…and then there were three …and then there were three

Gail of God – Severed

, Twan Bakker,

…and then there were three

Gail of God – Severed

Twan Bakker, ,

“Severed” is alweer de tweede langspeler van de Brunsumse cyber-industrial-formatie “Gail of God”. Hun eerste album “Fifth Angel” werd nog uitgebracht onder het bekende Nederlandse label DSFA (onder andere bekend van Orphanage, Within Temptation, etc), zo werd het nieuwe album (wat heet nieuw, het album werd al in 2002 uitgebracht) uitgebracht onder het duitse label “Apollyon”.

Gail of God – Severed

Severed klinkt een stuk toegankelijker dan de voorganger, maar toch is het album veel meer overgoten met een gezonde dosis emotie. De teksten stralen van ongemak, pijn en onbegrip. Toch is het album niet minder heavy dan het vier jaar eerder uitgebrachte album. De band heeft sinds de opnames voor Severed afscheid genomen van hun live-drummer (Hitter) en hebben een vierde persoon gevonden ter vervanging in de vorm van Troy, die de samples en backing vocals voor zijn rekening zal nemen live. Na de release van Severed werden enkele succesvolle shows gespeeld in Nederland, maar na de sporadise concerten verlaat ook Troy het duistere gezelschap. De reden hiervan blijft verder onbekend. Maar terug naar de plaat; Mijn persoonlijke favoriet van het album is de track “Wormhole”, dit is een nummer wat erg aangrijpend en meeslepend is. Dit wordt door de band in hun gloednieuwe shows, voorzien van geprojecteerde video-beelden, ook als zodanig ten gehore gebracht. Het nummer heeft dezelfde impact als de topper “Sucked into the sun” op het album “Fifth Angel”. Maar nummers als Human en Here I am doen zeker niet onder voor de bovengeoemde track. Op Severed wordt daarentegen veel meer geëxperimenteerd met geluiden, effecten en natuurlijk ook de stem van Gail Liebling zelf. Zijn zangkunsten en kunnen zijn duidelijk gegroeid tot een hoger niveau, wat ervoor zorgt dat het geheel interessant blijft, zelfs naar het einde toe. Het blijft een vreemde gewaarwording dat de band in Nederland niet de voeten aan de grond krijgen, terwijl ze dat wel verdienen. Het album staat als een huis; het is een strak geheel met mooie melodieën en een goede afwisseling binnen het genre. Nederland zal wellicht nog niet toe zijn aan de hogere gedachtengangen van de heer Liebling en de zijnen. Laten we hopen dat we nog veel van deze band zullen blijven horen.

nu op 3voor12