KASSETT rapt en filosofeert in nieuwste voorstelling KASSETT rapt en filosofeert in nieuwste voorstelling

In 'Ode Aan De Twijfel' is niets zeker

, Erik Olijerhoek

Muziektheatercollectief KASSETT speelt op zaterdag 11 mei in de Leidse Stadsgehoorzaal de première van hun nieuwste voorstelling 'Ode Aan De Twijfel'. “Het is een theatrale, filosofische hiphop-performance vol bluf, bitches, braggadocio en Beyoncés.” Wij interviewden het gezelschap tijdens een repetitie in Scheltema.

Zangeres en actrice Oukje den Hollander en schrijver en regisseur Frank Siera hebben voor ‘Ode Aan De Twijfel' performer en producer Abdelhadi Baaddi gevraagd mee te doen. “Hij kan muziek produceren, rappen en acteren. Precies wat we nodig hebben voor deze voorstelling, omdat die is gebaseerd op negen tracks en bestaat uit hiphop, rap, spoken word en soundscapes,” vertelt Oukje, “hij leert mij hoe ik moet rappen, want dat is een vak apart. Ik wist daar weinig van.”

De voorstelling gaat over twijfel. Frank: “Twijfelen heeft een positieve kant. Het is goed om te twijfelen. Ik vind het bizar als mensen direct antwoorden hebben in allerlei complexe situaties. De snelle reacties bij de aanslag op Charlie Hebdo zette mij aan het denken. Ik miste de nuance en de twijfel van experts in alle nieuwsberichten. Het was voor ons aanleiding om onderzoek te doen naar het fenomeen twijfel. We onderzochten het vanaf 2015 in vier korte voorstellingen en nu spelen we het eindresultaat in de grote voorstelling ‘Ode Aan De Twijfel'.”

Filosofisch idee van twijfelen

De basis van de voorstelling is het filosofische idee van Descartes die waarheid zocht door aan alles te twijfelen. “Misschien is onze wereld wel niet echt,” vertelt Frank, “je bent een mens van vlees en bloed, je bed is van hout en morgen komt de zon op. Je weet het zeker. Maar hoe zeker is die zekerheid? We bedenken misschien allemaal onze eigen waarheid. Dat we elkaar allemaal voor de gek houden. Daar is niets tegen in te brengen, maar er is ook geen bewijs voor. Wat nu als we worden geleid door een evil genius? En misschien is die evil genius ook weer slachtoffer van een andere… Daarover gaat de voorstelling.”

Rap en hiphop als vorm

In de uitvoering staan rap en hiphop centraal en dat is nieuw voor KASSETT. Oukje: “We hebben er een heuse studie van gemaakt. Frank studeerde songteksten en ik heb mij geconcentreerd op de techniek. Rappen is echt heel moeilijk. Je komt snel in ademnood. Maar ik heb in Abdelhadi een goede leraar.” Abdelhadi moet erom lachen. “Je doet het toch echt zelf nu,” zegt hij en plaagt haar door daaraan toe te voegen dat ze nog een beetje moet oefenen op haar “trap-stijl”. “Bij trap rap je net achter de beat aan en dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt,” licht Abdelhadi toe.

Abdelhadi is speciaal voor deze productie door KASSETT ingelijfd. Met hem is een professionele en gelouterde producer, beat-boxer, acteur en danser in huis gehaald, die onontbeerlijk is. Hij deed mee in verschillende theaterproducties in het hele land. In ‘Ode Aan De Twijfel' is hij verantwoordelijk voor de productie van de nummers. “Dat hadden we nooit zelf kunnen maken,” zegt Frank.

“Deze vorm is perfect voor de voorstelling. Rappers hebben meestal een directe boodschap en stellen vaak een ingewikkeld maatschappelijk probleem op een heel toegankelijke manier aan de kaak. Precies wat wij ook willen doen.”

Vond je het niet moeilijk om rapteksten te schrijven?

“Ja, best wel,” antwoordt Frank, “ik heb veel teksten bestudeerd voordat ik aan het werk kon. Uiteindelijk ben ik best tevreden over het resultaat. Rap biedt mogelijkheden in taal die ik anders nooit kan toepassen. Er zijn voorbeelden genoeg van Nederlandse rappers die heel creatief zijn met taal. Ik heb zelfs slang toegepast. Niet de nieuwste waarschijnlijk, want daar ben ik niet goed in thuis. De voorstelling bestaat uit negen totaal verschillende tracks en vertellen samen het verhaal.”

“En nu moet hij het loslaten,” lacht Oukje, “hij staat straks te nagelbijten in de zaal als wij op het podium staan.”

XL-uitvoering

De twee nummers die 3voor12 Leiden mocht horen in de repetitie klonken alvast veelbelovend. De voorstelling op 11 mei in de Stadsgehoorzaal staat niet op zich. Het is een XL-uitvoering met dj. Daarna wordt dit jaar de voorstelling op verschillende festivals gespeeld.

#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12 Leiden