Als je je eigen muziek uitbrengt, moet je het algoritme van Spotify betoveren. Dat bepaalt of jij als optie voorgesteld wordt aan gebruikers. Hoe zorg je dat het jouw release kiest, en niet die van een gelijksoortige artiest?
Denk allereerst na over de plekken waar je promo doet: waarom is jouw track leuk voor dat publiek? Wees enthousiast over je release, al is dat niet makkelijk, want: “Vaak ben je als artiest he-le-maal klaar met je plaat als je ‘m net hebt opgenomen,” weet Jan van der Plas uit eigen ervaring. Vraag in dat geval aan je omgeving: “Wat maakt deze plaat nou zo goed?” Stel dat je hoort: “O, ik moest er zó van huilen…”, voer die feedback dan aan het algoritme. “Ik heb nog nooit een ontroerd algoritme meegemaakt, maar als je het algoritme vertelt dat iets ontroerend is, dan neemt het dat mee”.
Iets technischer: help jezelf door goede data over data (metadata heet dat) mee te geven. Denk aan artiestennaam, plaatnummer, een unieke code voor jouw nummer: de ISRC-code. Dat moet je altijd doen, anders is het systeem je zó kwijt.