Iedere muzikant en toeschouwer staat op 28 juni met hetzelfde doel in de Qbus Club: om geld op te halen voor Werfpop 2025. Een tweede fundraiser in de Nobel gaat niet door, maar deze gelukkig wel – Talks Make Do en Gus Walker laten er hun new wavy rock en reggaehiphop horen. Alle versieringen laten zien waar het om gaat, met vinyl in de gang, stofstrookjesslingers van de laatste Werfpopeditie en twee hertjes gemaakt van cd’s.

Talks Make Do

Werfpopcreatiepodium

Wie introduceert de band achter ’Introducing Talks Make Do’? Onverwacht is dat Leidsch Dagbladverslaggever Mark Siera. Hij maakt opeens, als een echte gonzojournalist, deel uit van het evenement waar hij verslag van doet. “Laat het enige echte hertje niet hangen!” roept frontzanger Alex daarna.

Op ‘Introducing Talks Make Do’ liet de band zijn invloeden horen, zoals The Talking Heads, The Cure en The Smiths. Op het podium maken ze gebruik van een pedaalopstelling waar menig shoegazeact jaloers op is. Hun nummers klinken op de plaat wat gladder en live wat rockier, wat helpt om het publiek op te zwepen. Verschillende nummers van hun set deze avond staan op hun debuut-EP: ‘Ripples’, ‘Invisible Foreign Girl’ en ‘Room For Love’, dat ze sneller spelen dan op Spotify. Talks Make Do brengt daarnaast bijvoorbeeld het ongereleasde ‘The States in '84’. Frontman Alex vertelt dat het nummer, met liefdesgodin Afrodite als metafoor, werd “geschreven op Werfpop in een bad trip”. Gideon, de drummer, valt vanavond het meest op: hij speelt met kalme intensiteit uitstekend en zit vanaf het begin in het moment. Bij de toegift springt Alex het publiek in en loopt erdoorheen als door de Rode Zee. Bij de Nobel Award lieten ze het al eerder horen: dit frisse jarentachtiggeluid heeft toekomst.

Meer lezen over Talks Make Do? Lees hier ons interview met hen terug.

Gus Walker

Zonneschijn door een gat in de vierde muur

Breng hiphop, reggae, pop, rap samen met wat altrock (à la de vroege The Fun Lovin’ Criminals) en sfeerschepper Gus Walker klimt uit de ketel. Waar ze hun instrumenten laten koken, is er een feestje, ook vanavond. Het podium staat met acht man vol: drie blazers (een trombone, een saxofoon en een trompet), een toetsenist, drummer, bassist, leadgitarist en leadzanger/gitarist Gus Walker. Hij draagt de show moeiteloos en krijgt het publiek mee. Lau’s trompet zorgt voor het kenmerkende, plechtige geluid dat we al hoorden op hun debuutalbum ‘Pink Skies’, en ook de backing vocals zijn van hem. De solo’s van gitarist David zijn onopvallend goed en klinken soms lekker wah-wah. Wouter, de toetsenist, speelt vandaag voor het eerst mee. De nog ongereleasde onrustbezwering ‘Peace and Quiet’, dat tussen veel ‘Pink Skies’-nummers staat, komt in juli als single uit. Onder de lampen voelt de zomer ook als zomer, dus zingt Gus verder met ontbloot bovenlijf.

Aan het einde is van een scheiding met de dampende, zwoele zaal via de vierde muur weinig meer over. Gus sloopt de laatste resten door in het publiek in te springen en rond te dansen.

Meer lezen over Gus Walker? Lees hier ons interview met hem terug.

Werfpop is druk bezig met het plannen voor nog een fundraiseconcert, dat de organisatie na de zomer wil houden. De details maken ze nog bekend.