De laatste Clubavond van het jaar 2025 op donderdag 4 december was een vroeg cadeau van de Sint, en een waardig startschot van de feestdagen. Niets klonk eenzijdig, van de mijmerende introspectie van Lonn (met aangenaam veel wisseling van instrumenten) tot de tetterende tsunami van The Velcro en de verrassend verankerde spacerock van Cosmic Debris. De calorieën van het kerstmaal mogen na dat potje dansen wel weer in.

Lonn

Breekbaar maar niet stuk te krijgen

Lonn komt aanzetten met een band met naast gangbaardere instrumenten ook voorwerpen als viool, cajón en stille gitaar. Het halfwakende lichtplan draagt bij aan de dromerigheid, en al met al heb ik genoeg singer-songwriters gezien die de stem alleen als genoeg zien. Hoge verwachtingen, waarom het juist weer een verrassing is als de zangeres voor een wat ingetogen en mijmerende manier van zingen kiest.

De setlist bevat een scala aan emotionele ontwikkelingen die het publiek samen met de artiest doorloopt, van met onderwerpen van jezelf uit de twijfel trekken (drie keer raden hoe volume en tempo van de track zich ontwikkelen) tot een teder folky nummer over het juk van prestatiedruk van je afschudden. Niet-filistijnen zullen er een vleugje philine in zien, maar dan in moerstaal.

Taalwaardigheid
Over taal gesproken, het is interessant welke draai de act geeft aan de teksten. Als je het label "poëtisch" ziet bij lyrics, denk je vaak aan óf dure woorden óf onderkoelde observaties. Wat er zo opvallend aan Lonn is, is dat de tekst alle gemeenplaatsen van gevoelens af lijkt te gaan zonder deze opties te kiezen, én tegelijk niet in clichés vervalt. Onder de zoemende bijval van de achtergrondzang lijkt ze af en toe meer een kalme toeschouwer van haar eigen emoties, erg verfrissend tussen de gebruikelijke dramatische uithalen.

Zit er dan geen pit in? Integendeel, zelfs een miniem en lichtvoetig lied over liefde geven voor het te laat is werkt in op je spieren. Een relaxed sixties vleugje hier, soms zelfs Ierse of Oosterse nuances van de rest van de bandleden, en het blijft dromerig maar nooit slaapverwekkend. Voor als je al deze omschrijvingen te abstract vind, kan je zelf op onderzoek uit in haar pas uitgebrachte single 'ik weet nog hoe'

The Velcro

Geen schurft aan surf

THE VELCRO is het bewijs dat Caps Lock nog steeds een cruise controle voor het coole is, alleen slaat deze cruise wel om door een flink golf aan punky surf psychedelica. Ondergedompeld in een theremin, met psychotische Kubrick belichting waar de fotografen vast nachtmerries aan overhouden, mag de podiumpresence aan de start van de set wel iets omhoog. Het wordt al beter tijdens 'Up All Night', met strakke lijntjes en net-een-lijntje-gedaan grijnzen op de gezichten van de formatie. 

Tussenin nog een downtempo roeptoeter riedeltje en dan komt het Tora! Tora! Tora! pitgevoel tijdens het cinematische surfspel van 'Kamikazi'. 'Sunny Day' gooit de complexiteit overboord voor een recht-in-je-hart ritme, waarbij de drumdame haar van haar krachtigste kant laat zien.

Allemaal winnaars
De uitstraling van de band is ongedwongen, alsof voor publiek staan een peulenschilletje is. Als verse voorrondewinnaars van de Nobel Award wisten ze de jury te imponeren en het publiek om hun vingers te winden. Vanaaf gaat het er iets lauwer maar nog steeds enerverend tegenaan. ' Hall of Ma'at' kan je het beste omschrijven als vunzig en fris. Daaran wordt de sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid waar punk toe verplicht wordt afgevinkt met een track die de wachtlijsten in de jeugdzorg aan de kaak stelt, lekker op tijd als single release voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. 

'Ticket To Ride', een eerder uitgebracht nummer, blijft het sterkst hangen. Een eenvoudige doch voedzame basis, herkenbaar en meegeschreeuwbaar tot je schor wordt, en dus ook het meest activerend voor de luisteraars in de zaal. Voor een vergelijkende warenonderzoek van optredens kan je 21 december naar de finale van de Nobel Award komen. Met dit optreden zijn we echter allemaal winnaars. 

Cosmic Debris

Ruimtelijk inzicht

Cosmic Debris heeft een grotere bezetting dan voorheen (radio-interview hiero), met ook een nieuwe bassist die ruim bijdraagt aan de ban waar de band je in plaatst. "Houston, we have a stellar riff", aldus fotograaf Ruben, die even op de redacteursstoel kruipt. De songtitels blijven we je grotendeels verschuldigd, want de setlist is in doktershandschrift opgetekend, maar alles is lang van ruimtestof en het voornemen van de formatie om over de settijd heen te gaan (wat ik nu mag verklappen) is de juiste keuze.

Stonergoede grooves worden afgewisseld met driftig driftende nummers die aan desert rock doen denken. Er zit genoeg interne variatie om de verveling tegen te gaan, waarbij een track soms zijn eigen drietrapsraket wordt. Het is meer je laten meevoeren dan meegesleurd worden in de pit, en crowd check laat vele waarderende blikken op meedeinende koppen zien.

Vacuum gevuld
Is geluid in het vacuum van de ruimte te horen? Als het aan de heren op het podium ligt wel, met een euforische middenstuk waar je best het etiket 'prog' op mag plakken. 'Sleepless' is dan weer zaalvullende zaligheid waarbij je vooral niet te veel hoeft na te denken. De gelickte kick van 'Interstellar Solar Race' kan alleen maar de afsluiter zijn, en zelf bij het naschrijven zit de melodie ervan nog steeds in m'n bol. Het is uitkijken naar toekomstig werk van de verhusselde formatie in 2026.