PopSport, als initiatief van Stichting Popmuziek Limburg, daagt Limburgse beginnende schoolbandjes uit deel te nemen aan een educatief project in de vorm van een wedstrijd. Voor deelname aan Popsport kunnen zich bandteams aanmelden mits het merendeel (de helft +1) van de bandleden verbonden is aan een school voor voortgezet onderwijs. Coverbands kunnen deelnemen, mits er gaandeweg het traject aan eigen repertoire gewerkt wordt.
“Wat grappig dat je de uitzending hebt gezien en wat verschrikkelijk haha”, reageert Michelle meteen. “Ik weet niet precies wat L1 heeft uitgezonden, we hebben een jaar geleden namelijk inderdaad een filmpje opgenomen voor popsport.” Michelle was toentertijd zangeres in de schoolband van het Stedelijk Lyceum te Roermond. Helaas is de band uit elkaar gevallen door ruzie en smaakverschillen. Dus de band is uiteindelijk niet door de voorrondes gekomen. “We zijn als het ware bij elkaar gegooid, en iedereen had een andere muzieksmaak, een andere stijl en een ander idee. Dat was wat dat ons in het begin zo hecht maakte maar ons uiteindelijk dus ook brak.”
“Het leek ons verschrikkelijk leuk om mee te doen. Ons doel was toen eigenlijk om veel ervaringen op te doen.” Het gaat er bij Popsport om dat de bandteams (band plus managementteam) zich gaandeweg het project zo ver mogelijk ontwikkelen. Dit kan door middel van het volgen van workshops, het maken van studio opnamen, bandcoaching, etc. De klemtoon ligt dus niet op de kwaliteit van de deelnemende bands, maar op de ontwikkeling die ze tijdens Popsport doormaken. “Na alle workshops zou het team van Popsport bekijken wie het meeste vooruitgang had geboekt”, vult de jonge zangeres uit Roermond aan. “Dit betekent dus dat je niet op de kwaliteit van de band wordt beoordeeld, maar juist op hoeveel tijd je erin steekt en hoeveel je ervan leert. Op basis van dit alles worden/werden 10 bands uitgekozen die met hun single op een 'Popsport-cd' zouden komen.”
Het Popsport-project is onder te verdelen in drie fasen;
Deze eerste liep tot en met januari 2005. In deze fase kon elk bandteam haar eigen koers uitzetten aan de hand van haar budget. Uiteindelijk maakte de jury een beoordeling en werden elf bandteams uitgekozen om verder te gaan met het volgende onderdeel.
De geselecteerde bands hebben elk een eigen nummer opgenomen die samen op een verzamel-cd zouden komen. De managementteams moesten in dit onderdeel onder professionele begeleiding een promotie en publiciteitsplan voor de verzamel-cd opzetten. Dit vond plaats vinden van februari tot in april.
De finale van Popsport vond plaats in mei; Tijdens een groot gala werd de winnende band bekend gemaakt (dit jaar is dat de Sittardse rockband ‘INFA’ geworden) tevens werd de eerder genoemde verzamel-cd gepresenteerd . Deze winnaar heeft de mogelijkheid gekregen om een professionele videoclip op te nemen die op tv-stations als L1, TMF, The Box en MTV vertoond zal gaan worden.
Niet alleen de uitzending van L1 liep achter de feiten aan, zelfs de website van initiatiefnemer Stichting Popmuziek Limburg bericht erg beknopt en laat wat betreft informatieverstrekking. “Alles wat ik net heb beschreven hoort nog bij de rondes van vorig jaar”, vertelt Michelle. “Ik neem aan dat Popsport nu met een tweede 'serie' bezig is, en nieuwe bands heeft gevonden. Daarom verbaasde ik me erover dat wij werden uitgezonden.”
Popsport voor schoolbands
Beoordeling op inzet, niet zozeer kwaliteit
De Limburgse televisiezender L1 zond vorige week een item uit over Popsport; een initiatief van Stichting Popmuziek Limburg om de popmuziek onder scholieren te promoten, te informeren en enthousiasmeren. Het blijkt echter dat de uitzending al een jaar geleden is opgenomen. De website van Stichting Popmuziek Limburg loopt ook achter de feiten aan. 3VOOR12/Limburg sprak met de zangers van een deelnemende schoolband, voor meer informatie.