Vrijdag 1 november was een reis terug in de tijd, voortgebracht door de duisternis van Gaahls WYRD en The True Mayhem. Op een bepaald punt in de tijd zou dit een combinatie van de gevaarlijkste mensen uit Noorwegen zijn geweest, samengekomen om Leiden te verhullen in duisternis, geweld en muziek met Satan als voornaamste bron van inspiratie.

GosT de vreemde eend in de bijt?

Er staat een flinke rij voor de deur van de uitverkochte Nobel. 750 mensen willen naar binnen om de grondleggers van de second wave black metal te aanschouwen, zelfs nadat ze een dag eerder in Nijmegen stonden.

Aan GosT de eer om deze avond te openen, als ietwat vreemde eend in de bijt. Het synthwave project van de Amerikaan James Lollar is opgericht in 2013. Vergeleken met de andere twee bands van de avond is het duidelijk nog een nieuwkomer, en een bijzondere keuze voor de tour, want met hun voornamelijk retro-wave 80s worship lijkt het niet direct in het (black) metalstraatje te vallen. Toch vindt de muziek, kijkend ook naar acts zoals Carpenter Brut en Perturbator (curator op Roadburn), steeds meer een nieuw thuis bij het metalpubliek.

Vanavond laat GosT zich van een andere kant zien door snoeiharde darkwave te brengen, waarbij absoluut geen ruimte gelaten wordt om tot rust te komen. De bassist en zanger/synths staan op het podium onder de naam Ba’al-Berith en gaan gehuld in veel rook en onder zo’n laag corpse paint dat duidelijk wordt dat ze hier niet zijn om vrienden te maken. De band speelt strak, hard en snel. We horen veel nieuw materiaal van het laatste album ‘Possessor’, waarbij alle catchy synth’s uit het oude werk volledig uitgebannen zijn. Retesnelle blast beats, nerveuze synths en smerige baslijnen met het gekrijs van de zanger er overheen, laat het publiek met een ongemakkelijk gevoel achter.

Ondanks dat de band kwaliteit weet neer te zetten lijkt het niet goed binnen te komen bij het stilstaande publiek. De set zorgt er vooral voor dat men meer uitkijkt naar Gaahls WYRD. Toch mag de programmering van GosT in deze tour gezien worden als een grote stap voor het genre, eentje die hopelijk meer ruimte biedt voor vergelijkbare optredens.

Gaahls WYRD de beste zanger van de avond

Gaahls WYRD is misschien het best te omschrijven als een compilatie van alle muziek van Gaahl door de jaren heen, gecombineerd met eigen werk. Vanavond komt er een diverse setlist aan bod met nummers van Trelldom, Gorgoroth, God Seed en (gelukkig) redelijk wat nieuw werk van Gaahls WYRD. Het is vooral dat nieuwe werk dat de diversiteit van Gaahls stem laat klinken; van ijskoude schreeuwen tot volledig zuivere zang. Hij laat zo niet alleen blijken één van de beste black metal voormannen te zijn, maar ook een van de beste zangers. Zijn stem rijkt net zo ver als zijn priemende blik en gecombineerd met zijn wijzende devil’s horns zoekt hij regelmatig interactie met het publiek. Niet alleen Gaahl, maar ook de rest van de band is continu in beweging, wat voor een uitstekend samenspel met het publiek zorgt.

De teksten van Gaahl kenmerken zich veelal door repetitie, wat het een mantra-achtig gevoel geeft. Ook live komen deze elementen aan bod en eenieder die het hoort wordt dieper en dieper in de muziek getrokken. Met hoogtepunten in de setlist als ‘Wound upon wound’, ‘Prosperity’, ‘Beauty’ en het prachtige ‘Carving the voices’ is het uur voorbij voordat men er erg in heeft. Het fantastische geluid, de kwaliteit van de muziek en Gaahl’s stem maken het een optreden om niet snel te vergeten.

Zeer welkome verrassingen van Mayhem

De meest bekende en beruchte metalband, The True Mayhem, staat éindelijk in Leiden. Precies een week na het uitbrengen van hun laatste album ‘Daemon’, en na ongeveer 3,5 jaar getourd te hebben met ‘De Mysteriis Dom Sathanas Alive’ is het tijd voor wat anders. Een immense backdrop toont het artwork van de nieuwe plaat, een reusachtige demoon. Zanger Atilla gaat gehuld in een priestergewaad met corpse paint en hoorns. Bassist Necrobutcher zoekt continu de aandacht van het publiek en ook zijn gitaarspel komt zeer duidelijk in de mix naar boven. Hellhammer zit wederom verborgen achter de muur van bekkens die zijn drumstel is, maar legt een strakke fundering en speelt, zoals eigenlijk altijd, de sterren van de hemel. Ghul en Teloch laten zien dat ze in de loop van de jaren hun sporen verdiend hebben en ook live een diversiteit en vernieuwing aan het geluid kunnen brengen met als hoogtepunt het nieuwe nummer ‘Bad blood’, inclusief solo!

‘Falsified and hated’ opent de avond en zet direct de toon. Mayhem komt hier om zijn naam eer aan te doen en lijkt in staat te zijn om alles in de as te leggen. Het geluid is wederom zeer goed en de band is zelden zo enthousiast op een podium gezien. De band speelt niet alleen nieuw werk, maar vrij onverwacht ook nummers als ‘A bloodsword and a colder sun, part II live’, van ‘Grand Declaration Of War’ en ‘Symbols of bloodswords’ van ‘Wolf’s Lair Abyss’. Zeer welkome verrassingen!

Mayhem is nog lang niet klaar

Na acht nummers lijkt het in eerste instantie gedaan te zijn, maar zodra dat de band terugkeert in monniksgewaden, de backdrop naar de klassieke DSP line-up is veranderd en de eerste tonen van ‘Pagan fears’ klinken, weet iedereen hoe laat het is. Mayhem is nog lang niet klaar met De Mysteriis!
Ook ‘Life eternal’, ‘De mysteriis dom sathanas’ en ‘From the dark past’ laten zien dat de band het oude werk nog lang niet beu is en the past nog zeer zeker alive is! Als afsluiter wordt het volledig instrumentale nummer ‘Silvester anfang’ gespeeld.

Denken we…, maar als de backdrop wederom verandert, naar het klassieke logo met rode achtergrond, en banieren aan de zijkanten veranderen naar de covers van de demo tapes blijkt niets minder waar! The True Mayhem komt wederom terug op het podium, Necrobutcher zonder shirt met het logo duidelijk over de breedte van zijn rug getatoeëerd en Atilla in een Tormentor-esque uitrusting, waarna het écht oude werk aan bod komt!

‘Deathcrush’ en ‘Chainsaw gutsfuck’, beide uit 1987, laten het publiek volledig uit zijn dak gaan, gevolgd door ‘Ancient skin’ (van ‘Wolf’s Lair Abyss’). Als allerlaatste nummer spelen ze ‘Carnage’, het éérste échte Mayhemnummer, uitgebracht in 1986 op ‘Pure Fucking Armageddon’. En pure fucking Armageddon hebben ze gebracht. Met het volledig beheersen van een setlist die over drie decennia gespreid is, heeft The True Mayhem laten zien dat ze hun naam nog steeds eer aandoen. Mayhem kwam, zag en overwon en heeft hiermee een van de betere optredens uit hun carrière neergezet.