Er is al flink wat publiek als Magnavox Radio mag beginnen. De aftrap doen is altijd lastig, maar de mannen laten zich niet kisten en spelen, na een wat zachte back-up zang in het eerste nummer, uitmuntend. Het is pas het tweede optreden na hun sabbatical (de enige andere was tijdens de tweede voorronde) en soms lijken ze nog wat te moeten wennen aan de interactie met de toeschouwers. In de loop van de set komt het vertrouwen terug en stralen de toetsen ons tegemoet. De afsluiter zal nog weken in ons hoofd zitten.
Voorheen de Grote Prijs van de Bollenstreek, sinds dit jaar de Nobel Award. Deze vernieuwde battle of the bands is gecentraliseerd in Leiden. Uit veertig inzendingen werden twintig bands gekozen die aan de voorrondes deel mochten nemen en op zondag 23 december waren er uiteindelijk vijf over om de finale te spelen. VENHILL, winnaar van de Grote Prijs van de Bollenstreek in 2017, maakte het wachten op de uitslag aangenamer.
Magnavox Radio
Downtown District
Vervolgens komt Downtown District met melige punkrock die niet onder doet voor Blink 182. Vol zelfspot stuitert de band over het podium heen en weer. De drummer trekt zijn shirt over zijn hoofd, de grote schare fans die ze hebben meegenomen zorgt voor een bescheiden moshpit tijdens ‘Shitfaced’, en het laatste liedje ‘Toilet Time’ is heerlijk kneuterig met een kazoo erbij. De chemie tussen de bandleden spat ervan af en het gevaar van geforceerde leukdoenerij wordt volledig vermeden; deze lui hebben er echt lol in. Een klein puntje van kritiek is dat de eerste helft van de setlist wat zwaar geladen is met raggende nummers, waardoor de energie in de tweede helft net een tandje minder is.
Lilith
Het is tijd voor de garagerock zonder cock van Lilith. De dames zijn zichtbaar relaxed en in hun element. Ze presenteren vanavond de strakste set die we tot nu toe van ze gezien hebben, inclusief een uitdagende keuze uit hun repertoire met af en toe wat rust tussen het rouwdouwen. Samen met de zangeres van VENHILL openen ze met de slogan “More Girls On Stage”; een band met een boodschap. Als de toeschouwers ietwat tam staan toe te kijken, neemt de gitariste het initiatief en danst het publiek in, en gaat pardoes bijna op een fotograaf zitten. Dit soort spontane humor is ietsje minder aanwezig dan tijdens eerdere optredens, maar de hoogtepunten ‘Pro-life’ en ‘Push it through’ bevatten nog steeds die heerlijke rauwheid die door elk glazen plafond kan breken.
Nova Child
Nova Child volgt met een potje psychedelica vol retestrakke ritmes en een vleugje improvisatie. Ze slagen erin de perfecte balans te vinden met muziek die zowel de aandachtige luisteraar als diegene die gewoon wild wil stampen wat te bieden heeft. Vette filters en een dosis distortion zorgen ervoor dat het geheel niet te dik aandoet. De nummers die de heren ten gehore brengen zijn lekker lang, maar bevatten genoeg variatie om niet te gaan vervelen. Ze schetsen met noten een sfeer waarin de luisteraar zijn verbeelding kan laten gaan, exact wat je mag verwachten van het genre. Ook hulde aan de zanger, wiens twitchy dansbewegingen heel goed bij de muziekstijl passen.
Death Wave
Tenslotte krijgt Death Wave de eer om de finaleshow te eindigen en ze hebben een prachtstukje theater bekokstooft om hun schrikbarende surfrock te begeleiden. Natuurlijk was er al de schmink alsof de doden weer zijn opgestaan, maar nu wordt er ook een gitaarkoffer als een grafkist naar het podium gedragen. De muziek leeft ook op naar deze performance, met sfeervolle nummers die geen tekst nodig hebben om je een opgejaagd of juist beklemmend gevoel te geven. Eén lied bevat zelfs Hawaiaanse huiveringen. Tekst of uitleg is eigenlijk niet nodig, maar na de aankondiging dat het laatste nummer van de set over de laatste man op aarde gaat, beklimt een heuse horde aan zombies het podium om tussen de bandleden door te strompelen op de maat van de muziek. Liggend speelt de zanger de laatste noten terwijl de meute hun klauwen in hem zet. Het spektakel bereikt bijna het niveau van GWAR.
Juryberaad
VENHILL opent het juryberaad meteen met de knaller ‘Chemical’. Met een Popronde achter de kiezen is de band goed doorgewinterd en weten ze het laatste stukje energie uit het publiek te trekken. Een zangeres die slim gebruik maakt van stemfilters en een veelzijdigheid in speelstijlen doen je wensen dat de jury iets langer de tijd neemt om te overleggen.
Maar wie zijn de winnaars? Magnavox Radio krijgt de derde plaats toebedeeld en Death Wave belandt op nummer twee. Uiteindelijk is de ultieme winnaar Downtown District, die een mooi prijzenpakket krijgen inclusief een eigen avond in Gebr. de Nobel en studiotijd om verder aan de weg te timmeren.
Ander interessant nieuws is dat de volgende editie ook nieuwe categorieën gaat bevatten: onder andere fotografie, poëzie en film. De Nobel Award van 2019 zal dus nog verder evolueren.