De jaren negentig herleven met java en bewegende plaatjes De jaren negentig herleven met java en bewegende plaatjes

Website analyse www.backstage.nu

, Twan Bakker,

De jaren negentig herleven met java en bewegende plaatjes

Website analyse www.backstage.nu

Twan Bakker, ,

De Maastrichtste club ´Backstage´ is de huisvesting van vele groeiende bands geweest en is nog altijd sterk in het organiseren van themaavonden en kleinschalige concerten. Maar is de uitstraling van de ‘independant club’ doorgevoerd in de huisstijl van hun website? 3VOOR12/Limburg bekijkt met technische ogen de werking, vormgeving en uitstraling van de website; www.backstage.nu

Website analyse www.backstage.nu

3VOOR12/Limburg bekijkt websites die met de Limburgse popmuziek van doen hebben. Ditmaal nemen we de homepage van ‘independant club Backstage’ te Maastricht onder de loep. Zaal: Backstage - Maastricht URL: www.backstage.nu Taal: Engels Noodgedwongen is er gekozen voor een .nu-domein, want met backstage.nl word je doorgestuurd naar Peter’s Partypage, wat er geheel niet toe doet (maar zover ik in één oogopslag kon zien een hippe jonge DJ, of iets in die trant). Het visitekaartje van een website is, naast de URL, het introscherm. Voor wie de club in maastricht niet kent op een non-digitale manier, is het moeilijk voor te stellen dat het zaaltje aan een grote weg ligt met een klein bord aan de muur en een trap naar beneden vooralleer je voor de ingang staat. In tegenstelling tot het voorgenoemde, komt dit niet overeen met het eerste wat je ziet als je het internet-adres intikt; Je krijgt zes knipperende vierkantjes te zien (voor de kenners: animated gifs), met logo’s en foto’s die eigenlijk te snel weer verdwijnen om snel op te kunnen maken wat er op staat. Sinds het begin van internet is de concentratie van een bezoeker alleen nog maar van kortere duur geworden. Persoonlijk geef ik nog altijd de voorkeur aan een rustgevend openingsscherm (met name voor een club als de Backstage), met een duidelijk logo, zodat je direct weet waar je bent uitgekomen. Het is ook maar beter om niet te lang te kijken naar de knipperende plaatjes, want ze zijn nogal misselijkmakend. Na het introscherm kom je uit op een drukke pagina met een eenvoudig frame aan de linkerzijde met verschillende menu-items. Maar wat ziet mijn oog? Mijn browser heeft een pop-up geblokkeerd. Normaal gesproken zou ik de melding hiervan gewoonweg negeren, maar vandaag niet. Ik sta de browser toe de pop-up te laden en ververs vervolgens de pagina. Er verschijnt een klein, nieuw scherm met een witte achtergrond waarop in gele letters de aanmelding voor de mailinglist wordt gepromoot. Het makkelijkste om deze tekst te lezen is het selecteren ervan, waardoor de achtergrond blauw wordt en de tekst wit. Met een eenvoudig javascript kunnen bezoekers zich aanmelden voor de mailinglist. Jammer dat het niet idiootbestendig is, zodat je ook een leeg veld kunt aanmelden (dit zal de webmaster weer wat extra werk opleveren). Ik sluit de pop-up snel, aangezien ik (en waarschijnlijk 95% van de internetgebruikers met mij) een onuitsprekelijke hekel heb aan die dingen. Het scherm laat nu de agenda van de club zien. Ik moet zeggen dat dit wel heel erg onoverzichtelijk is opgebouwd, maar als je de tijd neemt om de stijl te ontdekken, dan staat er wel alles wat je moet weten. Daar moet je ook maar het geduld voor hebben. In het linker frame staan dertien links naar de onderdelen van de site. Te weten: events, about us, mailing-list (waarom met streepje?), free stuff (doet het altijd goed volgens marketeers), pictures (omgeven met een flitsend ‘new-new-new’), road map, regulars, in the news, links, guestbook, contact, bands/DJ’s, jobs. Het is een hele rij van onderdelen, wat misschien toch handiger ingedeeld had kunnen worden. Alle pagina’s hebben een grijs logo van de Backstage als achtergond, wat helaas niet is vastgezet tegen de achtergrond en dus zodoende storend met de tekst mee scrollt. De ontwerper geeft echter te kennen wel te weten hoe dit te doen, want onder het item ‘roadmap’ staat de achtergrond wel vast (althans bij MS Internet Explorer). De menu-items ‘pictures, guestbook, contact, bands/DJ’s en jobs’ hebben helaas een andere achtergrond dan de rest. Wat me echter nog het meeste stoort is het trage javascript voor de ‘links’. Ik zie het nut niet in van dit script, omdat gewone tekst als links veel overzichtelijker werkt en een stuk sneller laadt. Hier is duidelijk geen rekening gehouden met het feit dat Windows XP niet meer standaard met java wordt geleverd. Je moet dus zelf de software downloaden. Ook dat moet je maar weten. Voor diegenen die zich nu achter de oren krabben: www.java.com. Over het geheel oogt de website, voornamelijk door deze javascripts, de bewegende plaatjes, de kleuren en de layout, nogal jaren negentig. De site is daarentegen erg compleet; vooral het onderdeel ‘in the news’ is heel goed opgezet. Hier zijn de artikelen geplaatst die zijn verschenen in verschillende bladen. De artikelen zijn uitgetypt, met bijbehorende foto’s. Een dergelijk item is een mooie toevoeging aan de website. Ook het item ‘about us’ geeft een heel mooi inzicht in de zaal, wat ze doen en wie ze zijn. De site is daarentegen erg compleet; vooral het onderdeel ‘in the news’ is heel goed opgezet. Hier zijn de artikelen geplaatst die zijn verschenen in verschillende bladen. De artikelen zijn uitgetypt, met bijbehorende foto’s. Een dergelijk item is een mooie toevoeging aan de website. Ook het item ‘about us’ geeft een heel mooi inzicht in de zaal, wat ze doen en wie ze zijn.
Tags

nu op 3voor12