarte artiesten, herinnerd wordt als de man die vast heeft gezeten, achtervolgd moest worden om te worden gearresteerd etcetera, etcetera, maar als een muzikaal genie dat z'n weerga niet kent. De toekomst zal het uitwijzen." BART OOSTINDIË Zanger en gitarist "Ik schrok toen ik hoorde dat hij dood was. Ik heb het van een mede muzikant gehoord, zijn overlijden is iets waar je elkaar dus over opbelt als muzikanten. Dat zegt al een heleboel. Ik ging er stiekem van uit dat hij het eeuwige leven zou hebben, hij is er altijd geweest, zolang ik me kan herinneren, dus hij gaat ook nooit meer weg. Zonder zijn muziek zou het universum geen stand houden, waren we kreupel geweest. Zijn muziek, vibe, show, de man was oer. Al die dingen die hij op het podium deed waren gewoon het beste van het beste." Motherfucking James Brown wat kan je zeggen? James Brown, you dig.