Zondag 11 maart had huiskamerfestival Gluren bij de Buren de eerste Leidse editie. Er traden 31 acts op, van theater en dans tot pop, folk, jazz en klezmer muziek, op evenzoveel locaties van noord tot zuid Leiden. Wij gluurden met een camera naar binnen bij een aantal optredens en werden blij verrast, door zowel de interieurs als de artiesten.

Deze festivalervaring begint bij de Jan van Houtkade. Hier staat de Italiaanse singer-songwriter Andrea Maddalena, oftewel Skimming Water. Er is helaas nog maar weinig publiek naar dit prachtige huis gekomen. Toch is de gitarist blij met de (oude) bekenden en nieuwe gezichten die klaar zitten. Andrea zet, met zijn loopstation en vocal processor over zang en gitaar, een hele band met meerstemmige zang neer, die bij vlagen doet denk aan Dyzack. Met een rustige opbouw en uitleg bij elk nummer neemt hij ons mee van het prehistorisch getinte ‘Dance of the ancient ones’ tot ‘The boundary’. Hij weet er zelfs een milde beatbox doorheen te mixen.

Op de Rijn en Schiekade loopt de huiskamer langzaam vol voor het gitaar- en zangspel van Pieke Joue. De spelende vrouw brengt Engelstalige liedjes met rustige zang en een cleane elektrische gitaar. In het Frans bezingt ze de klos van de rode draad in ‘La fille qui joue’, gevolgd door een eerbetoon aan een overleden vriend met ‘Craftman’s Eye’. Pieke levert speelse gitaarpartijen op "zijn gitaar", scat er wat bij en sluit af met toepasselijk gefluit in het bluesy ‘Ghosttown night’.

Dieper het centrum in, aan de Langebrug, opent een huis met een immense huiskamer/woonkeuken de deuren voor het evenzo grote publiek van Less is more. Jong en oud staat of zit van keuken tot trap. Het trio Aat Boot (zang en gitaar), Peter de Water (zang en gitaar) en Maudy Tiemstra (zang) maakt perfecte huiskamermuziek. Als covers gespeeld worden van ‘Will you still love me tomorrow’ en ‘My girl’ zingt de hele kamer mee. Toch blijft de dansvloer leeg. Less is more, maar in dit geval had er muzikaal wel iets bij gemogen om het memorabel te maken.

Van muziek naar de Leidse toneelvereniging Tot Ieders Genoegen. ‘Winter’ is een emotioneel laatste gesprek tussen een rouwende moeder (Ilse Buikstra) en haar jaren geleden overleden dochter (Lizz Epping). Ze praten over vroeger, over begrip, onbegrip en het onuitspreekbare van de gebeurtenissen omtrent haar dood. In 20 minuten zetten Ilse en Lizz een intens, heftig gesprek neer, met enige ruimte voor vrije interpretatie, waar iedere toehoorder wel iets in herkent. De doos met tissues vindt gretig aftrek, zo overtuigend wordt hier gespeeld.

Terwijl het voorgaande optreden nog aan het bezinken is maakt een paar straten verderop Dance Company The Kitchen zich klaar voor hun laatste voorstelling van vandaag. Buurthuis Meet&Greet stroomt voor de derde keer vol met bekenden, buurtgenoten en belangstellenden. Jamie de Groot en Mayke van Veldhuizen dansen ‘Stay (Up) Date’, een verhaal over liefde in een door technologie doordrenkte maatschappij. Van online daten tot een relatie met alle ups en downs wordt in een soort popping tot vloeiende bewegingen rond de keukentafel gedanst. Uitgedanst valt het publiek samen met de dansers stil. Kort maar krachtig, en machtig, mooi.

De eerste Leidse Gluren bij de Buren smaakt naar meer. De koffie, thee en limonade met lekkers stond overal klaar. Een enkele muur werd gesierd met een digitale plattegrond van de festivallocaties. En natuurlijk is het leuk om te zien hoe verschillende Leidenaren wonen. Het onderscheidend karakter met andere Leidse huiskamerfestivals, waaronder de toevoeging van dans en toneel, en de gastvrije ontvangst op elke locatie, maken dit tot een geslaagde toevoeging aan Muziekstad Leiden. Wij kijken alvast uit naar volgend jaar.