#NZON15 Yuko Yuko stelt niet teleur op Het Dok

Enthousiaste springveertjes staan geen moment stil

Tekst: Sannette de Groes Foto's: Bob de Vries ,

Na een hevige onweersbui boven Groningen wordt het maandagavond rond negen uur wat rustiger in de lucht. De sporen van de bui zijn nog zichtbaar wanneer het tijd is voor Yuko Yuko, maar mensen gaan gewoon lekker zitten - nat of niet. Yuko Yuko is het soloproject van Elias Elgersma, bekend van The Homesick. De jonge band komt uit het hoge noorden van Friesland: Dokkum. Maar liefst een half uur later dan gepland verschijnt heel bescheiden de band op het podium.

Yuko Yuko komt rustig Het Dok opwandelen en loopt naar de instrumenten. Maar zodra de muziek los gaat, veranderen de bandleden in enthousiaste springveertjes die geen moment stilstaan. Vooraan uiteraard Elgersma, die zich ontpopt als ware frontman. Het geluid is vanaf de zijkant van de vijver erg goed: alles is lekker definieerbaar. Daarnaast spelen de muzikanten zeer strak, waardoor de muziek direct overkomt op het publiek.

Naar eigen zeggen maakt de band lo-fi psychpop met new wave invloeden. Na twee nummers wordt dit ook goed duidelijk. Elk nummer heeft veel energie en er is dan ook niet snel een moment waar de boel inzakt. Een paar mensen in het publiek worden zo enthousiast dat ze spontaan gaan zwemmen in de vijver.

Voor heldere zang, mooie vocalen en popmelodietjes hoef je niet bij Yuko Yuko aan te kloppen. De stem van Elgersma is te allen tijde vervormd en de teksten komen er veelal schreeuwend uit. Maar dit past helemaal in het genre en in combinatie met de rest van de band levert dit heerlijke muziek op. Het mag dan het soloproject van Elgersma zijn, qua show draait het zeker niet alleen om hem. Alle bandleden vallen op. Zo ook de toetseniste/achtergrondzangeres die overtuigend Elias’ plek overneemt voor een nummer.

Waar het geluid aan de zijkanten van het podium goed is, is het aan de andere kant van de vijver op de trapjes behoorlijk minder. Achterin staan de mensen dan ook meer met elkaar te praten dan naar het podium te kijken. Doordat de muziek daar een stuk minder goed overkomt, beginnen alle nummers enorm op elkaar te lijken. Al weet het nummer Youth Is Wasted de overkant wel degelijk te bereiken.

Kortom, Yuko Yuko moet je beleven, en dus ook goed kunnen zien en horen. Wellicht is een podium als Het Dok daarom wat minder geschikt voor deze band. Desalniettemin misstaat de act hier zeker niet op Noorderzon: Yuko Yuko weet het podium enorm goed te benutten en zorgt voor een positieve sfeer in het Noorderplantsoen.